سلامت نیوز : محمد وجگانی امروز در نشست خبری که به مناسبت پنجمین کنگره بین‌المللی آزمایشگاه و بالین برگزار ‌شد، افزود: بین پزشکان و آزمایشگاههای تشخیص طبی خلاء وجود دارد به این شکل که تا 50 سال آینده اگر تعامل خوبی برقرار شود می‌توانیم امیدوار باشیم که به راهکار مناسبی برسیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی ادامه داد: در جامعه علمی همدلی، همراهی و حرکت علمی شاخص در کشور در حال شکل‌گیری است و هم‌اکنون در تمام استان‌ها و اغلب دانشگاه‌های علوم پزشکی در عرصه‌های تشخیصی، مقدماتی و درمانی رشته علوم آزمایشگاهی فعال است.

رئیس جامعه علمی آزمایشگاهیان ایران با اشاره به ضعف «گفتمان» (گفت وگوی پزشکان و آزمایشگاهیان) در شرایط فعلی افزود: شاید انتظارات پزشکان در نسخه‌های پزشکی منعکس نشده است و چنانچه بتوانیم هماهنگی میان پزشکان و مسئولان فنی آزمایشگاه ایجاد کنیم این مشکلات برطرف می‌‌شود.

وچگانی گفت: بنابراین اطمینان از نتایج آزمایشها را پزشکان علوم آزمایشگاهی باید فراهم کنند تا تعارضات موجود از بین برود.

رئیس جامعه علمی آزمایشگاهیان ایران گفت: تعاملی دو طرفه میان پزشکان و متخصصان علوم آزمایشگاهی وجود دارد و به جز اعداد و ارقام موجود در آزمایشگاه‌ها باید مسئولان فنی آزمایشگاه‌ها اطلاعات دقیقی را به پزشکان بدهند تا نتیجه آزمایشها و تجویز دارو تأیید و مطمئن باشد.

وی با اشاره به اینکه در کشورهای توسعه یافته 8 تخصص مختلف در آزمایشگاه‌ها فعالیت می‌کنند گفت: این متخصصان فقط نظارت نمی‌کنند بلکه مشاور پزشکان هستند بنابراین در ایران نیز باید این متخصصان در کنار پزشکان حضور یابند و همراه پزشک باشند.

وی گفت: شاید در 5 درصد آزمایشگاه‌های کشور متخصص میکروب‌شناسی وجود داشته باشد و در هیچ آزمایشگاه بیمارستانی 8 نوع تخصص آزمایشگاهی موجود نیستند.

وجگانی تصریح کرد: 8 تخصص میکروب‌شناسی پزشکی، ایمونولوژی، بیوشیمی، انگل‌شناسی، قارچ‌شناسی، هماتولوژی، پاتولوژی و ژنتیک در آزمایشگاه‌های بیمارستان‌های آموزشی ما وجود ندارد و با توجه به گستردگی علم پزشکی یک نفر نمی‌تواند تمامی آن‌ها را انجام دهد.

نبود پروتکل علمی آموزش جامع آزمایشگاهی

رئیس جامعه علمی آزمایشگاهیان ایران گفت: آنچه مشکل است نبود پروتکل علمی آموزش جامع در تولید 20 سال اخیر برای آزمایشگاه‌های کشور است.

وی افزود: گروهی به واسطه برخورداری از شرایط آزمایشگاه تصدی خود بر این آزمایشگاه‌ها را 100 درصدی می‌دانند و در نتیجه باعث آسیب به مجموعه تشخیصی و آموزشی می‌شوند.

وجگانی با تأکید بر دو شاخص مستندات علمی روز و نتایج تحقیقات جدید در کشورهای پیشرفته تصریح کرد: متخصصان علوم آزمایشگاهی باید رتبه‌بندی شوند و مشخص شود آزمایشگاه عمومی چه انتظاراتی دارد و فرد اداره کننده آن چه مدرکی دارد.

بیمارستانهای آموزشی 8 رشته تخصصی آزمایشگاهی را ندارند

رئیس جامعه علمی آزمایشگاهیان ایران گفت: متأسفانه در آزمایشگاه‌های بیمارستان‌های آموزشی نقطه ضعفی که وجود دارد این است که 8 رشته تخصصی وجود ندارد و به عنوان مثال آزمایش هماتولوژی را فردی انجام می‌دهد که جواب آزمایش هورمون و میکروپ‌شناسی را می‌دهد در حالی که گروه‌های دانشگاهی فعالی موجود است که می‌توان از آن بهره‌ برد.

وجگانی در مورد خطای آزمایشگاهی نیز گفت: خطاهای آزمایشگاهی در همه جای دنیا وجود دارد اما باید درجهت کاهش آن تلاش کرد.

هر آزمایشگاه چند مؤلفه تأثیرگذار دارد اما فقط آزمایشگر تنبیه می‌‌شود در حالی که مشکلات تجهیزات آزمایشگاهی، نوسانات برق و قطعی آن و حتی فراهم نبودن شرایط بیمار از شرایط تأٍثیرگذار در نتایج آزمایشات است.

وی تصریح کرد: بر اساس اعلام وزارت بهداشت خطای آزمایشگاهی یک درصد گزارش شده است و بیشتر خطاها در آزمایشات دستی رخ می‌دهد.

وجگانی به رابطه برخی پزشکان با مراکز آزمایشگاهی اشاره کرد و گفت: بی‌اخلاقی در همه جا وجود دارد اما در این گروه اثرگذارتر است متأسفانه مواردی وجود دارد که آزمایشگاه‌هایی با پزشکان قرارداد می‌بندند.

وی ادامه داد: البته فرهنگ جامعه نیز باید به این سمت رود که مردم آگاهانه از پزشک معالج نتایج آزمایشها را جویا شوند.

وجگانی همچنین تصریح کرد: در بیش از 95 درصد موارد، پزشکان نتایج آزمایشها را تایید می‌کنند و این درحالی است که آزمایشگاه‌ها زیر نظر بازرسی وزارت بهداشت، بیمه‌های تأمین اجتماعی و خدمات درمانی قرار دارند.سلامت نیوز :

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha