سلامت نیوز : دبیر علمی پنجمین کنگره بین‌المللی آزمایشگاه و بالین ضمن تاکید بر اینکه مسئول فنی آزمایشگاه موظف است طبق پروتکل‌های بین‌المللی به پزشک مشاوره بدهد، اظهار کرد: لازم است تعامل مثبتی میان متخصصان آزمایشگاه و عرصه بالین برقرار شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر غلامرضا ایراجیان در نشست خبری پنجمین کنگره بین‌المللی آزمایشگاه و بالین که با محوریت موضوعی اختلالات خونی برگزار شد با بیان اینکه اختلالات خونی از جمله مسائل مهم جامعه پزشکی است و همه گروه‌های سنی را در بر می‌گیرد، عنوان کرد: امروز همه اختلالات خونی و بدخیمی‌های خونی در آزمایشگاه‌های کشور قابل تشخیص هستند.

وی در ادامه ضمن تاکید بر اینکه پزشکی یک کار تیمی است، عنوان کرد: هدف عرصه بالین و آزمایشگاه در نهایت واحد بوده و کمک به بیمار است.

ایراجیان با اشاره به اینکه ارتباط میان پزشکان و متخصصان آزمایشگاه چندان مطلوب نیست، اظهار کرد: پزشک زمانی که بیمار را ویزیت می‌کند یک یا چند تشخیص احتمالی برای آن قائل می‌شود که بایستی برای قطعی شدن آن از گروه‌های دیگر کمک بگیرد. آزمایشگاه نیز یکی از همین مراجع است و این تعامل دو طرفه میان پزشک و آزمایشگاه برقرار است.

دبیر علمی پنجمین کنگره بین‌المللی آزمایشگاه و بالین ضمن تاکید بر اینکه مسئول فنی آزمایشگاه موظف است طبق پروتکل‌های بین المللی به پزشک مشاوره بدهد، اظهار کرد: معمولا آزمایشگاه در قبال درخواست پزشک آمار و ارقامی ارائه می‌دهد اما چیزهایی در خلال آزمایش وجود دارد که در این ارقام نیست، موظف هستیم طبق پروتکل‌های بین المللی به پزشک مشاوره داده و موارد لازم را برای او بنویسیم.

وی ادامه داد: البته خود آزمایشگاه هم نیازمند یک کار تیمی است. امروزه علوم پزشکی گسترده شده و تنها یک نفر نمی‌تواند بر چند علم احاطه داشته باشد.

دبیر جامعه علمی آزمایشگاهیان ایران با اشاره به اینکه لازم است آزمایشگاهیان در بیمارستان‌های آموزشی مشاور پزشک باشند و در ویزیت‌های بیماران حضور داشته باشند، اظهار کرد: متاسفانه حتی در پنج درصد بیمارستان‌های آموزشی یا آزمایشگاه‌های تخصصی هم از همه رشته‌های موجود در آزمایشگاه از جمله میکروب شناسی، ایمنولوژی، بیوشیمی، ویروس شناسی، انگل شناسی، قارچ شناسی و خون شناسی استفاده نمی‌شود.

ایراجیان اضافه کرد: بایستی دستور العمل‌های مشخصی برای انجام امور آزمایشگاهی وجود داشته باشد تا میزان خطاهای آزمایشگاهی کاهش یابد. البته خطای آزمایشگاهی در همه جای دنیا وجود دارد اما در علم پزشکی هیچ درصد خطایی را نمی‌پذیریم.

در ادامه این نشست خبری وی به ارائه توضیحاتی در خصوص برگزاری پنجمین کنگره آزمایشگاه و بالین پرداخت و گفت: در حال حاضر 950 مقاله به دفتر دبیرخانه کنگره ارسال شده است که پس از طی مراحل داوری 550 مورد از آن پذیرفته شد که همه آنها در قالب پوستر ارائه می‌شود و اغلب مباحث در نظر گرفته شده به صورت پانل و گروهی ارائه خواهند شد.

وی با بیان اینکه 17 پانل آموزشی در خلال برگزاری روزهای کنگره به موضوعاتی نظیر اخلاق پزشکی، عفونتهای بیمارستانی، مدیریت آزمایشگاه، تشخیص سریع در آزمایشگاه، ریزگردها از دیدگاه بالین و آزمایشگاه، مقاومت دارویی در سال، عوارض ایمنولوژیک ناشی از تزریق خون، گفتمان آزمایشگاه و بالین و عفونت‌های فرصت طلب می‌پردازد، اظهار کرد: همچنین 10 کارگاه آموزشی با موضوعاتی نظیر بیماریابی در نظام مراقبت از عفونت‌های بیمارستانی، فلوسایتومتری و تشخیص کم خونی‌ها ترتیب داده شده است.

پنجمین کنگره بین المللی آزمایشگاه و بالین به همت جامعه علمی آزمایشگاهیان و با همکاری انجمن خون شناسی اروپا و انجمن میکروب شناسی ترکیه از 26 تا 29 دی ماه در مرکز همایش‌های رازی برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha