دوشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۱ - ۱۳:۱۷
کد خبر: 64553

تند خوردن غذاهایی که لازم است کاملا جویده شوند ممکن است موجب پارگی مری شده و همین پارگی‌ها حتی گاهی می‌تواند تا مرگ نیز پیش رود.

درباره جویدن و نجویدن غذا

سلامت نیوز : یک فوق تخصص گوارش و کبد گفت: از آن‌ جا که بخشی از هضم و جذب غذا درون دهان و به وسیله آنزیم‌های بزاق انجام می‌شود، تند غذا خوردن موجب می‌شود غذا به میزان کافی جویده نشده و مدت زیادی درون دهان قرار نگیرد.

دکتر علی‌اکبر شایسته در گفت‌وگو با (ایسنا)‌ ، اظهار کرد: ماده غذایی باید در دهان نرم شود تا راحت‌تر وارد مری شده و بلعیده شود و اگر غذا مدت زیادی در دهان نباشد،‌ عمل میکس و مخلوط شدن به خوبی انجام نمی‌شود.وی افزود: هنگامی که غذا سریع خورده می‌شود، مقدار زیادی هوا نیز با آن بلعیده می‌شود که موجب سنگین شدن معده و روده شده و ناراحتی‌های زیادی را ایجاد می‌کند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: برای جویدن غذا و زمان نگهداشتن آن در دهان نمی‌توان مدت خاصی تعیین کرد و خود فرد این موضوع را تشخیص می‌دهد و در صورتی که غذا به مقدار کافی نرم شده باشد می‌توان آن را بلعید.

وی ادامه داد: تند خوردن غذاهایی که لازم است کاملا جویده شوند ممکن است موجب پارگی مری شده و همین پارگی‌ها عوارض زیادی ایجاد کنند که حتی گاهی می‌تواند تا مرگ نیز پیش رود.

شایسته تصریح کرد: معمولا غذا پس از چند ثانیه از مری عبور کرده و به معده می‌رسد و در افرادی که در حرکات مری مشکل دارند ممکن است این زمان زیاد شود که باید آرام‌تر غذا بخورند.وی افزود: آرام غذا خوردن ترشحات اسید معده را تنظیم می‌کند و بلعیدن غذا نیز آسان‌تر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha