سه‌شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۱ - ۱۲:۴۷
کد خبر: 64638

ورزش منظم باعث ا فزایش تعداد رگهای خونرسان به قلب و اعضای حیاتی بدن و ارتقای اکسیژن رسانی به همه سلو لهای بدن میشود.

سلامت نیوز :دکتر حسن ضیاء الدینی مشاور وزیر مدیرکل دفترسلامت و پیشگیری می گوید:ورزش منظم باعث ا فزایش تعداد ر گهای خونرسان به قلب و اعضای حیاتی بدن و ارتقای اکسیژن رسانی به همه سلو لهای بدن میشود. بنابراین باید کودکان و نوجوانان را به انجام فعالیت ورزشی کافی و مداوم تشویق کرد ولی باید در نظر داشت که چون انجام فعالیت مستلزم دریافت انرژی است، ورزشکاران باید مواد غذایی با ارزش مصرف نمایند.طی فعالیت جسمی ، بدن مقادیر زیادی گلوکز مصرف میکند.

بنابراین لازم است مقادیر کافی گلیکوژن در کبد وجود داشته باشد تا بتواند میزان گلوکز لازم را تامین کند.کربوهیدرا تها و مواد نشاست های تامی نکننده این ذخیره غذایی برای بدن م یباشند.

مواد نشاست های ا صلی عبارتندا ز:نان،برنج، غلات،حبوبات، جو، جوی دوسر، سیب زمینی وموز.
ویتامین اصلی مورد نیاز برای فعالیت ورزش ینیز ویتامی نهای گروه Bب ه ویژه  12Bاست. این ویتامین بیشتر در پنیر، گوشت،تخ ممرغ، ماهی، شیر و لبنیات وجود دارد.

فسفر هم برای سوخت وساز کربوهیدرا تها لازم است و علاوه بر اینکه در مواد غذایی حاوی ویتامین 12B وجود دارد در مغزها نیز یافت میشود.در زمان ورزش، مقادیر قابل توجهی آب از طریق تعریق از بدن خارج میشود.بنابراین باید اطمینان حاصل کرد که کودک یا نوجوان ورزشکار، روزانه سه لیتر مایعات دریافت کند.

از سوی دیگر همراه با آب، مصرف املاح معدنی نیز لازم ا ست که درا ین موارد مصرف مخلوطی از کرفس تازه، خیار و آناناس میتواند علاوه بر فراهم کردن آب و املاح مورد نیاز با گرمازدگی در فصل گرما نیز مقابله نماید.

در صورتی که کودک یا نوجوان پس از ورزش دچار گرفتگی ماهیچه ها میشود باید در غذای روزانه او حتما مقداری عدس اضافه شود، مصرف عدس به طور مداوم اسیدهای تولید شده در ماهیچه ها را در حین ورزش خنثی میکند

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha