دوشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۶
کد خبر: 64604

یکی از متداول ترین شیوه های درمانی وابستگی به مواد مخدر ،متادون درمانی است، اما این در حالیست مصرف کنندگان این دارو اطلاعی از میزان مصرف منطقی آن نداشته و از عوارض ناشی از استفاده بی رویه آن کاملا بی اطلاع هستند.

مصرف بی رویه متادون کشنده است
سلامت نیوز : متادون یک داروی مخدر تسکین دهنده درد مشابه مورفین است که به صورت قرص و شربت در بازار عرضه می شود.

این دارو از ترکیب مواد شیمیایی مانند سایر شبه افیونی های طبیعی و مصنوعی از جمله مرفین و کدئین که فرآورده های طبیعی بوته خشخاش هستند و هروئین بدست می آید.متادون برای اولین بار در سال های 1960 برای درمان اعتیاد متداول شد و هم اکنون در مراکز ترک اعتیاد ، جزو پروتکل های درمانی بشمار می رود.

ˈ محمد حسین غلامی ˈ پژوهشگر حوزه اعتیاد در این زمینه به ایرنا گفت : متادون ماده ای طولانی اثر است ،فردی که به مواد شبه افیونی وابستگی دارد با یک دوز متادون در شبانه روز از علایم ترک مصون می ماند.

وی با بیان اینکه درمان روزانه با متادون می تواند تا بی نهایت ادامه یابد، افزود: اما اگر فردی که متادون تحت نظر پزشک دریافت می کند باید از دوز این دارو بصورت قرص یا شربت در طول هفته ها یا ماه های متعدد بکاهد تا فرآیند ترک اعتیاد آسان شود.

غلامی در عین حال اظهار داشت : در صورت قطع ناگهانی متادون علایمی چون دل پیچه، اسهال و دردهای عضلانی و استخوانی بروز می یابد.این پژوهشگرحوزه اعتیاد ادامه داد:زمانی که متادون براساس تجویز پزشک مورد مصرف قرار گیرد، بسیار بی خطر بوده و آسیبی به اعضای داخلی و یا قدرت تفکر وارد نمی کند، حتی اگر برای سال ها به طور روزانه مصرف شود.

غلامی با بیان اینکه اکثر معتادان پس از مدتی بدون مشورت پزشک دوز مصرف متادون را خودسرانه افزایش می دهند، گفت :متادون یک داروی قوی است و می تواند برای کسانی که آن را به طور منظم با دوز مشخص دریافت نمی کنند فوق العاده خطرناک باشد، چرا که این افراد نسبت به اثرات آن تحمل پیدا نکرده اند.

وی تصریح کرد:مشاهده شده که متادون به عنوان داروی خیابانی مورد استفاده قرار می گیرد ،در حالیکه استعمال آن برای ترک آسان اعتیاد است.غلامی افزود: قبل از مصرف متادون باید پزشکان به سابقه بیماری آسم ، اختلالات تنفسی ، بیماری کلیه یا کبد، کم کاری تیروئید و بیماری کیسه صفرا معتاد توجه کنند زیرا این دارو با داشتن عوارض یاد شده می تواند خطرناک باشد.

وی ، گیجی، سردی تنفس کند ، غش یا قطع تنفس ، ورم صورت ، تپش قلب ، درد در قفسه سینه ، کم اشتهایی ، اختلال در خواب و یبوست را از عوارض مصرف بی رویه متادون عنوان کرد.ˈ مهرناز فتوحی ˈ روانپزشک نیز دراین زمینه گفت:مصرف بی رویه متادون موجب تنگی نفس می شود که در برخی موارد می تواند موجب مرگ شود.

وی افزود: با توجه به اینکه مصرف این داروی مخدر (متادون) موجب اختلالات فکری و روحی می شود ،لذا مصرف آن در هنگام رانندگی و سایر کارهایی که نیازمند تمرکز زیادی است توصیه نمی شود.

فتوحی اظهار داشت :معتادانی که با توصیه پزشک برای درمان اعتیاد از متادون استفاده می کنند بهتر است از جویدن و خرد کردن این دارو خودداری کنند و بهتر است آنرا به همراه آب میوه مصرف کنند.

ˈ محمدباقر صابری زفرقندی ˈدرمان و حمایت های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز گفت: مشکلات افراد مصرف کننده مواد،طیف وسیعی از عوارض جسمی، روانی و اجتماعی است و بر اساس نیاز هر بیمار توسط درمانگران آموزش دیده، باید متادون تجویز شود.

وی افزود:متادون جزو داروهایی است که استفاده از آنها برای درمان نگهدارنده در کشور تایید و معیارهای افراد واجد شرایط برای درمان با این دارو در پروتکل های مربوطه عنوان شده ، اما باید میزان دوز مصرف آن تحت نظر پزشک تجویز شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha