سلامت نیوز : رییس بخش روماتولوژی بیمارستان کودکان مفید با بیان اینکه آرتریت روماتوئید یکی از شایع‌ترین علل معلولیت‌های جسمی و اختلالات بینایی اکتسابی است، گفت: اگر این عارضه بموقع تشخیص داده و درمان شود می‌تواند سلامت فرد را تا حدود زیادی تامین کند.

دکتر رضا شیاری در گفت‌وگو با (ایسنا)، با بیان اینکه شایع‌ترین بیماری‌های روماتیسمی در اطفال، روماتیسم مفصلی کودکان به صورت التهاب و ورم مفصل است، گفت: این بیماری روماتیسمی از سنین یک تا 16 سال در کودکان دیده می‌شود.

وی ادامه داد: روماتیسم مفصلی انواع مختلفی دارد و به فرم‌های گوناگونی فرد را درگیر می‌کند. به عنوان مثال در یک نوع از بیماری، بیش از چهار مفصل درگیر می‌شوند و در فرم‌های سیستمیک آن علاوه بر درگیری مفصلی علائمی مثل تب، بثورات پوستی، بزرگی کبد و طحال نیز تظاهر پیدا می‌کند.

رییس بخش روماتولوژی بیمارستان کودکان مفید با اشاره به اهمیت این بیماری که از آن تحت عنوان آرتریت روماتوئید نوجوانان و جوانان نام برده می‌شود، گفت: اگر این عارضه بموقع تشخیص داده و درمان شود می‌تواند سلامت فرد را تا حدود زیادی تامین کند.

شیاری با بیان اینکه آرتریت روماتوئید یکی از شایع‌ترین علل معلولیت‌های جسمی و اختلالات بینایی اکتسابی است، گفت: با درمان صحیح شانس ابتلا به این درگیری‌ها و معلولیت‌ها کاهش می‌یابد،‌ زیرا هدف ما داشتن یک جامعه سالم است. پس بایستی به عنوان افرادی که درگیر امر درمان هستیم بتوانیم این بیماری را تشخیص و هر چه سریعتر درمان را برای آن بیمار به کار بگیریم.

این فوق تخصص روماتولوژی درباره عوامل ابتلا به این بیماری گفت: علل واقعی ابتلای آن هنوز ناشناخته است اما نقش برخی ویروس‌ها را در ایجاد این بیماری مطرح کرده‌اند. گاهی اوقات می‌تواند متعاقب واکسیناسیون اتفاق بیفتد، زیرا جزو عوارض نادر آن است. گاهی ممکن است عفونت‌های باکتریایی را به عنوان عامل ابتلا مطرح کنند اما آن چیزی که به عنوان یک اصل اجتناب‌ناپذیر است، دخالت زمینه‌های ژنتیکی در ابتلا به این بیماری است.

وی افزود: آرتریت روماتوئید به جز فرم سیستمیکش که در هر دو جنس یکسان است، در فرم‌هایی که درگیری بیش از چهار یا پنج مفصل است، در جنس مونث بیشتر از جنس مذکر دیده می‌شود. به طور کلی می‌توان گفت بیماری‌های روماتیسمی با یک درصد شیوع بالاتری در میان زنان بیشتر به چشم می‌خورند که برخی علت آن را تاثیر هورمون‌های زنانه می‌دانند.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره طول دوره درمان آرتریت روماتوئید، گفت: پس از درمان اولیه، درمان‌های نگه دارنده آغاز می‌شود و بیمار دارو دریافت می‌کند. البته پروسه درمان در فرم‌های مختلف ابتلا، تفاوت دارد.

وی افزود: برخی بیماری‌های روماتیسمی فقط قابل کنترل هستند. مثلا لوپوس که ممکن است تا آخر عمر با بیمار همراه باشد، منتها این همراهی نباید خانواده‌ها را نگران کند، زیرا بیماری با تشخیص بموقع و درمان مناسب به خاموشی می‌رود. اعتماد به پزشک و پیگیر بودن در کنترل بیماری اهمیت دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha