دوشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۱ - ۱۵:۴۴
کد خبر: 64531

سلامت نیوز : هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و اساتید پیشکسوت این دانشگاه امروز با محمد حسن طریقت منفرد، سرپرست وزارت بهداشت دیدار و گرفت و گو کردند.

به گزارش سلامت نیوز  ؛ در ابتدای این دیدار که اساتید پیشکسوت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از جمله علی اکبر ولایتی، علیرضا مرندی، علیرضا زالی، فریدون عزیزی، ناصر سیم فروش و جمعی از مسئولان و مدیران حضور داشتند، حسن ابوالقاسمی رئیس این دانشگاه گفت: دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی دارای حدود 1200 عضو هیئت علمی، 11 هزار دانشجو و 20 هزار کارمند است.

وی افزود : این دانشگاه مسئولیت آموزش حدود 60 درصد دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی، 25 درصد فوق تخصصی ، 24 درصد Ph.D و حدود 22 درصد متخصصان کشور را بر عهده دارد. همچنین به حدود 80 درصد جمعیت استان تهران که معادل یک ششم جمعیت کشور است خدمات بهداشتی درمانی ارایه می‌کند.

ابوالقاسمی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار امیدواری کرد با مدیریت سرپرست جدید وزارت بهداشت شاهد اجرای هر چه بیشتر عدالت آموزشی و عدالت در سلامت باشیم.

وی همچنین خواستار اجرای کامل اختیارات هیئت امنا در دانشگاه‌ها شد.

حسن طریقت منفرد سرپرست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این نشست با اشاره به نقش دانشگاه‌ها اظهار داشت: دانشگاه‌ها در دنیا جایگاه خاصی دارند و شاخص افتخار هر شهر و کشوری دانشگاه است.

وی ادامه داد: قانون به ما تکلیف کرده استقلال دانشگاه‌ها واقعاً جدی دیده است و اگر خدا توفیق دهد و در جهت اجرای قانون عمل کنیم همه چیز درست می‌شود چرا که اگر روزی وزارتخانه در جایگاهی باشد که دانشگاه‌های مستقل برایش کار انجام دهند و خودش سیاستگذاری، نظارت و تأمین مالی کند، آن وقت می‌توان دفاع کرد که منابع همه متمرکز و داخل وزارتخانه بیاید که امیدوارم با راهنمایی‌های شما و همفکری و همراهی همه دانشگاه‌های کشور انجام این مهم را پیگیـری کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: همیشه تبعیض انگیزه‌ها را از بین می‌برد و تحمل کمبود امکانات خیلی راحت تر از تبعیض است و در این خصوص هم بررسی و اقدامات لازم انجام می‌شود و شاید احتیاج به یک حرکت جمعی باشد. و  با به کار گرفتن خرد جمعی و استفاده از فکر روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی تیپ یک طوری عمل خواهیم کرد که عدالت رعایت شـود.

در بخش دیگری از این جلسه علی اکبر ولایتی با آرزوی توفیق برای طریقت در جهت مصالح نظام مقدس جمهوری اسلامی و اصلاح امور درمانی و آموزشی و پژوهشی با استعانت از درگاه خداوند متعال گفت: کسانی که از کار مدیریت وزارت بهداشت بهره می‌برند، مردم هستند و در این فرصت مغتنم باید توجه ویژه به مطالبات دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها از تأمین اجتماعی و پرداخت به موقع آنها ضرورت دارد چرا که تأخیر در پرداخت آنها موجب تأخیر در پرداختی کادر آموزشی تمام وقت و اعضای هیئت علمی تمام وقت جغرافیایی می‌شود و با پرداخت به موقع معوقات بسیاری از مسائل مالی دانشگاه رفع می‌شود.

امکان استفاده از ظرفیت مازاد در دانشگاه‌ها برای پذیرش دانشجوی شهریه‌ای، توجه ویژه به حوزه پژوهش و تأسیس پژوهشگاه‌ها و رفع تبعیض‌ها از دیگر موارد مورد تأکید علی اکبر ولایتی بود.

سپس مرندی در سخنان خود مواردی مانند کاهش و به حداقل رسیدن اختلاف بین تعرفه‌های پزشکان عمومی و متخصصان و فوق تخصص، حمایت سرپرست وزارت بهداشت و توجه ویژه به این مطلب که امکانات در فصل بودجه عادلانه توزیع شود، تصحیح زیر بنای آموزشی برای انجام صحیح برنامه پزشکان خانواده و ارائه خدمات صحیح در شبکه ها، حرکت آموزش پزشکی به سمت جامعه نگری و اولویت ویژه به بحث واکسیناسیون و مسائل حیاتی کشور از قبیل دارو را مورد تأکیـد قرار داد.

عزیزی نیز در سخنان خود مهمترین مسئله وضعیت کنونی بهبود سلامت کشور را سر و سامان دادن و توجه خاص به مسئله بیمه‌های سلامت همگانی دانست و افزود : واگذاری اختیارات بیشتر به هیئت امنای دانشگاهها از مسائل بسیار جدی و مهم است.

وی افزود: بازبینی ترکیبات هیئتهای ممتحنه، شورای عالی برنامه ریزی و شورای گسترش وزارتخانه، جایگاه مرکز تحقیقات ملی سلامت، ظرفیت‌های جذب دانشجویان Ph.D از خارج کشور، توجه ویژه به کمبود ید و لزوم ید داربودن همه نمک‌ها از دیگر مواردی بود که عزیزی، رئیس پژوهشکده غدد این دانشگاه به آنها اشاره کرد.

در بخش دیگری از این نشست علیرضا زالی با تأکید بر جلب مشارکت همگانی اظهار داشت: من نیز اعتقاد دارم با توکل به خدا و الطاف لایزال الهی در زمان کوتاه می‌شود کارهای بزرگی انجام داد و با جلب مشارکت همگانی این فرآیند شدنی است.

وی گفت: یکی از دستاوردهای کمیسیون بهداشت، دولت و مجلس شورای اسلامی تجلی قانون برنامه توسعه پنجم کشور است در این قانون ظرفیتهای جدیدی برای وزارت بهداشت تعریف شده به طوری که تمرکز در تولیت، سیاست گذاری و توزیع منابع به وزارت بهداشت تنفیذ شده است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha