دوشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۱ - ۱۳:۱۹
کد خبر: 64554
سلامت نیوز : بر اساس ماده 2 آیین‌نامه اجرایی درمان ناباروری، زوجینی كه قصد اهدای جنین را دارند باید موافقت و رضایت كتبی خود را به موسسه درمان ناباروری اعلام كنند. همچنین داشتن سلامت جسمی و روانی متعارف، ضریب هوشی مناسب، نداشتن اعتیاد به انواع مواد مخدر و روان‌گردان و مبتلا نبودن به بیماری‌های صعب العلاج نظیر ایدز و هپاتیت و... از دیگر شرایطی است كه فرد را برای اهدای جنین مجاز می‌كند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ بر طبق ماده 3 این قانون وظایف و تكالیف زوجین اهدا گیرنده جنین و طفل متولد شده از لحاظ نگهداری و تربیت و نفقه و احترام نظیر وظایف و تكالیف اولاد و پدر و مادر است. در این قانون هیچ بحثی راجع به نسب و ارث و محرومیت در نكاح بیان نشده است. آیین‌نامه اجرایی قانون نحوه اهدای جنین به زوجین نابارور، در خصوص ارث و میراثی كه به فرزندان حاصل از جنین‌های اهدایی می‌رسد، سكوت كرده است اما برخی از فقها به پیروی از نظریه سنتی، رابطه پدر و مادری را بین فرزند و اهداكنندگان جنین برقرار می‌كنند و معتقدند كه نطفه از آن هر كس كه باشد، او پدر و مادر طفل است.

بر طبق این نظریه رابطه وراثت، حضانت، محرمیت در نكاح و... بین آنها برقرار است.نظریه دیگر قائل به این است كه ملاك نسب هم مالكیت بر جنین و هم زایمان است و بر این اساس وراثت و... بین صاحبان جنین و زن صاحب رحم از یكسو و طفل از سوی دیگر برقرار است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha