سلامت نیوز : محمدحسین مدرس در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به اینکه چگونه می‌توان از تولد جنین‌های ناهنجار جلوگیری کرد اظهار داشت: دو روش برای تشخیص ناهنجاری جنین قبل از تولد وجود دارد. یکی در هفته دوازدهم تا چهاردهم با نمونه‌گیری از مایع آمنیوتیک و جفت جنین که با روش تشخیص (PMD) ناهنجاری‌های احتمالی جنین تشخیص داده می‌شود.

وی ادامه داد: اگر ناهنجاری در مواردی که قانون تأیید کرده قرار گیرد امکان سقط قانونی جنین تا قبل از 4 ماهگی وجود دارد.

به گفته این متخصص ژنتیک در مواردی مانند کور و کر بودن جنین، زال بودن (موی تمام بدن در این افراد سفید است) یا شبیه به آن امکان سقط درمانی وجود ندارد.

وی گفت: همچنین در روش لقاح خارج رحمی (IVF) می‌توان در مراحل 8 سلولی یک سلول از جنین گرفته شود تا با انجام یکسری آزمایش‌ ناهنجاری‌های احتمالی جنین مشخص شود.

مدرسی با اشاره به اینکه در صورت وجود ناهنجاری به راحتی می‌توان از انتقال جنین در مراحل8 سلولی به رحم مادر جلوگیری کرد افزود: حتی در مواردی که تا 4 ماهگی به مادر اجازه سقط داده می‌شود برای مادر استرس و بار روانی ناشی از سقط وجود دارد در حالی که اگر از همان ابتدا ناهنجاری جنین تشخیص داده شود جلوی این موارد هم گرفته می‌شود.

وی اضافه کرد: اکثر زوجهایی که از روش لقاح مصنوعی برای داشتن فرزند استفاده می‌کنند می‌توانند از این روش کمک تشخیصی استفاده کنند تا با طیب خاطر فرزندشان به دنیا بیاید ولی به دلیل ناآشنایی با این روش کمتر این اتفاق می‌افتد.

عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن سینا تأکید کرد: همچنین در مراحل اولیه سلولی با روش PGD می‌توان حتی بیماری‌هایی که به واسطه آن جنین در آینده به سرطان مبتلا خواهد شد شناسایی و حذف کرد یا والدین حتی حق انتخاب جنسیت فرزند خود را (gendr selection) قبل از انتقال دارند.سلامت نیوز :

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha