سلامت نیوز : یک نماینده سابق مجلس گفت: «همچنین هیچگاه در ساخت خودروهای داخلی به مسئله کمیت همراه با کیفیت توجه نشده است. متاسفانه اکنون آنچه که ما در تولید خودرو در داخل می بینیم فقط افزایش ظرفیت و تولید باری به هر جهت می باشد و چون یک برنامه ریزی دقیق و منسجمی وجود ندارد قیمت ها نیز دچار نوسان می شود.»

سید عماد حسینی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس هشتم در گفتگو با فرارو گفت: «مسائل مربوط به آلودگی هوا در تهران و کلان شهرها مشکلات زیادی را ایجاد کرده است. در بررسی منشاء آلودگی به نظر من یک عامل ناشناخته نیز نقش دارد. زیرا این آلودگی در گذشته هم وجود داشته اما در حد خطرناک و به شکلی که امسال ما شاهد آن هستیم نبوده است.»

وی تاکید کرد: «این امر نشان می دهد یک عامل ناشناخته که هنوز برای مسئولین مشخص نشده است در آلودگی هوا نقش موثر دارد.»حسینی اظهار کرد: «اما فارغ از این موضوع، دو عامل کیفت خودروها و کیفیت بنزین نیز به دلیل ازدیاد تردد در کلان شهرها این گمانه را افزایش می دهد که احتمال آلودگی از این دو منبع بسیار بالا باشد.»

وی ادامه داد: «همچنین نیروگاهها و کارخانجات صنعتی در آلودگی بی تاثیر نیستند که طبق آمار اکنون 60 میلیون لیتر مازوت در روز در نیروگاهها و کارخانجات صنعتی تهران مصرف می شود که این مسئله تاثیرات خاص خود را بر محیط پیرامون وارد می کند.»

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس هشتم گفت: «بحث خودروها نیز در آلودگی هوا بسیار مهم است. خودروهایی که بعضا وارداتی هستند و تکنولوژی آنها مربوط به بعد از 1990 است، اما استاندارد سوختی که برای آنها مصرف می شود استاندارد مربوط به قبل از 1990 است که این مسئله یکی از موارد آلودگی هوا می باشد.»

وی ادامه داد: «همچنین هیچگاه در ساخت خودروهای داخلی به مسئله کمیت همراه با کیفیت توجه نشده است. متاسفانه اکنون آنچه که ما در تولید خودرو در داخل می بینیم فقط افزایش ظرفیت و تولید باری به هر جهت می باشد و چون یک برنامه ریزی دقیق و منسجمی وجود ندارد قیمت ها نیز دچار نوسان می شود.»

وی افزود: «اکنون خودروها آن استاندارد لازم را ندارند و فاقد استاندارد مورد نظر برای مصرف سوخت و آلایندگی است.»

این نماینده سابق مجلس گفت: «از سوی دیگر وزارت نفت و مسئولین متولی تولید بنزین باید بنزینی تولید کنند که با استانداردهای خودروهای تولیدی همخوانی داشته باشد. اما چون اکنون تولیدات بالا رفته و میزان مصرف افزایش یافته، این آلایندگی خود را به شکلی نشان می دهد و به نظر من بیش از 50 درصد آلودگی هوا ناشی از این مسئله است.»

وی ادامه داد: «اما تقریبا به همین اندازه عوامل پنهان و ناشناخته که البته ممکن است برای برخی مسئولین شناخته شده باشد نیز در آلودگی هوا نقش دارد. یعنی علاوه بر خودرو و بنزین عواملی مانند آلایندگی صنایع و مصرف سوخت نیروگاهها نیز تاثیرگذار است، اما هنوز روی آن خیلی تاکید نشده است.»

وی گفت: «وزارت نفت اعلام کرده ما هیچ بنزین تولیدی از پتروشیمی ها نداریم چون اگر ما بنزین تولیدی در پتروشیمی ها داشته باشیم اولین حرفی که می توان زد این است که با توجه به ترکیبات بنزنی و آروماتیک که استفاده می شود اثرات سوء خود را بر محیط اطراف می تواند داشته باشد.»

حسینی با بیان اینکه سازمان مسئول درباره کیفیت خودروهای تولیدی سازمان استاندارد صنعتی ایران می باشد گفت: «من نمی دانم این سازمان تا چه میزان به وظایف خود عمل می کند. این سازمان قبلا زیر نظر وزارت صنایع و معادن بود و گمان می کنم اکنون مستقل شده است اما این سازمان این پتانسیل را دارد که استاندارهای لازم را ایجاد بکند.»

وی خاطرنشان کرد: «ما قبلا در مجلس قانونی با نام اصلاح الگوی مصرف انرژی وضع کردیم که تکالیفی بر عهده این سازمان و وزارت نفت و نیرو گذاشته بود که این تکالیف می توانست به مسئله کاهش آلودگی هوا کمک کند که متاسفانه این قانون هیچگاه جنبه اجرایی به خود نگرفت.»

حسینی در بیان علت عدم اجرای این قانون گفت: «ظاهرا این قانون با بی میلی مسئولین دولتی (دولت دهم) مواجه شد و آنها هنوز راهکارهای لازم برای اجرای این قانون را پیش بینی نکرده بودند. در حالی که ما راهکارهای لازم برای سوخت خودروها را پیش بینی کرده بودیم که استاندارد لازم را داشته باشند و نظارت کامل بر اینها توسط سازمان استاندارد صنعتی اعمال شود. اما هیچ اقدامی برای اجرای این قانون به عمل نیامد.»

حسینی در پاسخ به این سوال که بنزین تولید داخل تا چه اندازه در آلودگی نقش دارد گفت: «به نظر من وزارت نفت باید پاسخ دهد که بنزین تولیدی داخل از واحدهای پتروشیمی بوده است یا خیر؟ آنچه که پاسخ داده می شود این است که ما در واحدهای پتروشیمی هیچگونه بنزینی تولید نمی کنیم و اگر هم تولید می شود میزان ناچیزی است که تاثیری بر محیط نمی گذارد. اما به طور کلی استاندارد لازم برای کیفیت بنزین باید توسط شرکت پخش و پالایش فرآورده های نفتی آزمایش شود.»

این نماینده سابق مجلس درباره راهکار کاهش آلودگی هوا گفت: «یکی از مهم ترین راهکارهای کاهش اثر آلایندگی بنزین بر محیط این است که ما پالایشگاهایی که در دست ساخت است را سریعا تکمیل کنیم؛ چون پالایشگاهها، بنزین استاندارد تولید می کنند.»

وی ادامه داد: «ما اکنون پالایشگاهای نیمه تمام زیادی همچون پالایشگاه آناهیتا، پارسیان، خلیج فارس و ... در کشور داریم که بهره برداری از آنها می تواند باعث افزایش ظرفیت چند صد برابری نسبت به ظرفیت کنونی شود و مشکل آلودگی را (اگر بنزین کنونی این آلودگی را ایجاد می کند) حل کند.»

وی در پایان تاکید کرد: «لذا دولت به جای خیلی از سرمایه گذاری هایی که اثر چندانی بر وضعیت سلامت مردم نمی گذارد؛ باید در این بخش سرمایه گذاری کند که تاثیر مستقیم بر سلامت مردم دارد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha