سه‌شنبه ۳۰ مرداد ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 6457

دبیر انجمن حمایت از بیماران كبدی با بیان این كه هزینه درمان هر بیمار مبتلا به هپاتیت B یا C ماهانه 5/1 میلیون تومان است، گفت: برخی داروهای این بیماران كه قیمت بالایی دارند، در ماه‌های اخیر نایاب شده‌اند.

محمدرضا توكلی در گفت وگو با ایسنا، افزود: هزینه بالای دارو و درمان بیماران كبدی به ویژه بیماران مبتلا به هپاتیت B و C، موجب شده كه برخی بیماران درمان خود را در مقاطعی از زمان رها كنند كه این امر صدمات جبران ناپذیری به آنها وارد می‌كند.

وی گفت:‌ در حال حاضر داروی «اینترفرون» كه یك داروی ایرانی و تحت پوشش بیمه است مورد استفاده بیماران قرار می‌گیرد. این دارو اگرچه بسیار اثربخش و مفید است اما در بسیاری از بیماران بی اثر است و این بیماران نیازمند به استفاده از داروهای خارجی هستند. این در حالی است كه داروهای خارجی نه تنها تحت پوشش بیمه قرار ندارند بلكه در ماه‌های اخیر نایاب نیز شده‌اند.

دبیر انجمن حمایت از بیماران كبدی عمده‌ترین داروهای این بیماران را قرص «زفیكس»، «ادفویر» و آمپول «پگاسیس» نام برد و قیمت هر عدد از این اقلام داروها را به ترتیب هزار تومان، 28 هزار تومان و 270 هزار تومان برشمرد.

توكلی گفت: این در حالی است كه بیماران باید قرص «زفیكس» و «ادفویر» را هر روز مصرف كنند. همچنین آمپول «پگاسیس» نیز باید هر هفته تزریق شود.

به گفته وی، علاوه بر این بیماران كبدی باید آزمایش‌هایی را نیز انجام دهند كه هر آزمایش بالغ بر 100 هزار تومان هزینه در بر دارد.

دبیر انجمن حمایت از بیماران كبدی خاطرنشان كرد: از یك سو داروهای اساسی بیماران كبدی هنوز در فهرست داروی كشور ثبت نشده‌اند و از سوی دیگر، توزیع این داروها دچار مشكل شده است.

توكلی تاكید كرد: مشكل تهیه دارو و انجام آزمایش‌های بیماران كبدی در حالی است كه ایجاد وقفه در درمان این بیماران باعث ایجاد نارسایی‌های كبدی و خطرات جدی برای آنها می‌شود.

وی در ادامه به ایسنا گفت: ‌در حال حاضر انجمن هزینه تامین دارو و انجام آزمایش‌های بیماران كبدی را تا حد امكان فراهم می‌كند اما این انجمن نیز توانایی تامین تمام هزینه‌ها را ندارد.

دبیر انجمن حمایت از بیماران كبدی اضافه كرد: انجمن با هماهنگی با دو آزمایشگاه قلهك و كیوان در تهران، 70 درصد هزینه آزمایش‌های بیماران كبدی را تامین می‌كند اما برای حل سایر مشكلات نیازمند حمایت جدی دولت از جمله وزارت رفاه و تامین اجتماعی و سازمان‌های بیمه‌گر هستیم كه با وجود تمام این مشكلات تاكنون پاسخ روشنی از مسئولان دریافت نكرده‌ایم.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha