سلامت نیوز: رییس مرکز تحقیقات سلولی صارم گفت : آلودگی هوا و دیگر آلاینده های محیطی سبب افزایش تعداد نوزادان مبتلا به بیماری یرقان ( زردی ) شده است .

دکتر ابوطالب صارمی با اعلام این خبر گفت : طولانی شدن یرقان فیزیولوژیک نوزادان، متاثر از آلودگی هوا و نیز آلودگی صوتی است .

وی با اشاره به اینکه بیماری یرقان یا زردی نوزادان از معضلات شهرنشینی و آلودگی در کلان شهرهاست، یادآور شد : به دلایل متعدد از جمله آلودگی های محیطی و نوع تغذیه، کبد نوزادان به هنگام تولد برای این گونه اعمال فیزیولوژیک، فعالیت کافی ندارد و به همین دلیل شاهدیم، یرقان فیزیولوژیک نوزادان طولانی می شود که گاهی پرتو درمانی یا حتی تعویض خون نوزادان ضرورت پیدا می کند .

حدود 70 درصد نوزادان در روزهای نخست زندگی، زرد می شوند . زمان بروز زردی معمولا از روز سوم تولد آغاز شده، پس از یک هفته خود به خود بهبود می یابد . اما در موارد معدودی زردی سبب آسیب های مغزی غیرقابل برگشت، مانند کری و فلج مغزی شده، حتی مرگ نوزاد را به همراه دارد .

دکتر صارمی از دیگر عوارض شهرنشینی را بیماری به نام " آندومتریوز " عنوان کرد و اظهار داشت : آندومتریوز به صورت ضایعه التهابی لگن و یا کیست های خونی (شکلاتی) تخمدان ها تظاهر می کند که با چهار درجه خفیف، متوسط و شدید است که امروزه به عنوان یکی از عوامل نازایی شناخته می شود .

وی ادامه داد : شاید در سی سال قبل در سال چهار مورد هم مراجعه کننده برای درمان آندومتریوز نداشتیم، اما در حال حاضر در روز چهار مورد بیمار مبتلا به این بیماری برای درمان مراجعه می کنند .

رییس مرکز تحقیقات سلولی صارم ادامه داد : آندومتریوز هر چند یک بیماری پیش رونده است، اما خوشبختانه سرطانی نبوده، قابل درمان است .

وی گفت : مصرف غذاهای آماده ( فست فود ) چاقی را به همراه دارد و چاقی از علل ابتلا به تخمدان های پلی کیسیک است .

این فوق تخصص زنان، زایمان و نازایی اظهار داشت : براساس یافته های پژوهش های انجام شده در داخل و  خارج کشور، آلودگی های محیطی به ویژه آلودگی هوا طی سال های اخیر سبب کاهش تعداد اسپرم در مردان شده که این امر به عنوان یکی از دلایل افزایش ناباروری با علت مردانه شناخته شده است .

وی تاکید کرد : اصلاح سبک زندگی از طریق دوری از آلودگی های محیطی، استرس، حذف غذاهای آماده و استراحت کافی، هر چند اقدام هایی موثر برای حفظ سلامت افراد در تمام زمینه هاست، اما کنترل آلودگی های زیست محیطی نیازمند توجه هر چه بیشتر مسئولان است .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha