سلامت نیوز : رییس انجمن آلزایمر ایران تاکید کرد: مراقبت از سلامت جسمانی نظیر بررسی پزشکی منظم، استفاده از دارو، تغذیه سالم، ورزش روزانه، استراحت در هنگام خستگی، عدم استفاده از مشروبات الکلی و مدارا با احساسات می‌تواند کیفیت زندگی فرد مبتلا به آلزایمر را برای سال‌ها بهبود ببخشد.

معصومه صالحی در گفت‌وگو با (ایسنا)، با بیان اینکه آلزایمر پایان زندگی نیست، عنوان کرد: در واقع ابتلا به آلزایمر به معنی این است که فرد زودتر از آنچه پیش‌بینی می‌کرده است باید تغییراتی در زندگی خود بدهد.

وی درباره مراقبت از سلامت جسمانی بیماران آلزایمری گفت: مراقبت از سلامت جسمانی می‌تواند کیفیت زندگی فرد را برای سال‌ها بهبود ببخشد. بررسی پزشکی منظم، استفاده از دارو، تغذیه سالم، ورزش روزانه، استراحت در هنگام خستگی، عدم استفاده از مشروبات الکلی و مدارا با احساسات از این جمله‌ هستند.

صالحی با بیان اینکه ممکن است فرد بعد از اینکه فهمید آلزایمر دارد احساسات مختلفی را چون انکار (من دمانس ندارم)، ترس از دست دادن افراد مهم در زندگی، احساس تنهایی به دلیل آن که هیچ کس آنچه را که بیمار تجربه می‌کند، درک نمی‌کند، آشفتگی به خاطر ناتوانی در بیان مقاصد خود، از دست دادن تصویری که از خود داشته است و افسردگی یا خشم در مورد تغییراتی که در زندگی او در حال بوجود آمدن است تجربه کند، گفت: احساساتی که فرد مبتلا تجربه می‌کند طبیعی هستند. اما مهم این است که راه‌هایی را برای کنار آمدن با این احساسات پیدا کند.

رییس انجمن آلزایمر در ادامه به ارائه پیشنهاداتی برای کمک به بیمار پرداخت و عنوان کرد: بیمار می تواند احساسات و تجارب خود را یادداشت کند و به یک گروه حمایتی بپیوندد، با پزشک خود در مورد درمان مناسب صحبت کند، مشاوره بگیرد، با فردی مورد اطمینان درباره نیازهای روحی خود درددل کند، احساسات خود را با دوستان و خانواده خود در میان بگذارد، اگر احساس می‌کند که دیگران او را درک نمی‌کنند یا به خاطر بیماری به او برچسب می زنند راه‌هایی را برای مقابله با شرم از تشخیص بیماری بیاموزد و تا زمانی که می‌تواند به فعالیت‌هایی که برایش لذت‌بخش است بپردازد.

وی درباره چگونگی تشخیص آلزایمر اظهار کرد: بیماری آلزایمر یکی از عوامل دمانس یا خرد سودگی است و علائم آن شامل از دست دادن حافظه، قضاوت و استدلال و تغییراتی در حالات و رفتار است.

صالحی اضافه کرد: گاهی افراد به این علائم توجهی نمی‌کنند و تشخیص نمی‌دهند که چنین اختلالی وجود دارد. از آنجا که علائم بتدریج ظاهر می‌شوند ممکن است که مدت طولانی جلب توجه نکنند و اشتباها تصور شود این رفتارها بخشی از روند پیری است.

رییس انجمن آلزایمر با تاکید براینکه بسیار حائز اهمیت است که اگر شاهد علائمی چون ضعف حافظه، کاهش توانایی در قضاوت و استدلال و مشاهده تغییرات در حالات و رفتار خود و یا اطرافیانتان هستید به یک متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید، گفت: اهمیت تشخیص زودهنگام در این است که ممکن است بعضی از بیماری‌ها مانند افسردگی، بیماری‌های تیروئید، مشکلات قلبی، برخی عفونت‌ها و تداخلات دارویی علائمی شبیه به آلزایمر داشته باشند.

وی ادامه داد: شناختن علائم به افراد کمک خواهد کرد تا منشاء بروز بیماری را بشناسند، مراقبت مناسب، درمان و پشتیبانی لازم را دریافت کنند، برای آینده برنامه ریزی کنند و اتخاذ تشخیص طبی لازم را مدنظر داشته باشند. با مراجعه به پزشک مغز و اعصاب، او بررسی‌های لازم را از طریق مکالمه با فرد، معاینه فیزیکی، تست حافظه و اسکن مغز انجام می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha