سلامت نیوز : محمدرضا مشهدی در گفت‌و‌گو با فارس افزود: برخی مراکز درمانی تجهیزات مورد نیاز بیماران تالاسمی را تحویل بیماران نمی‌دهند و برخی از مراکز نیز این تجهیزات را به ازای دریافت وجه در اختیار بیماران می‌گذارند.

وی ادامه داد: بر طبق بسته جامع خدمتی بیماران تالاسمی که در اداره پیوند و بیماریهای خاص موجود است، تجهیزات مورد نیاز بیماران تالاسمی باید به طور رایگان در اختیار بیماران قرار گیرد اما متأسفانه معاونت درمان وزارت بهداشت ضمانت اجرایی لازم را برای توزیع رایگان این تجهیزات در نظر نگرفته است .

مشهدی با بیان اینکه طبق روال پیش بینی شده باید هزینه تجهیزات بیماران تالاسمی توسط بیمه‌های درمانی و وزارت بهداشت تامین شود و بیمار در این خصوص وجهی پرداخت نکند، افزود: متأسفانه در عمل برخی از مراکز درمانی این اصل را رعایت نمی‌کنند و اداره پیوند و بیماریهای خاص نیز عزم لازم برای به ثمر رساندن این هدف را ندارد.

کمبود تجهیزات درمانی همچنان ادامه دارد

دبیر انجمن تالاسمی ایران در مورد کمبود تجهیزات مورد نیاز بیماران تالاسمی گفت: برخی از مراکز نیز تجهیزات را به صورت ناقص در اختیار بیماران قرار می‌‌دهند. به عنوان نمونه دیده شده که اسکالپ وین تالاسو و سرنگ مورد نیاز تزریق بیماران تالاسمی در این مراکز به بیمار تحویل داده نشود.

وی افزود: به غیر از تجهیزات مورد نیاز در تزریق داروی کاهش دهنده آهن، فیلتر لکوسیت مورد نیاز بیماران تالاسمی نیز به شدت کمیاب شده است.

مشهدی افزود: برای تزریق خون بدون لکوسیت،بیماران تالاسمی می‌توانند از فیلتر استفاده کنند که یکی از آنها فیلتراسیون قبل از تزریق خون است و دیگری نوعی فیلتر است که در زمان تزریق خون به کار می‌رود.

وی افزود: توزیع فیلتراسیون قبل از تزریق خون توسط سازمان انتقال خون ایران انجام می‌شد که گزارش کمبود این نوع فیلتر در چند استان به انجمن تالاسمی ایران ارسال شده است. متأسفانه در شرایط فعلی با توجه به اینکه فیلترهای مورد استفاده در زمان تزریق نیز کمیاب شده است، مشکل عدم فیلتراسیون خون در پایگاه های انتقال خون کاملاً مشهود است.

مشهدی تصریح کرد: در گذشته زمانی که بیمار خون فیلتر شده در سازمان انتقال خون دریافت نمی‌کرد با استفاده از فیلترهای بالینی خون بیمار را عاری از لکوسیت می‌کردند ولی در حال حاضر تنها شرکت تولید کننده فیلترهای مورد استفاده در زمان تزریق، تولید این گونه فیلترها را متوقف کرده است.

مشهدی افزود : سیاست سازمان انتقال خون ایران بر انجام شست‌و‌شوی خون تنها در موارد ضروری بنا شده است  با این وجود به دلیل عدم دسترسی به خون فیلتر شده میزان شست‌‌وشوی خون در برخی از مراکز درمانی رو به افزایش است و در نتیجه سلامت خون نیز به خطر افتاده است.

مشهدی با گلایه از سیاستگذاران حوزه درمان بیماران تالاسمی افزود: این وضع به گونه ای شده است که حتی بیماران قادر به خرید فیلتر در بازار آزاد نیستند و فیلتر برای فروش هم کمیاب شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha