سلامت نیوز : بسیج دانشگاه علوم پزشکی تهران با صدور بیانیه ای از رئیس جمهور خواست به طور صریح و شفاف دلایل برکناری وزیر بهداشت را به مردم توضیح دهد و در عین حال با انقلابی خواندن سرپرست این وزارتخانه خواستار همکاری مجلس با طریقت منفرد شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ متن این بیانیه بدین شرح است:

مسئولان ودلسوزان باید به نحوی برنامه ریزی کرده و مسائل را در عرصه اجرایی دنبال کنند که خیال مردم از مسئله درمان آسوده شود. "مقام معظم رهبری"

شاید بتوان گفت سلامت جسم و جان نیاز اولیه هر فرد و هر جامعه ای می باشد. انسان سالم محور تحقق آرزوهای هر ملتی است و آرمانهای انقلاب اسلامی ایران بدون حضور فرد و جامعه ای سالم تحقق ناپذیر است. اصل اساسی حکومت اسلامی ایران بر مدیریت صالحین و مستضعفین بر جامعه و تلاش برای فراهم نمودن زمینه های تحقق عدل جهانی حضرت صاحب الامر می باشد.

در نتیجه اهمیتموضوع سلامت درحدی است که نباید آن را دست خوش تلاطمات و چالش های بی نتیجه نماییم.انقلاب اسلامی،  نظامی را به ارمغان آورد که در آن مقام، مسئول شد و اختیارات، ابزار اجرایی مسئولیت و بنا شد مسئولیت ها با تمامی اختیاراتش در خدمت صلاح این ملت انقلابی که همانا ولی نعمتان هستند مصروف گردد و مسئولین، در تصمیم گیری هایشان تعالی انقلاب و صلاح ملت را اصل قرار داده و حتی در پیمودن این مسیر از بذل آبرو و جان کمترین ابایی نداشته باشند.

به تصور ما، اداره امور اجرایی کشور هم چون مسابقه فوتبال، سرگرمی و بازی نیست و رئیس قوه مجریه سرمربی تیم فوتبال نمی باشد و تصور اینکه تعویض های دقیقه نود هم می تواند به پیروزی یک تیم در یک مسابقه بیانجامد دور از واقعیت های معمول است. در کشور ما به دلیل کم اعتنایی مسئولین اجرایی به نقشه های بالا دستی هم چون سند چشم انداز و برنامه ها ی پنج ساله توسعهو ...اداره امور اجرایی کشوردر عرصه های مختلف،  در هر دوره هم چون  انتخاب یک مسیر است و فعالیت های اجرایی مسئولین در حوزه اختیاراتشان پیمودن آن می باشد. و صد البته انتخاب این مسیر وراهبر آن  باید با نهایت تعمق و دور اندیشی صورت بگیرد. و تعویض مسئولین که یا از ابتدا درست انتخاب نشدند و یا در ادامه عملکرد مطلوبی نداشتند فی الواقع بازگشت از مسیر پیموده شده و راه پیمودن در مسیر جدیدی است; و در بهترین حالت هم واجد  ضایعاتی برای کشورو ملت هست.

سرکار خانم دکتر وحید دستجردی که بعد از بحث های فراوان به عنوان اولین وزیر زن جمهوری اسلامی ایران از سوی ریاست محترم جمهور معرفی و با رای نمایندگان این ملت برای این مسئولیت برگزیده شد.

فارغ از افت و خیز هایی که ایشان و تیم مدیریتی ایشان در پیمودن مسئولیت اجرایی نظام سلامت داشتند و در عین آنکه دستاورد های مثبت مجموعه ایشان در صنعت دارویی و عرصه های پژوهشی قابل تقدیر و قصورات  و تقصیرات مجموعه ایشان در اجرای طرح پزشک خانواده و اصلاح نظام آموزش علوم پزشکی و افزایش هزینه های سلامت مردم و کمتر شدن دریافتی فعالان عرصه سلامت و حضور برخی افراد ابوالمشاغل در تیم مدیریتی ایشان و ... قابل انتقاد جدی بوده است به نظر نمی رسد آنچه منجر به تصمیم ظاهرا خلق الساعه رئیس جمهور در عزل ایشان شده است در نظر گرفتن مجموعه  این عوامل کلان موثر در سرنوشت نظام سلامت کشور و مسیر انتخابی ایشان باشد.

آنچه در یک ماه اخیر در رسانه ها از سوی مسئولین مختلف دولتی مطرح شد (انتقاد از عدم تخصیص ارز دارو و تشدید فشار برای عزل آقای دکتر لاریجانی و ...) با احتمال بسیار بالا در این عزل و نصب یک شبه نقشی اساسی داشته است که اگر چنین باشد واقعا جای بسی تعجب و تاسف دارد.

در خوش بینانه ترین حالت مسئول جدید عرصه سلامت فرصتی برای پی ریزی مسیر مد نظرش نخواهد داشت (هرچند گاهی مدعیات شاذی مطرح شود) و اگر بنا بود همان مسیر برنامه ریزی شده تیم مدیریتی خانم دکتر دستجردی پیموده شود همان تیم به کم و کیف مسیر طراحی شده خویش بهترواقف بوده و بهتر بود در پایان عمر دولت دهم، مسئولیت اوضاع نظام سلامت در این چهار سال به صورت تام وتمام متوجه همین تیم می بود.

ممکن است ذکر شود که سرپرست جدید دارای مواضع مطلوبی در حوزه سلامت باشد و بالاخره فرصتی اگرچه کوتاه پیدا شد تا فردی بر سر کار بیاید و مواضع مطلوب را به عنوان مسئول سلامت بیان نماید.

اما باید دانست که بنا نبود هیچ گاه در جمهوری اسلامی ایران، تقلیل مسئولیت ها به تریبونی برای ابراز مواضع مبدل شود.
بلکه مسئولیت ها عرصه عملی خدمت به مردم است و صرف بیان سخنان انقلابی و عدالت طلبانه و... کمک چندانی به بهبود اوضاع مردم نمی کند.

اما هم اکنون تصمیمی گرفته شده و سرنوشت چند ماه آتی نظام سلامت در اختیار فردی باسابقه انقلابی و موثر در حوزه سلامت قرار گرفته است . از ایشان و هم چنین تیم قبلی وزارت بهداشت عمیقا درخواست می نماییم که این دوره باقیمانده را با نهایت تعامل و همکاری ممکن پشت سر نهاده و مانع از آن شوند که اوضاع سلامت کشور درگیر مخاطرات جدی تر شود.
از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و علی الخصوص اعضای کمیسیون بهداشت و درمان،  درخواست می نماییم تا آنجا که امکان دارد با تیم جدید برادرانه و صادقانه همکاری نموده و نهایت تلاش خود را در جهت بهبود اوضاع سلامت نسبت به وضع موجود بسیج نمایند.

در آخر از ریاست محترم جمهور درخواست می نماییم به صورت شفاف دلیل این عزل و نصب خویش را بفرمایند. تجربه چندین ساله ما نشان داده است دولت نهم و دهم سخنگویی جز ایشان نداشته و بازهم لازم است در این مورد شخص ریاست محترم جمهوری  در جهت روشن گری آحاد ملت اقدام نمایند و دلسوزان حوزه سلامت را از دلیل این اقدام قانونی خویش مطلع نمایند و با عنایات به شعار های همیشگی شان این ماه های آخر دولت دهم را صرفا مصروف خدمت پایدار به ملت نمایند و بدانند برخی اقدامات و تصمیمات در شرایط خطیر هم می تواند در عین رقم زدن سعادت ملت، شقاوت ملت را نیز به بار بیاورد وامیدواریم هم چون گذشته پر تلاش و با نگاه به اعتلای انقلاب مسیر این چند ماه را به درستی بپیمایند و سعی نمایندخاطره ای خوب از خدمتشان در ذهن ملت به یادگار بگذارند.

 از مسئولین قوای سه گانه،  به طور کلی درخواست می نماییم با عنایت به نصایح پدرانه رهبر انقلاب ، از چالش های بی حاصل بپرهیزند و به یکدیگر درس گذشت و ایثار بدهند. بدانند و برای خود یادآوری نمایند که این انقلاب و نظام برآمده از آن محصول خون و تلاش شهدا و ایثار گری های تمام ناپذیر این ملت است.

قدر این نعمت عظیم الهی را بدانند و از آنچه اسباب دل سردی و نارضایتی ملت می شود جدا بپرهیزند.

نصایح رهبری را علاوه بر تکرار در مواضع روزانه ، عینا و عملا سرلوحه پیمودن در مسیر مسئولیتشان قرار دهند. امید که در دوران مسئولیت خویش موفق باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha