سلامت نیوز : مسوول آموزش سلامت دانشگاه علوم پزشکی گلستان ضمن بیان این مطلب گفت: آهن در بیماران نمی‌تواند نقطه‌ای ژنتیکی خون ساز را درمان کند و کم خونی بیمار ادامه می‌یابد و روز به روز ذخایر آهن او افزوده می شود تا جایی که عوارض آهن زیادی مثل سیروز کبدی،‌ نارسایی قلبی،‌ دیابت گریبانش را می‌گیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برنا ؛ وی افزود: مقدار زیاد آهن در بدن یا بافت‌هایی مثل قلب، لوزالمعده و کبد تجمع می‌یابد و باعث افزایش بار آهن می‌شود.

متخصص خون گفت: متخصصین خون معتقدند اضافه بار آهن یکی از شرایط جدی و مزمنی است که باید به درستی تشخیص و درمان شود و اگر درست تشخیص داده نشد منجر به بیماری هموکروماتوزیس می‌شود و زندگی فرد را تهدید می‌کند.

این مسوول آموزش گفت: از آنجا که از دست دادن خون به معنای از دست دادن آهن است. لذا هموکروماتویس در زنان به دلیل خون ریزی، عادت ماهانه، کمتر از مردان اتفاق می‌افتد.

وی افزود: از علل این بیماری، اکثر موارد هموکروماتوزیس ژنتیکی بوده و تجمع بارآهن زیاد در بدن است و توصیه می‌شود تجویز آهن حتما با توصیه پزشک بوده و خودسرانه انجام نگیرد. 

مسوول آموزش سلامت دانشگاه علوم پزشکی گلستان در پایان گفت: از جمله غذاهایی که می‌تواند منجر به افزایش آهن در بدن شود،‌گوشت قرمز، خشکبار،‌ تخم مرغ، فلفل سبز و گوجه فرنگی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha