یکشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۶
کد خبر: 64523
سلامت نیوز : سالار مرادی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، درباره حضور غیرقانونی اتباع خارجی در کشورمان، افزود: بحث اتباع خارجی و مسوولیت مدنی و وظایفی که این افراد باید در کشورمان برعهده بگیرند، بحثی دیرینه‌ای است که هرچند وقت یکبار به دلیل بزه‌ها و جرایمی که این افراد مرتکب می‌شوند، دوباره در جامعه مطرح و توجه بیشتر مسوولان را می‌طلبد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برنا ؛ وی با بیان اینکه اتباع خارجی غیرقانونی در کشورمان به صورت معمول در سکونت گاه‌های غیر رسمی و نواحی حاشیه شهر‌ها زندگی می‌کنند، تصریح کرد: متاسفانه تاکنون اقدامات جدی و رسمی برای حل معضل اتباع خارجی غیرقانونی ساکن در کشورمان انجام نشده و مسوولان به این مساله کم توجه هستند.

وی در تشریح پیامد‌های منفی نظیر انتقال بیماری‌های واگیردار و ارتکاب جرایمی نظیر قتل، تجاوز و دزدی و ازدواج‌های غیرقانونی از سوی برخی اتباع بیگانه در کشورمان، تأکید کرد: بحث کودکان بدون شناسنامه از مهم‌ترین مسایلی است که حضور این اتباع و ازدواج‌های غیر قانونی آن‌ها با ایرانی‌ها در جامعه ‌ایرانی به‌وجود آورده است.

رییس کارگروه رفاه و تامین اجتماعی در مجلس نهم، تصریح کرد: نتیجه ازدواج‌های غیرقانونی اتباع خارجی با ایرانی‌ها، 32 هزار کودک بدون شناسنامه است که این کودکان هر چه به سنین رشد نزدیک‌تر می‌شوند با مشکلات جدی در ادامه تحصیل و محرومیت از فعالیت‌های اجتماعی روبه‎‌رو هستند.

این نماینده مردم در مجلس نهم، در توضیح راهکار‌های لازم برای مرتفع شدن این نقیصه در کشور، به خانه ملت گفت: در این زمینه قوانین جامعی نظیر منع به‌کارگیری اتباع بیگانه که به صورت غیرقانونی وارد کشور شدند وجود دارد که اجرا نشدن صحیح و به موقع قانون موجب ایجاد ناهنجاری در کشور شده است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه اگر در زمینه حضور اتباع بیگانه و ساماندهی آن‌ها خلاء قانونی وجود داشته باشد، مجلس آمادگی رسیدگی به آن را دارد، ادامه داد: بحث جمع آوری و ارجاع این اتباع به کشورشان، کنترل و انسداد مرزها، ساماندهی حضور برخی از این اتباع در کشور و ممنوعیت استفاده از این اتباع در بازار کار از جمله عواملی است که می‌تواند به مثابه راهکار‌های جدی در این حوزه مورد توجه مسوولان قرار گیرد.

بازار کار؛ تحت تاثیر حضور اتباع بیگانه
محسن علیمردانی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، آسیب جدی ناشی از حضور اتباع بیگانه را متوجه اشتغال کشور خواند و گفت: انسداد مرزها و اعمال محدودیت‌ها در به‌کار‌گیری اتباع غیرقانونی در بازار کار راهکاری موثر برای جلوگیری از پیامدهای منفی ناشی از حضور اتباع بیگانه در کشور است.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی، در توضیح پیامد‌های منفی ورود غیرقانونی اتباع کشور‌های همسایه، آسیب جدی ناشی از حضور آن‌ها را متوجه اشتغال کشور خواند و افزود: واقعیت آن است که وضعیت اشتغال کشور در پی حضور غیرقانونی اتباع بیگانه و نیروی کار غیرمجاز چندان مطلوب نیست که در این میان بیشترین ضرر متوجه کارگر ایرانی است که دغدغه‌ جایگزین شدن با نیروی کار ارزان را دارند.

علیمردانی، با تاکید بر اینکه متقاضیان ورود به کشور به طور معمول از کشور‌هایی هستند که شرایط مطلوب اقتصادی ندارند، تصریح کرد: به همین دلیل است که این افراد حاضرند در ازای دستمزد اندک و بدون بهره‌مندی از خدماتی نظیر بیمه مشغول کار شوند که این مساله برخی کارفرمایان را به استفاده از اتباع بیگانه به عنوان نیروی کار ارزان ترغیب می‌کند.

وی یادآور شد: مسوولان اجرایی باید در اجرای قوانین مربوط به به‌کار نگرفتن اتباع غیرمجاز خارجی در کشور جدیت لازم را داشته و با متخلفان برخورد‌های منطبق با قانون انجام دهند.

علیمردانی همچنین در مورد سایر پیامد‌های منفی حضور غیرقانونی اتباع بیگانه در کشور، یادآور شد: انتقال بیماری‌های واگیردار، افزایش بزه‌های اجتماعی نظیر سرقت، تجاوز، قتل و مواردی از این دست از جمله مواردی است که هزینه‌های سنگینی را بر دوش کشور تحمیل کرده است.

این نماینده مردم در مجلس نهم، افزود: در کشور‌های توسعه‌یافته برای حضور و ساماندهی اتباع بیگانه و روند قانونی شدن پدیده مهاجرت به داخل مرز‌هایشان مواردی نظیر وجود کمپ‌های اسکان موقت وجود دارد که در این کمپ‌ها متقاضیان برای ورود را مورد آزمایش در حوزه سلامت و همچنین مهارت‌های تخصصی و رفتاری قرار می‌دهند و پس از گذران مراحل یاد شده اجازه قانونی اقامت را اخذ می‌کنند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: وجود چنین راهکار‌هایی در کنار مراقبت و انسداد مرز‌ها و همچنین اعمال محدودیت‌ها در به‌کار‌گیری اتباع غیرقانونی در بازار کار می‌تواند در قانونی شدن پروسه ورود آن‌ها به داخل مرز‌ها و جلوگیری از پیامدهای نامطلوب ناشی از حضور اتباع بیگانه جلوگیری کند.

وجود حتی یک بیکار ایرانی، مانعی برای به‌کارگیری اتباع بیگانه
عباس قایید رحمت، رییس کارگروه اشتغال و کار مجلس با هشدار نسبت به افزایش نرخ بیکاری در کشور، گفت: تا زمانی که حتی یک نیروی بیکار ایرانی در کشور وجود داشته باشد باید از اشتغال اتباع بیگانه در کشور جلوگیری کرد.

نماینده مردم درود و ازنا در مجلس شورای اسلامی، افزود: در حال حاضر در کشور به ازای تعداد نفر روز فرصت شغلی که اتباع بیگانه از نیروی کار ایرانی می‌گیرند، به همان نسب آسیب‌های اجتماعی در کشور به‌ویژه در میان نسل جوان ایجاد می‌شود.

قایید رحمت با یادآوری گزارش ارایه شده از سوی مرکز آمار ایران درباره نرخ بیکاری، افزود: برخی از کارفرمایان داخلی معتقد هستند که نیروی کار اتباع بیگانه نیروی کار ارزان هستند، این در حالی است که نیروی کار ایرانی حاضر است برای فرار از بیکاری با حداقل حقوق و مزایا مشغول به کار شود.

وی با تاکید بر نامگذاری سال جاری به نام سال تولید ملی، کار وسرمایه ایرانی، یادآور شد: کم‌کاری برخی مسوولان در زمینه حمایت نکردن از نیروی کار ایرانی و بی‌توجهی به جلوگیری از ورود نیروی کار خارجی به داخل مرز‌ها توجیه‌پذیر نیست، واقعیت آن است که تا زمانی که حتی یک نیروی بیکار ایرانی وجود داشته باشد باید از اشتغال اتباع بیگانه در کشور ممانعت شود.

قایید رحمت ضمن بیان روند فزاینده نرخ بیکاری در شهرستان‌ها، افزود: به عنوان مثال در استان لرستان به عنوان یکی از محروم‌ترین استان‌ها در زمینه اشتغال به‌دلیل رکود بازار کار، بالاترین میزان نرخ بیکاری را شاهد هستیم.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با توجه به نقش وزارت کشور در رسیدگی و ساماندهی به وضعیت اتباع بیگانه در کشور، تصریح کرد: سازمان‌های مربوطه باید به منظور انسداد مرز‌ها و ساماندهی حضور اتباع بیگانه به ویژه اتباع بیگانه غیرقانونی توجه کافی را داشته باشند.

عضو هیات رییسه کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر پیامد‌های منفی افزایش نرخ بیکاری در کشور گفت: روی آوردن جوانان به استعمال و قاچاق مواد مخدر، بزه‌های اجتماعی، سرقت و زورگیری از جمله مواردی است که علل اصلی تمامی آن‌ها می‌تواند بیکاری تلقی شود.

انسداد مرز‌ها؛ راهکاری استرات‍ژیک برای امنیت اجتماعی
سید‌حسین نقوی‌حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس، با تاکید بزه‌های اجتماعی ناشی از حضور غیرقانونی اتباع بیگانه در کشور، گفت: انسداد مرز‌ها راهکاری استراتژیک برای امنیت اجتماعی کشور و کاهش حجم جرائم ناشی از حضور اتباع بیگانه است.

نماینده مردم ورامین و پیشوا در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر ضرورت ساماندهی و کنترل ورود اتباع بیگانه به کشور، تصریح کرد: لزوم توجه بیشتر به انسداد مرز‌ها و ساماندهی تردد‌های مرزی برای جلوگیری از ورود غیرقانونی اتباع بیگانه به ایران مساله‌ای استراتژیک برای تأمین امنیت اجتماعی ایران به حساب می‌آید که می‌تواند نقشی اثربخش و بازدارنده در کاهش جرایم مربوط به اتباع بیگانه در داخل مرز‌ها داشته باشد.

نقوی حسینی تصریح کرد: کشور جمهوری اسلامی ایران به دلیل وسعت مرز‌های سرزمینی و همچنین شرایط خاص برخی کشور‌های همسایه‌اش، اغلب شاهد ورود و خروج‌های غیرقانونی اتباع بیگانه باهدف‌ رسیدن به شرایط اجتماعی واقتصادی بهتر است که در این میان اتباع بیگانه برای رسیدن به منافع شخصی ممکن است دست به هرگونه جرمی بزنند.

وی با بیان اینکه در روز‌های گذشته 20 بمب ساعتی در نقاط مرزی شرق کشور از سوی مرزبانان کشف شده است، یادآور شد: این مساله نشان می‌دهد که عده‌ای به دنبال برهم زدن امنیت کشور در حوزه‌های مختلف به‌ویژه امنیت روانی واجتماعی بوده که باید به چنین مواردی توجه ویژه شود.

این نماینده مردم در مجلس نهم، در توضیح پیامد‌های منفی حضور اتباع بیگانه غیرقانونی در کشور، گفت: قاچاق مواد مخدر و آسیب‌های اجتماعی مترتب بر آن، زنگ خطر و هشدار جدی است که لزوم توجه به انسداد مرز‌ها و ساماندهی بیشتر تردد‌های مرزی را یادآور می‌شود.

نقوی‌حسینی، در توضیح سایر پیامد‌های حضور اتباع بیگانه غیر قانونی در کشور، افزود: سرقت، تجاوز،انتقال‌ بیماری‌ها، قتل، ازدواج‌های غیر قانونی با اتباع ایرانی از جمله بزه‌های اجتماعی ناشی از حضور غیرمجاز اتباع خارجی در کشور است که باید در این زمینه تمهیدات بیشتری اندیشیده شود.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه متولی اصلی حفاظت وحراست از مرز‌ها ستاد فرماندهی مرزبانی است، گفت: البته در میان بیان لزوم مراقبت بیشتر از مرز‌ها نباید از زحمات مرزبانان غیور کشور غفلت شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha