سلامت نیوز : به گفته یک متخصص زنان و زایمان، رژیم غذایی پرچرب می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پستان را در زنان افزایش دهد.

دکتر نگین رضاوند در گفت وگو با (ایسنا)، علت اصلی ابتلا به این نوع سرطان را عوامل وراثتی و ژنتیکی عنوان کرد و افزود: اگر موارد ابتلا به این نوع سرطان در بستگان درجه یک مشاهده شود، خطر ابتلا به سرطان پستان در فرد افزایش می‌یابد.

رضاوند طولانی بودن دوره باروری را عامل موثر دیگر در ابتلا به سرطان پستان در زنان عنوان کرد و اظهار داشت: در زنانی که زودتر به سن بلوغ برسند و از طرف دیگر دیرتر یائسه می‌شوند، خطر ابتلا به این نوع سرطان افزایش می‌یابد.

این متخصص زنان و زایمان، عوامل محیطی را نیز موجب افزایش شیوع این نوع سرطان و پایین آمدن سن ابتلا به آن در زنان عنوان کرد.

وی افزود: یکی از عواملی محیطی که قابل کنترل نیز می باشد رژیم غذایی پرچرب است که خطر ابتلا به سرطان سینه را در زنان افزایش می دهد.

رضاوند با بیان اینکه با تشخیص زودهنگام این بیماری می توان با انجام درمانی آسان‌تر و جراحی محدودتر بدون برداشتن خود عضو بیماری را کنترل کرد، گفت: متاسفانه اگر وجود سرطان سینه در زنان دیر تشخیص داده شود در مراحل پیشرفته این سرطان مجبور به برداشتن عضو می‌شویم و اگر متاستاز در این نوع سرطان رخ داده باشد درمان و جراحی هم کفاف نداده و شخص زود می میرد.

این متخصص زنان و زایمان معتقد است: بهترین راه حل در خصوص کاهش موارد مرگ و میر ناشی از سرطان سینه در زنان، آموزش روشهای تشخیص این نوع سرطان است.

وی افزود: باید به زنان آموزش داده شود که از 18 سالگی به بعد معاینه شخصی خود را بصورت ماهیانه انجام دهند و در صورت مشاهده هرگونه تغییر و یا لمس هر گونه توده سریعا به پزشک مراجعه نمایند.

به گفته این متخصص زنان و زایمان، زنان باید از سن 30 سالگی به بعد سالیانه یکبار برای معاینه به پزشک مراجعه کنند و اگر موارد سرطان سینه در بستگان درجه یک آنها وجود دارد باید قبل از 30 سالگی در این خصوص اقدام کنند.

به گفته رضاوند، انجام سونوگرافی در دوران باروری(قبل از یائسگی) و انجام ماموگرافی در دوران یائسگی بهترین راه تشخیص سرطان سینه در زنان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha