سلامت نیوز :هر كدام از ما در دوران كودكی خود، پس انداز‌كردن پول و گرفتن به اصطلاح پول تو جیبی از پدر و مادرمان را به صورت روزانه، هفتگی یا ماهانه تجربه كرده‌ایم و البته باید بدانیم این مساله گرفتن پول توجیبی و پس‌انداز‌كردن آن و درگیری با مسائل مالی موضوعی است كه دیر یا زود هر كودكی با آن سر و كار پیدا می‌كند بنابراین والدین باید از همین امروز به فكر باشند و مسائل مالی را بدرستی به فرزندشان آموزش دهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ البته یادتان باشد تجارب شخصی شما در این زمینه نمی‌تواند به فرزندتان كمك كند؛ چراكه فضای اقتصادی خانواده‌ها و همین‌طور جامعه در هر دوره تغییر می‌كند و میان دو نسل ثابت نیست.

اما در هر صورت كودكان از سن ورود به مدرسه كم كم نیاز دارند تا علاوه بر دریافت مبالغی به عنوان پول توجیبی، مدیریت هزینه‌های مربوط به خود را نیز بیاموزند.

پس بهترین حالت این است كه برآوردی دقیق از نیازهای مالی فرزندتان داشته باشید و دقیقا محاسبه كنید هزینه روزانه او چقدر است. پس از كسب اطلاع در این مورد، به تناسب مقداری پول در اختیار او قرار دهید و البته مبلغ كمی هم به صورت اضافه برایش در نظر بگیرید.

برای كودكان دبستانی و كم‌سن و سال پیشنهاد می‌شود این پول به صورت روزانه پرداخت شود و به تناسب، با بالاتر رفتن سن و كسب مهارت‌های اجتماعی بیشتر، به صورت هفتگی و ماهانه پول او را پرداخت كنید.

در ضمن، یادتان باشد كودكان تصور دقیقی در مورد پول، كارت‌های اعتباری و دستگاه‌های عابر بانك ندارند اما شما برای آشنا‌كردن آنها با این ابزارها می‌توانید در حین خرید‌كردن یا دریافت پول از عابر بانك، كودك را با خودتان همراه كنید و بخش​هایی از عملیات را به عهده وی بگذارید.

علاوه بر این، حتما برای فرزندتان یك قلك تهیه كرده و از او بخواهید هر چقدر از پولش باقی می‌ماند داخل قلك بریزد. البته خودتان هم می‌توانید به عناوین مختلف، گاهی پولی داخل قلك ریخته و به او كمك كنید.

پس از مدتی كه مبلغی مناسب در قلك جمع شد، كودك را با خود به بانك ببرید و برایش یك حساب بانكی باز كنید. البته او باید بداند با پولی كه در بانك دارد، می‌تواند بعضی از نیازهایش را تامین كند.

اما حواستان باشد در این جریان هیچ وقت افراط و تفریط نكنید؛ مثلا نباید مقدار بسیار زیادی پول را به صورت نامحدود در اختیار او بگذارید یا این‌كه كاری كنید كه او از نداشتن پول بترسد و مشكلات مالی‌اش را از شما پنهان كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha