سه‌شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۱ - ۱۰:۰۶
کد خبر: 64615
سلامت نیوز : سالمندی دوره ای از زندگی است که از ۶۰یا۶۵ سالگی شروع می شود. در تعریف سالمندی نمی توان زمان خاصی را مشخص کرد، بلکه سالمندی را می توانیم با ویژگی های خاصی که فرد در زمانی از زندگی خود پیدا می کند بشناسیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ معمولا سالمندی با کاهش یا افت توانایی های جسمی، فکری، اجتماعی و... شناخته می شود. برخی از این تغییرات در جسم روی می دهد به عنوان مثال در سالمندی ۵۰درصد از سلول های قشر مخ تحلیل می رود،به خصوص نورون های عصبی که ارتباط مستقیمی با بینایی، شنوایی و اعصاب حرکتی دارند. این تحلیل در بخش هایی از مخ که مربوط به نظم بخشی اطلاعات، قضاوت و تفکر است کمتر اتفاق می افتد. به سبب این که قلب با نیروی کمتری پمپاژ می کند، بیماری های قلبی و عروقی نیز پیش می آید. حداکثر ضربان قلب کاهش می یابد و دستگاه گردش خون کندتر کار می کند. ضعف دستگاه ایمنی هم باعث می شود سالمندان نسبت به جوانان زودتر بیمار شوند و دیرتر بهبود یابند. از نظر اجتماعی هم سالمندان با تحولات زیادی در زندگی روبه رو می شوند. برخی از این رویدادها عبارت است از: بازنشستگی، یائسگی، سپرده شدن به خانه سالمندان به وسیله فرزندان، فوت همسر و...

به هر حال مهم ترین مشکلات سالمندان که به نوعی برای اطرافیان هم مشکلاتی ایجاد می کند به خطر افتادن سلامتی و استقلال آن ها و احساس تنهایی و گاهی هم حس بی ارزشی در روابط با دیگران است.

بر همین اساس در میان مردم و خانواده ها، نگرش ها و کلیشه های ذهنی زیادی درباره سالمندان وجود دارد. این باورها بیشتر جنبه منفی دارند مانند این که سالمندان مثل بچه ها رفتار می کنند و... البته نگاه های مثبت هم وجود دارد مانند این که سالمندان پخته تر از جوانان هستند. کمتر خانواده ای دیده می شود که از وجود حداقل یک سالمند بی بهره باشد. اگر در خانواده ای پدر یا مادر سالمندی نباشد حتما به عنوان پدربزرگ یا مادربزرگ با آن ها تعامل داریم. به دلیل این که امکان دارد سالمند با افت محسوس در توانایی هایش روبه رو شود، نحوه تعامل با آن ها ممکن است یکی از دغدغه های خانواده ها باشد. اساسا نوع نگاه ما به سالمندان است که نحوه رفتار ما با سالمندان را شکل می دهد. در واقع نحوه تفکر ما درباره سالمندی، چگونگی رفتار ما با آن ها را تعیین می کند. شما چه نگرش ها و یا باورهایی نسبت به سالمندان دارید؟

آیا شما هم در زندگی خانوادگی خود درگیر مسائل سالمندان و یا در حال زندگی با یک فرد سالمند هستید؟ شما از چه مسائلی در این زمینه رنج می برید؟

انواع سالمندی

به نظر می رسد می توان از سه نوع سالمندی سخن گفت. یک نوع سالمندی را به عنوان «سالمندی طبیعی» می شناسیم. در این نوع از سالمندی شخص سالمند با تغییرات فکری و جسمی در حدی که از این دوره سنی انتظار می رود یعنی شامل اکثریت سالمندان می شود مواجه می شود. در نوع دیگر یعنی «سالمندی آرمانی» هدف های زندگی، آسایش، استقلال و پیگیری اهداف شغلی همچنان در زندگی سالمند وجود دارد به طوری که سرزندگی وی محفوظ است. بالاخره «سالمندی آسیب گونه»، سالمندی است که در آن بیماری های شدید و کاهش محسوس در عملکردهای سالمند مشاهده می شود.

بنابراین باورهای ما درباره سالمندان همیشه قابل تعمیم به همه سالمندان نیست و نمی توان یک سری باورهای کلیشه ای درباره همه سالمندان داشت. در شماره های آینده توضیحات بیشتری درباره نحوه رفتار با سالمندان را ارائه خواهیم کرد. شما نیز اگر مشکلاتی در این باره دارید می توانید با ما در میان بگذارید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha