سه‌شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۱ - ۱۲:۳۸
کد خبر: 64635

سلامت نیوز : تهران آلوده همچنان با کم و زیاد شدن ذرات معلق کمتر از دو و نیم میکرون دست و پنجه نرم می کند. روز گذشته گزارش مرکز کنترل کیفیت هوای تهران نشان داد شاخص آلودگی ذرات معلق کمتر از دو و نیم میکرون روی عدد 133 است و اگرچه 12 واحد کمتر از روز قبل بود اما همچنان در وضعیت هشداراست. این درحالی است که شهردار معتقد است: آلودگی هوا بی صاحب است. محمد باقر قالیباف گفته: وقتی یک کار چند مسئول دارد، یعنی بی‌صاحب است. در همین حال یک نماینده مجلس می گویدعامل اصلی بروز سرطان در کودکان آلودگی هوا است.

افزایش 13 درصدی بیماری‌های قلبی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ بیماری‌های قلبی، تنگی عروق و تصلب شرائین از عوارض بلندمدت آلودگی هوا در کودکان و نوجوانان است. یک عضو هیات رییسه مرکز تحقیقات پیوند قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به این نکته می گوید: وجود ریزگردها در هوا احتمال بیماری‌های قلبی را تا 13 درصد افزایش می‌دهد و در کوتاه مدت باعث بی‌نظمی در ضربان قلب، افزایش فشار خون، سرگیجه و سردرد می‌شود. به گزارش ایسنا، محمدرضا محمد حسنی می گوید: مطابق اظهار نظر کارشناسان در آلودگی هوای اخیر تهران نزدیک به 5000 نفر بر اثر آلودگی هوا در تهران جان خود را از دست داده اند و نزدیک به نیمی از مرگ‌ومیرهای کشور به بیماری‌های قلبی و عروقی مربوط می‌شود. دو سوم روزهای سال در تهران هوا آلوده است که می‌تواند منجر به بروز بیماری‌های قلبی، ریوی وانواع سرطان‌ها شود. در این میان قلب به عنوان حیاتی‌ترین عضو بدن که بسیار آسیب‌پذیر است، بیشتر در معرض خطر قرار دارد.به گفته او در شرایط آلودگی هوا، گاز CO به گلبول‌های قرمز می‌چسبد و در خون حل می‌شود که این اتفاق بروز حمله قلبی در افرادی که بیماری قلبی دارند را تسریع می‌بخشد.

محدودیت ها فقط برای مردم است

نایب رئیس شورای شهر تهران با اشاره به اینکه در حال حاضر تمام محدودیت‌ها برای مردم است می گوید: در این شرایط بعضی مدیران در دستگاه‌های مختلف با داشتن آرم ترافیک با خودروهای شخصی خود در شهر تهران تردد می کنند.به اعتقاد حسن بیادی یکی از معضلات در مدیریت شهری بی توجهی و عدم داشتن دغدغه به حقوق شهروندی است.به گزارش فارس، بیادی با انتقاد از تردد برخی از وسایل نقلیه با عمر بسیار طولانی در سطح شهر بیان داشت: متاسفانه در حال حاضر شاهد تردد پیکان سال 52 هستیم که اگر اینگونه خودروها گرفته شود و به جای آنها خودروی نو تحویل شود برای شهر و جامعه موثر خواهد بود.

حذف آمار ذرات معلق

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران با اشاره به طرح جامع کاهش آلودگی هوا گفت: به اندازه انگشتان یک دست هم مصوبات این برنامه اجرایی نشده است. به گزارش فارس، یوسف رشیدی تاکید کرد: قرار بود از سال 89 تا 90 استاندارد یورو 3 و از ابتدای امسال سوخت یورو 4 شود اما هنوز سوخت‌ها یورو 2 است و شاید در برخی موارد یورو 2 هم نباشد. رشیدی افزود: مشکل ما تولیدات داخلی است که خودروها را وصله پینه کرده و به مردم تحویل می‌دهند. او درباره اینکه چرا شاخص‌هایی که شهرداری اعلام می‌کند با محیط زیست همخوانی ندارد گفت: داده‌های اطلاعاتی محیط‌زیست با شهرداری یکنواخت است، منتهی سازمان محیط زیست برخی مواقع در ارائه اطلاعات ذرات معلق کمتر از دو و نیم میکرون را حذف می‌کند.به گفته رشیدی چند روزی که تهران تعطیل شد سازمان محیط زیست براساس آلاینده ذرات معلق کمتر از 5/2میکرون تهران را تعطیل کرد و تازه پذیرفته‌اند که ذرات معلق کمتر از 5/2 میکرون جزو آلاینده‌هاست.

تعطیلات وخسارت سالانه 18 میلیارد دلاری

اعتراض نمایندگان مجلس به سریال تکراری تعطیلی پایتخت بابت آلودگی هوا همچنان ادامه دارد. به گزارش مهر، در ادامه این اعتراضات عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: خسارت مستقیم بابت هر روز تعطیلی پایتخت بالغ بر 1000 میلیارد تومان است.موید حسینی صدر با تأکید بر این‌که آلودگی هوای تهران قطعاً یک بحران جدی است، اظهار کرد: آلودگی هوا علاوه بر این‌که تهدیدی برای سلامتی مردم محسوب شده و باعث کاهش بازدهی آنها می‌شود، سالانه حدود 18 میلیارد دلار نیز به اقتصاد کشور ضرر می‌زند. از سوی دیگر رئیس فراکسیون محیط‌زیست و توسعه‌پایدار مجلس، با تأکید بر اینکه بنزین تولید داخل تا ۱۰ سال آینده یک نسل از کودکان کشور را به بیماری‌های صعب‌العلاج مبتلا می‌کند، گفت: چرا به مردم گفته نمی‌شود که عامل اصلی بروز سرطان کودکان در کشور آلودگی هوا است. محمدرضا تابش تاکید کرد: بر خلاف نظر عده‌ای از مسئولان، بیان آمار، ارقام و هشدارها نه تنها ضد مصالح ملی نیست بلکه تامین کننده مصالح ملی است. اعلام آمار و هشدارها درباره آلودگی هوا موجب افزایش فشار بر مسئولان و تلاش برای کاهش عوامل بروز این پدیده در کشور می‌شود.او در واکنش به اظهارات مسئولان دولتی درباره بی‌تأثیر بودن وضعیت خودروهای تولید داخل بر افزایش آلودگی هوا در کلانشهرهای کشور، افزود: بر اساس آمارهای مراکز رسمی مانند دولت و شهرداری هم‌اکنون علت حدود ۷۰ درصد از آلودگی هوای کشور، ناشی از بی‌کیفیتی خودروهاست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha