سلامت نیوز : استاد دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با اشاره به انجام مطالعه گسترده‌ای در میان کودکان 4 تا 14 ساله گفت: 17 درصد کودکان 4 تا 14 ساله به کمر درد مبتلا هستند.

دکتر محمدعلی محسنی بندپی در گفت‌وگو با (ایسنا)، ادامه داد: بر این اساس روشن شد که 20 درصد پسران و 15 درصد دختران کمردرد دارند.

به گفته این متخصص فیزیوتراپی، باید توجه داشت که ریشه‌های بروز کمردرد در بزرگسالی را باید در دوران کودکی نیز جست.

وی همچنین به برخی عادات غلط در نحوه نشستن، ایستادن و فعالیت در میان دانش آموزان اشاره کرد و گفت: دانش آموزان ایرانی از کیف‌ها و کوله پشتی‌های سنگین استفاده می‌کنند. در حالی که بر اساس شاخص‌ها و استانداردهای جهانی، وزن کیف کودک باید 10 درصد وزن وی باشد.

استاد دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تاکید کرد: با اصلاح این رفتارها می توان از بروز آسیب‌های بسیاری از جمله صافی کف پا، انحراف زاویه زانو، افتادگی شانه، کمردرد و مانند آن جلوگیری کرد و به این ترتیب از بار هزینه‌های درمانی سنگینی که بر دوش خانواده‌ها و کشور است به میزان قابل توجهی کاست.

محسنی بندپی افزود: اگر دست اندرکاران نظام سلامت میزان صدمات وارده به جسم دانش آموزان را به علت وجود نیمکت‌های غیراستاندارد را به وزارت آموزش و پرورش گزارش و اعلام کند، این وزارتخانه هم موظف می‌شود که نیمکت‌های خود را به استانداردها نزدیک کند.

وی در ادامه با اشاره به سیاست «اقتصاد مقاومتی» گفت: لازم است در تحقیقات علمی نیز اولویت‌بندی صورت بگیرد. متاسفانه در حال حاضر بیش از 80 تا 90 درصد تحقیقاتی که داریم ارتباطی میان درمان و علم برقرار نمی‌کنند.

این متخصص فیزیوتراپی ضمن تاکید بر بازبینی تحقیقات تخصصی ستون فقرات، عنوان کرد: بایستی تحقیقات جهت‌گیری مشخص داشته باشند و با اولویت‌بندی انجام شوند. ما پیشنهاد شکل‌گیری مرکز ملی تحقیقات ستون فقرات را ارائه کرده‌ایم که امیدواریم در آینده نزدیک محقق شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha