سلامت نیوز : نوید نیلفروشان در گفت‌وگو با فارس در مورد دلایل و علائم گلوکوم (آب‌سیاه) اظهار داشت: گلوکوم معمولاً به دلیل تخریب عصب بینایی چشم که عامل اصلی انتقال اطلاعات از چشم به مغز است رخ می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه افرادی که به آب‌سیاه مبتلا می‌شوند معمولاً در بافت چشم با مشکل مواجه نیستند افزود: عامل اصلی ایجاد آب‌سیاه در افراد افزایش فشار چشم است. همان طور که افراد با فشار خون بالا دچار بیماری‌های قلبی و مغزی می‌شوند فشار بالای چشم هم روی عصب چشم تأثیر می‌گذارد.

به گفته این متخصص چشم اگر آب‌سیاه به موقع درمان نشود ممکن است به کوری بینجامد ولی با تشخیص به موقع تا حد زیادی قابل پیشگیری است.

نیلفروشان تأکید کرد: از آنجایی که فشار داخل چشم هیچ علامت مشخصه‌ای به جز معاینه ندارد در نتیجه تا افراد به پزشک مراجعه نکنند از بیماری خود مطلع نخواهند شد.

عضو هیئت علمی علوم پزشکی تهران اذعان داشت: تنها در مرحله حاد بیماری گلوکوم و هنگامی که تا 85 درصد عصب بینایی تخریب شد ممکن است فرد با پایین آمدن سطح دید متوجه بیماری خود شود.اما در برخی افراد در مرحله پیشرفته آب‌سیاه ممکن است علائمی مانند سردرد، تهوع، استفراغ و دیدن هاله قرمز دور نور لامپ نیز رخ دهد.

نیلفروشان درمان دارویی و استفاده از لیزر را از جمله راهکارهای درمان آب‌سیاه عنوان کرد و گفت: البته این بیماری درمان قطعی ندارد و تنها با این روش‌ها سعی می‌کنیم تا فشار چشم را برای پیشرفت آب‌سیاه کنترل کنیم.

وی به افراد بالای 40 سال توصیه کرد تا حتماً سالی یکبار برای اندازه‌گیری فشار چشم و معاینه آن به متخصص چشم مراجعه کنند و افزود: افرادی که زمینه ارثی دارند بیشتر در معرض خطرند و مصرف میوه و سبزیجات که حاوی آنتی‌اکسیدان نیز هستند می‌تواند در جلوگیری از پیشرفت بیماری مؤثر باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha