دوشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۴
کد خبر: 64539

آدرس خودتان را كه می‌دانید، اما گروه خون‌تان را چطور؟ رنگ پوست‌تان را هم در نظر بگیرید، حالا باتوجه به این 3 عامل می‌توانید بفهمید در معرض ابتلا به برخی بیماری‌ها هستید یا نه!

یک تست رایگان و معتبر سلامت!
سلامت نیوز : آدرس خودتان را كه می‌دانید، اما گروه خون‌تان را چطور؟ رنگ پوست‌تان را هم در نظر بگیرید، حالا باتوجه به این 3 عامل می‌توانید بفهمید در معرض ابتلا به برخی بیماری‌ها هستید یا نه، در واقع این فال سلامت شماست، بخوانید و با دقت به توصیه‌های آن عمل كنید. این مقاله به شما می‌گویید اطلاعاتی که در کارت شناسایی شماست (مثلا کارت پایان خدمت برای آقایان ) چطور ممکن است  روی پیش آگهی سلامت شما تاثیر گذار باشد.

عوامل خطری كه به آنها فكر نمی‌‌كنید

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برترین ها ؛ چه چیزهایی سلامت شما را در معرض خطر قرار می‌‌دهد؟ اعتیاد به سولاریوم؟ مصرف بیش از حد مسكن‌ها و قرص‌های خواب‌آور؟ یا... اما پزشكان و متخصصان می‌گویند كه گاهی اوقات چیزهایی كه فكرش را نمی‌كنید می‌توانند بر سلامت آینده شما نقش داشته باشند. بر اساس گفته‌های آنها حتی مسائلی مثل رنگ پوست، گروه خونی و محل زندگی شما هم در سلامت شما نقش دارند. دكتر مارین گلن ویل، پروفسور بهداشت و سلامت در دانشگاه جكسون ویل می‌گوید: خیلی مهم است كه سالم و صحیح غذا بخورید و ورزش كنید اما باید سایر عوامل خطرزا برای سلامت‌‌تان را بشناسید، درواقع باید برای سلامت ماندن عوامل خطرناك درازمدت را هم بشناسید. شاید نتوانید رنگ پوست‌تان، گروه خونی‌تان یا محل زندگی‌‌تان را به سادگی تغییر دهید اما با شناختن این عوامل می‌توانید در مورد خطرهای احتمالی كه شما را تهدید می‌كند، مطلع شوید و تغییرات كوچكی را كه لازم است در شیوه زندگی خود اعمال كنید.

به پوستت نگاه كن : رنگ پوست

مدت‌هاست كه دانشمندان به دنبال رسیدن به این سؤال هستند كه آیا ژنتیك انسان در ابتلای او به برخی‌ بیماری‌ها نقش دارد یا شیوه زندگی او؟ گرچه نمی‌توان جواب قاطعی به این سؤال داد اما علم نشان داده است ارتباطی میان برخی شرایط و ویژگی‌های جسمی مثلا رنگ پوست و برخی بیماری‌ها وجود دارد.

سرطان خطرناك در كمین

 اگر پوست‌تان تیره و سیاه است

خطر: سرطان سینه

اگرچه زنان با پوست تیره و زنان سیاهپوست كمتر به سرطان سینه دچار می‌شوند اما در صورت ابتلا به بیماری میزان خطرناك بودن آن و میزان مرگ و میر آن در این گروه بیشتر است. در واقع توده‌های سرطانی كه در زنان تیره‌پوست رخ می‌دهد دیرتر كشف می‌شود و پیشرفت آن سریع‌تر است.

دكتر كریس هالنگا، پایه‌گذار مركز پژوهش سرطان سینه كاپرویل می‌گوید: «مهم‌ترین نكته در مورد سرطان سینه این است كه زود تشخیص داده شود. همه خانم‌ها بعد از سن بلوغ باید مراقب بروز توده، درد، تغییراتی پوستی و ایجاد برجستگی در زیر بغل خود باشند. دكتر هالنگا می‌گوید: «بهترین كار این است كه خانم‌ها هر بار كه به حمام می‌روند بدن خود را معاینه كنند، شامپو، بعد حالت‌دهنده و بعد هم معاینه...» طی یك معاینه باید تمام سینه، ناحیه زیر بغل و كنار دنده‌ها و جناغ سینه بررسی شود.

سفیدها حواس‌‌شان باشد

اگر رنگ پوست‌تان سفید است

خطر: پوكی استخوان

زنان با پوست روشن و سفید 20درصد بیشتر از سایر زنان در خطر ابتلا به بیماری‌ پوكی استخوان هستند. دكتر فارنی وایسه، متخصص غدد در وایت‌لند می‌گوید: «خوردن غذاهای غنی از كلسیم مثل شیر، ماست، میوه‌های خشك، روغن كنجد و سبزیجات  با رنگ سبز تیره و ماهی ساردین كه غنی از كلسیم و ویتامین D است می‌تواند به استحكام استخوان‌ها اضافه كند. در ضمن ورزش‌های با وزنه و مقاومتی (مثل وزنه زدن) در تركیب با ورزش‌هایی مثل دویدن و ایروبیك، هم می‌تواند به استحكام و قدرت استخوان‌ها بیفزاید و از احتمال ابتلا به پوكی استخوان بكاهد.» دكتر مرلین هم می‌گوید: «بدن شما بدون ویتامین D نمی‌تواند كلسیمی را كه به آن نیاز دارد جذب كند، كمبود ویتامین D هم برخلاف تفكر عمومی حالت شایعی است ‌برای همین باید دقت كنید كه هم كلسیم و هم ویتامین D كافی در رژیم غذایی شما باشد و به مقدار كافی در مقابل نور آفتاب قرار بگیرید.»

رابطه رنگ پوست و قند

اگر پوست‌تان زرد است

خطر: دیابت تیپ 2

بیشتر افراد آسیایی‌تبار، احتمال بیشتری برای ابتلا به دیابت تیپ 2 دارند. جالب است تحقیقی كه در انگلستان انجام شده نشان داده كه زنان پاكستانی‌تبار 5برابر بیشتر از زنان متولد انگلستان در خطر ابتلا به این بیماری هستند. این میزان در مورد زنان بنگلادشی‌تبار دوبرابر و در مورد زنان هندی‌تبار سه‌برابر زنان متولد جزیره است. دكتر كاملاش كانتای از مركز دیابت لیستر می‌گوید: «طبیعی است كه در این مورد ژن‌ها را موثر بدانیم اما ژن‌های انسان 50هزار سال است تغییر نكرده‌اند، اما میزان ابتلا به تیپ 2 دیابت در 40،‌30 سال اخیر بسیار بیشتر شده است. این موضوع نشان می‌دهد كه ژن‌ها مهم هستند اما سبك زندگی هم نقش بسیار مهمی را در ابتلا به دیابت تیپ 2 بازی می‌كند و باید به آن دقت كرد.» این پزشك می‌گوید كسانی كه طی هفته 4 تا 5بار هر بار 30 دقیقه ورزش با شدت متوسط به بالا انجام می‌دهند 35 درصد احتمال ابتلایشان به این بیماری كم می‌شود.

همین حالا آزمایش خون بدهید : گروه خون

بر اساس آمار حدود 30 تا 40 درصد افراد جامعه گروه خون خود را نمی‌دانند اما مطالعات اخیر نشان داده كه دانستن گروه خون می‌تواند انسان‌ها را از خطر ابتلا به برخی از بیماری‌ها آگاه كند.

رابطه خون و سرطان

گروه خونی B یا AB

خطر: سرطان تخمدان

مطالعه‌ای در ایالات متحده نشان داده كه میزان ابتلا به سرطان تخمدان در میان زنان با گروه‌های خونی B یا AB حدود دوبرابر دیگر گروه‌های خونی است. در كل حدود 14درصد از زنان دارای گروه‌های خونی B یا AB هستند. متاسفانه اكثریت زنان در مورد علائم این سرطان چیزی نمی‌دانند. باید بدانید كه درد مداوم شكمی، نفخ و باد كردن شكم، بی‌اشتهایی، سخت غذا خوردن و بسیار سریع سیر شدن از علائم این بیماری است. البته تغییر در عادات دفع مدفوع، كاهش وزن بی‌دلیل و خستگی و ضعف و بی‌حالی هم از دیگر علائم این سرطان است.  دكتر مانوكین واندرلا، متخصص سرطان‌شناسی می‌گوید: « خیلی از این علامت‌ها با علامت بیماری‌هایی مثل سندرم روده تحریك‌پذیر، IBS، شبیه هستند اما اگر این علائم را داشتید و سابقه سرطان دستگاه تناسلی در خانواده‌تان بود حتما به یك پزشك متخصص زنان و زایمان مراجعه كنید.» یادتان باشد كه نشستن و بی‌تحركی طولانی‌مدت میزان استروژن خون زنان را بالا می‌برد كه افزایش میزان استروژن در بدن زنان احتمال ابتلای آنها به سرطان تخمدان را بالا می‌برد.

گروه خونی، نازایی

اگر گروه خونی شما O است

خطر: مشكل نازایی

به تازگی در مطالعه‌ای گسترده در اروپا مشخص شده كه در میان خانم‌هایی كه برای درمان ناباروری و استفاده از شیوه‌هایی مثل IVF مراجعه می‌كنند، گروه خونی O از همه شایع‌تر است. دكتر زیتا وست، متخصص ناباروری و نویسنده كتاب «چگونه از هراس مادر نشدن دور بمانیم» می‌گوید: «میزان بالاتر هورمون FSH به معنای كمتر ایجاد شدن تخمك در بدن زنان است. در زنانی كه گروه خونی O دارند میزان كلی تخمك‌ها كمتر از سایر زنان است برای همین باید كاملا مراقب همان تعداد تخمك‌هایی كه دارند باشند». این گروه از خانم‌ها باید بدانند كه حداقل 3 ماه (و بهتر است 6ماه) قبل از اقدام به باروری باید سبك زندگی مناسبی را انتخاب كنند. دكتر وست می‌گوید كه رساندن مقادیر كافی امگا3 و ویتامین D و نیز قطع مصرف سیگار و كاهش مصرف كافئین و طراحی یك برنامه ورزشی هدفمند می‌تواند به سلامت تخمك‌ها و اسپرم‌ها و در نتیجه باروری بیشتر كمك كند.

آدرس شما به سلامت‌تان ربط دارد : محل زندگی

آدرس خانه شما صرفا با اجاره بهایی که می‌پردازید ارتباط ندارد. شاید این موضوع به انتخاب شغل شما و رستوران‌هایی كه می‌‌روید هم ربط داشته باشد اما می‌دانید كه این موضوع به سلامت شما هم مربوط است؟

شهری‌ها مواظب روحشان باشند

 اگر در شهرهای بزرگ ساكن هستید

خطر: افسردگی

تحقیقات پژوهشگران آلمانی در 4 شهر بزرگ این كشور نشان داده كه مغز افراد ساكن در این شهرها همیشه در حالت تحریك بیش از حد است و این تحریك بیش از حد به خصوص در مناطق احساس خطر و كنترل احساسات است. در كل چنین وضعیتی باعث 39 درصد رخ دادن بیشتر مسائل سلامت روحی و روانی در آنها می‌شود. در كل میزان افسردگی در افراد ساكن شهرهای بزرگ 33درصد بیشتر از دیگران است و میزان بیماری‌های اضطرابی  هم در آنها 20درصد بیشتر است.

اما چطور می‌توان از این خطر دور ماند؟ دكتر مرلین می‌گوید: «مقدار كمی قهوه در روز می‌تواند ذهن شما را تند و تیزتر كند اما در كل قهوه ممكن است علائم اضطراب و افسردگی شما را پنهان كند. برای همین سعی كنید كه میزان مصرف قهوه‌تان را كاهش دهید. در ضمن حواستان باشد كه تعداد وعده‌های غذایتان را زیاد و حجم هر وعده غذایی را كم كنید. اینگونه هورمون استرس كمتری در بدن شما ترشح می‌شود. در ضمن عادت خوابیدن خودتان را هم بر اساس الگوی صحیح و میزان مناسب خوابیدن تنظیم كنید.

دكتر مایكل ورنرهاون، متخصص تغذیه هم می‌گوید: «ویتامین‌های خانواده B جزو موادی هستند كه با استرس مبارزه می‌كنند، از طرف دیگر هم منیزیم یكی از بهترین عناصر آرامش‌بخش طبیعی است، برای همین برای كاهش احتمال ابتلا به افسردگی و اضطراب از مكمل‌های حاوی این مواد استفاده كنید.»

برای آنكه مغزتان فراموش نشود

 اگر ساكن شهرهای كوچك و روستا هستید

خطر: ابتلا به بیماری فراموشی

مطالعات اخیر در كانادا نشان داده كه تولد و زندگی در روستاها و شهرهای بسیار كوچك احتمال ابتلا به بیماری‌های آلزایمر و فراموشی را دوبرابر می‌كند. دكتر جس اسمیت، متخصص نورولوژی و مدیر مركز ملی آلزایمر می‌گوید: «مشخص نیست كه دلیل اصلی این موضوع چیست اما آمار در تمام سال‌های اخیر نشان داده كه چنین ارتباطی وجود دارد. شاید دلیل این موضوع این باشد كه در چنین محیط‌هایی ارتباطات اجتماعی كمتر برقرار می‌‌شود و ممكن است افراد در سنین میانسالی و سالخوردگی تنها بمانند كه این یكی از عواملی است كه احتمال ابتلا به آلزایمر و بیماری‌ دمانس (فراموشی دوران پیری) را افزایش می‌دهد.» اما چه كار می‌شود كرد؟ دكتر اسمیت می‌گوید: «هر كاری كه باعث افزایش جریان خون مغز می‌شود می‌تواند احتمال ابتلا به آلزایمر و دمانس را پایین بیاورد. بهترین كار این است كه از 30 تا 40 سالگی تغییراتی در سبك زندگی‌تان به وجود بیاورید. مثلا سعی كنید از رژیم غذایی خاص مدیترانه‌ای استفاده كنید، یعنی رژیم غذایی غنی از سبزیجات و میوه‌های تازه، ماهی و غلات و روغن زیتون كه میزان چربی اشباع در آن كم است در ضمن سعی كنید تا می‌توانید فعالیت ذهنی داشته باشید، جدول حل كنید، سودوكوها را بررسی و مطالعه كنید. هر فعالیت فكری می‌تواند به مغز شما كمك كند كه در آینده هم توان و كارایی خودتان را حفظ كنید.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha