سه‌شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۱ - ۱۱:۳۶
کد خبر: 64630

در حالی كه غذای مصرفی روزانه ما باید انرژی، املاح و ویتامین‌های مورد نیاز میلیون‌ها سلول متفاوت بدن را تأمین كند استفاده از فست‌فود، چاقی و اضافه وزن تنها ارمغانی است كه نصیب بدن می‌شود.

غذاهای سنتی را فست‌فودی كنیم !
سلامت نیوز : زندگی شهرنشینی امروز و نداشتن برنامه‌ریزی برای تغذیه مناسب باعث شد تا بسیاری از زنان و مردان كه ساعت‌های زیادی از روز را در محل كارشان بسر می‌برند برای تغذیه خود به سوی فست‌فود یا همان غذاهای آماده كه به سرعت آماده می‌شود گرایش پیدا كنند. مصرف فست‌فودها در حالی با استقبال زیاد خانواده‌ها در جوامع صنعتی روبه‌رو شده كه یكی از عوارض استفاده از این نوع غذاها افزایش ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی و سكته‌های قلبی و مغزی است.

در حالی كه غذای مصرفی روزانه ما باید انرژی، املاح و ویتامین‌های مورد نیاز میلیون‌ها سلول متفاوت بدن را تأمین كند استفاده از فست‌فود، چاقی و اضافه وزن تنها ارمغانی است كه نصیب بدن می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران ؛ دكتر زهرا اباصلتی مدیر گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی مشهد با اشاره به این‌كه بسیاری از خانواده‌ها با اصول صحیح تغذیه آشنایی ندارند گفت: تغذیه نامناسب به مصرف ناكافی و یا بیش از حد مواد غذایی گفته می‌شود كه هر دوی آنها به سلامت بدن آسیب وارد می‌كند. مصرف فست فود یكی از انتخاب‌های تغذیه‌ای نامناسب است كه هر روز به شكل‌های مختلف مردم به خوردن آنها تشویق می‌شوند و تصور آنها این است كه انرژی مورد نیاز بدن را هم می‌توان با این نوع غذاها تأمین كرد در حالی كه تركیبات این نوع غذاها و همچنین نحوه پخت آنها باعث ایجاد زمینه بیماریهای قلبی، سرطان و دیابت می‌شود.

بررسی‌های پزشكی نشان می‌دهد 35 درصد از علل بروز سكته‌های قلبی استفاده از غذاهای پرچرب و كم ارزش است. نوع روغن مصرفی در این غذاها كه درصد چربی اشباع شده در آنها بسیار بالاست باعث آسیب رسیدن به عروق خونی و تصلب شریان‌ها می‌شود.

وی در مورد انواع سس‌هایی كه در ساندویچ‌ها استفاده می‌شود، اظهار داشت: سس استفاده شده در فست فود‌ها چربی بسیار بالایی دارد كه برای قلب مضر است این در حالی است كه در این نوع غذاهای آماده از مواد فیبردار مانند سبزیجات و حبوبات كه برای قلب بسیار مفید است كمتر استفاده می‌شود. فست فود‌ها حاوی كمترین مواد مفید كه بدن برای سوخت و ساز به آن احتیاج دارد هستند اگر به خاطر مشغله كاری یا تفریح هفتگی تصمیم به استفاده از فست‌فود‌ها دارید حداقل از سس و یا نوشابه استفاده نكنید و از آشامیدنی‌های سالم مانند دوغ، سالاد و یا سبزیجات در كنار این غذاهای آماده باید استفاده كرد.

این پزشك تغذیه با اشاره به حجم غذاهای فست فود گفت: متأسفانه این غذاهای پركالری حجم بسیار زیادی دارند و باعث چاقی می‌شوند. اگر تصمیم گرفتید كه از این غذاها استفاده كنید سعی كنید یك پرس غذای فست فود را دو نفری میل كنید و یا بخشی از این غذا را در دو نوبت غذایی استفاده كنید.

متأسفانه مشاهده شده كه حتی برای خوردن این نوع غذاها افراد با هم مسابقه می‌گذارند و گاه یك اغذیه‌فروشی در تبلیغات خود اعلام می‌كند هر كسی فست فود بیشتری مصرف كند جایزه دارد و یا غذای او رایگان خواهد بود. این نوع تبلیغات صدمه زدن به سلامت بدن انسان است و سكته‌های قلبی و یا تنگی عروق ثمره مصرف زیاد غذاهای فوری است.
دكتر اباصلتی یكی از راه‌های كنار گذاشتن فست‌فودها را استفاده از غذاهای سنتی به شكل فست فود عنوان كرد و ادامه داد: می‌توانیم غذاهای سنتی را به شكل فست فود استفاده كنیم این نوع غذاها سوخت‌وساز مورد نیاز بدن و كالری آن را تأمین می‌كند.

وی درباره مصرف كالباس و سوسیس و نحوه شناخت نوع سالم آنها نیز گفت: پزشكان تغذیه هیچگاه به مصرف سوسیس و كالباس توصیه نمی‌كنند زیرا برای نگهداری این نوع مواد غذایی از مواد نگهدارنده استفاده می‌شود كه برای بدن مضر است. همچنین فیله و یا ناگت مرغ نیز به دلیل این‌كه برای سرخ كردن آن از روغن زیادی استفاده می‌شود برای قلب و همچنین عروق مضر هستند و بهتر است این نوع مواد غذایی را با سبزیجات و یا سالاد كاهو مصرف كرد.

مدیر گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی مشهد با تأكید بر این‌كه باید حبوبات را جایگزین گوشت كنیم گفت: در سبد غذایی بسیاری از مردم گوشت وجود دارد و خوشبختانه در تغذیه آنها با كمبود گوشت مواجه نیستیم اما سبزیجات و حبوبات كمترین جایگاه را در سبد غذایی دارند درحالی كه بدن ما روزانه به 3 تا 5 واحد سبزیجات نیاز دارد.
ما هر روز 2 تا 3 واحد گوشت مصرف می‌كنیم و این نیاز بدن را كاملاً تأمین می‌كند در حالی كه می‌توان گوشت سفید مثل گوشت ماهی را جایگزین آن كرد. متأسفانه در منوی هیچكدام از فست فود فروشی‌ها ماهی وجود ندارد و گوشت ماهی در سبد غذایی ما كمترین نقش را دارد. در حالی كه یك ماده غذایی بسیار باارزش است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha