سه‌شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۴
کد خبر: 64625

ما باید با دنیا مراوده داشته باشیم، اما زمانی که دارو یک ابزار فشار علیه یک ملت می‌شود، باید خودمان دست به کار شویم.

احمدی‌نژاد: دارو بیهوده گران شده است
سلامت نیوز : رئیس‌جمهور گفت: پست‌ها و مقام‌ها در این دنیا هیچ اصالتی ندارد و به خودی خود نه ارزش و نه ضد ارزش است. این‌که چطور از این پست‌ها عبور کنیم، ارزش و یا ضدارزش است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین ؛ عصر امروز دوشنبه، محمود احمدی نژاد در دیدار روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی و مدیران نظام سلامت کشور در سالن شهید بهشتی نهاد ریاست جمهوری درباره بخش های مختلف نظام سلامت حرف زد.

این سخنان، اولین اظهار نظر رییس جمهور پس از برکناری وزیر بهداشت است. البته مرضیه وحید دستجردی، وزیر برکنار شده بهداشت و باقر لاریجانی، قائم مقام وزیر و رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران دو مدیر ارشد نظام سلامت در چهار سال گذشته، تنها غایبان این جلسه بودند.

رئیس جمهور در این دیدار گفت: وقتی بدخواهان دارو را ابزاری برای فشار بر ملت ما کرده‌اند باید خودمان آنرا تولید کنیم و دماغ دشمن را بسوزانیم. من نمی‌خواهم بگویم که ما صد در صد هیچ تبادل دارویی با دنیا نداشته باشیم. بالاخره ما باید با دنیا مراوده داشته باشیم، اما زمانی که دارو یک ابزار فشار علیه یک ملت می‌شود، باید خودمان دست به کار شویم.

رییس جمهور گفت: باید فاصله‌ای که بین بخش خصوصی و عمومی وجود دارد، مدیریت و بر آن نظارت شود و البته من در این راستا به شدت با تبدیل شدن بخش سلامت کشور به یک بخش صنعتی و تجاری مخالفم؛ چرا که در این بخش، بحث انسان و سلامت انسان‌ها مطرح است و اصلا از قدیم‌الایام کار پزشکی مقدس بوده، چرا که با انسان‌ها سر و کار داشته است و اطبا هم مباحث مالی را در محاسبات خود به کار نمی‌بردند.

او رعایت اخلاق پزشکی را در این راستا حائز اهمیت دانست و گفت: اخلاق پزشکی نباید در این خلاصه شود که خانم‌هایی که در این بخش هستند، چطور چارقد سر کنند و یا این‌که آقایان چطور برخورد داشته باشند. بالاخره یک سری موازین دینی وجود دارد که همه آن را رعایت می‌کنند. ما باید در مسیر یک مبنای انسانی و اخلاقی گام برداریم و این موضوع را می‌شود دنبال کرد.

احمدی‌نژاد در بخشی از سخنان خود که آنها را حرف دل نامید و تلویحا به تغییر وزیر بهداشت اشاره داشت، گفت: باید بدانیم که همه‌ ما رفتنی هستیم و خلق شده‌ایم که در بالاترین مراتب هستی زندگی کنیم و خداگونه شویم و در این مسیر فرصت این دنیا تنها فرصت و امکان این پرواز است و این موضوع همه‌اش در رابطه‌ی انسان و خدا خلاصه می‌شود.

او گفت: هوشمندان عالم از این عالم، زندگی در آن و از خدا جز خود خدا را نمی‌خواهند، پست‌ها و مقام‌ها در این دنیا هیچ اصالتی ندارد و به خودی خود نه ارزش و نه ضد ارزش است. این‌که چطور از این پست‌ها عبور کنیم، ارزش و یا ضدارزش است. عده‌ای دنبال مادیات و مصرف گرایی و گذراندن زندگی روز‌مره هستند و عده ای در یک نگاه بالاتر می‌گویند خدایا جهنم را از ما دور بدار و برخی هم طالب بهشت هستند اما هوشمندان عالم از زندگی دنیوی جز خود خدا نمی‌خواهند.احمدی نژاد گفت: پست و مقام کمال آفرین و هویت زا نیست بلکه بستر و ابزاری برای رسیدن به نقطه تعالی است. انقلاب اسلامی برپا شد تا ما به خود الهی و انسانی خویش برگردیم.

بخش هایی از سخنان رییس جمهور را به نقل از ایسنا و فارس بخوانید:

- در زمینه توسعه فضاهای درمانی و بهداشتی کار افتخار آمیزی شده و در بحث توسعه سلامت و شیوه درمان نیز کارهای انجام شده در بالاترین سطوح جهانی است.

- در حوزه سلامت بعد از انقلاب اسلامی حرکت خوبی داشته‌ایم اما این خدمات در سال‌های اخیر اوج گرفت.مسئولان دانشگاه‌های علوم پزشکی مسئولیت‌های سنگینی بر عهده دارند و درحقیقت کار چند وزارتخانه را انجام می‌دهند اما با این وجود عاشقانه مشغول به خدمت هستند.

-(با اشاره به درخواست روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی برای تأمین اعتبار حوزه بهداشت و درمان) دولت همه جانبه آماده کمک و حمایت در این حوزه است.

- همه در کشور برای ارائه خدمات بهتر به مردم تلاش می‌کنند اما نباید برای ارائه خدمات نورم برخی کشورها را در نظر بگیریم بلکه باید متناسب با شرایط عمل کنیم.

- نظام سلامت به معنای پایش اولیه و بهداشت و درمان نیازمند روان‌سازی است تا کیفیت بالا رفته و هزینه‌ها بویژه برای اقشار کم درآمد امکان یابد.

- یکی از مهمترین طرح‌های حوزه سلامت که باید از سوی دانشگاه های علوم پزشکی پیگیری شود اجرای طرح پزشک خانواده است. پزشک خانواده طرحی نیست که برای آن 40 هزار نفر را استخدام کرد و دولت به آن بودجه بدهد بلکه به معنای آن است که نظام سلامت را آنگونه طراحی کنیم که هزینه‌های دولت، بیمه‌ها و مردم در این حوزه بهینه شوند.

- اگر طرح پزشک خانواده بصورت کامل اجرا شود حتماً هزینه های سرانه بهداشت درمان کاهش یافته و درآمد خادمان این حوزه افزایش می‌یابد. مراحل آغازین فرایند اجرای طرح پزشک خانواده و حرکت بسوی نظام پایش سلامت ملی ظرف شش ماه آینده عملیاتی شود.

- امروز مصرف دارو که قیمت آن در کشور ما بیهوده بالا رفته، افزایش یافته و حتی در مردم در خانه‌ها انبار دارو درست کرده‌اند که این ناشی از یک اشکال است. رفع این اشکال و اصلاح نگرش عمومی به بحث درمان نیز از مسئولیت‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور است.

- کسب دانش پزشکی در ایران بالاست و باید از همه ظرفیتها در این حوزه استفاده کنیم تا بتوانیم ضمن ارائه خدمات مطلوب به مردم خدمات را به کشورهای دیگر نیز صادر کنیم. سطح توقع ملت از جامعه پزشکی بالا رفته و لذا یک فرصت خوب برای تعالی و پرواز بوجود آمده که باید آن را مغتنم شمرد.

برنامه های سرپرست وزارت بهداشت

پیش از سخنان رئیس جمهور محمد حسن طریقت منفرد سرپرست وزارت بهداشت و درمان و جمعی از روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی استان‌های مختلف به بیان دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود در خصوص نظام سلامت کشور پرداختند.

او مهمترین سرفصل‌های این برنامه را عدالت، کیفیت و کارآیی عنوان و این برنامه‌ها را به صورت مفهومی و مصداقی برای حاضرین تبیین کرد. عدالت این است که سهم پرداخت هزینه‌های درمانی از سوی مردم کاهش یابد و هزینه‌ها را در حد توان پرداخته و خدمات را در حد نیاز دریافت کند.

طریقت‌منفرد در مورد کیفیت نیز توضیح داد: اولین بحث در کیفیت رعایت کرامت انسانی بیمار است و بحث دیگر آن رعایت استانداردهای لازم در حوزه نیروی انسانی و فضاها و تجهیزات درمانی است. توجه به کارآیی به معنای آن است که از امکاناتی که نظام در اختیار ما قرار می‌دهد چه در بخش اعتبارات و چه در بخش تجهیزات حوزه سلامت حداکثر بهره‌وری را داشته باشد.

وی با بیان اینکه برنامه نظام سلامت در بستر برنامه پنجم توسعه پیگیری خواهد شد بر لزوم برنامه‌ریزی جهت بهره‌مندی مطلوب آحاد ملت از خدمات عمومی بهداشت و درمان تاکید کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha