سلامت نیوز : یک فوق تخصص گوارش و کبد درباره ارتباط میان تاتو و ابتلا به هپاتیت، گفت: تاتو و خالکوبی امروز بسیار رایج هستند و مانند حجامت اگر وسایلی که استفاده می‌شود یک بار مصرف باشند، اشکالی به وجود نمی‌آید، اما اگر نکات بهداشتی رعایت نشود، فرد در معرض خطر قرار می‌گیرد. اگر وسایل غیراستریل باشد، تاتو تا 30 درصد احتمال انتقال ویروس را افزایش می‌دهد.

دکتر ناصر ابراهیمی‌ دریانی در گفت‌وگو با (ایسنا)، در ادامه درباره ارتباط میان ختنه کردن و ابتلا به هپاتیت نیز توضیح داد: یکی دیگر از شیوه‌های انتقال این ویروس، ختنه کردن غیر بهداشتی است. متاسفانه برخی افراد به خود اجازه می‌دهند این عمل را حتی وقتی پزشک نیست انجام بدهند.

وی افزود: سوراخ کردن گوش در دختربچه‌ها هم اگر به صورت بهداشتی انجام نشود می‌تواند خطر‌آفرین باشد.

این فوق تخصص گوارش و کبد همچنین با بیان اینکه خطر انتقال آلودگی در مکان‌هایی نظیر زندان‌ها نیز وجود دارد، گفت: همچنین کسانی که در مراکز نگهداری کودکان مبتلا به سندروم داون فعالیت می‌کنند نیز باید از خود مراقبت کنند، زیرا این آلودگی در این مکان‌ها بیشتر است و کارکنان این مراکز باید حتما واکسینه شوند.

وی با بیان اینکه در گذشته حجامت غیربهداشتی نیز یکی از راه‌های شایع انتقال ویروس هپاتیت بود، گفت: حجامت به خودی خود مشکلی ندارد و اگر در مراکز بهداشتی و به طریق استریل انجام شود خطری ندارد.

ابراهیمی‌ دریانی همچنین درباره ارتباط میان تاتو و ابتلا به هپاتیت، گفت: تاتو و خالکوبی امروز بسیار رایج هستند و مانند حجامت اگر وسایلی که استفاده می‌شود یک بار مصرف باشند، اشکالی به وجود نمی‌آید، اما اگر نکات بهداشتی رعایت نشود، فرد در معرض خطر قرار می‌گیرد. اگر وسایل غیر استریل باشد، تاتو تا 30 درصد احتمال انتقال ویروس را افزایش می‌دهد.

این فوق تخصص گوارش و کبد با توصیه به اینکه مردان به هنگام رفتن به آرایشگاه وسایل شخصی خود را همراه ببرند، گفت: علت این امر آن است که اگر به هنگام تراشیدن مو، زخمی روی سر فرد یک مبتلا باشد، تیغ یا قیچی غیر استریل آلودگی را به فرد دیگری که او هم سرش زخم است، منتقل می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha