وزیر بهداشت، درمان وآموزش پزشكی گفت:پیشرفت طرح پزشك خانواده بزرگترین تحول در نظام سلامت كشور خواهد بود.

دكتر" كامران باقری لنكرانی " روز سه‌شنبه در همایش گرامیداشت جایگاه پزشك خانواده در تهران افزود: پزشك خانواده فرد را چه در زمان بیماری و چه در زمان سلامت ، تحت مراقبت خود قرارمی دهد.

وی مهم‌ترین نقش پزشكان عمومی را دركشور ارائه خدمات به خانواده‌ها دانست و گفت:درصدد هستیم پزشكان عمومی كشور را برای ایفای این نقش توانمندتر سازیم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، وزیر بهداشت با اشاره به اینكه پزشكان عمومی با ایفای نقش پزشك خانواده حقیقت تضمین شده‌ای را به دست می‌آورند،افزود:
در این راه باید به آموزش پزشكان عمومی بیشتر بها داد.

وی ارایه‌آموزش به فرد برای مراقبت ازخود،جلوگیری از رفتارهای پر خطر، تشویق رفتارهای سلامت، شكل‌دهی تیم درمان و جلوگیری از بیمار شدن افراد را از جمله وظایف پزشك خانواده برشمرد و تاكید كرد: در كشورهایی كه پزشكان عمومی درصد بالایی از كل پزشكان را تشكیل می‌دهند، از شاخص سلامت بالاتر برخوردار بوده و هزینه‌های درمانی پایین تری دارند.

لنكرانی همچنین در این همایش به طرح بیمه درمانی روستایی اشاره كرد و اظهار داشت: بیمه روستایی تمرینی برای اجرای طرح پزشك خانواده بود.

وی افزود:از سال ‪ ۸۴‬به بحث بیمه روستایی توجه جدی شده و بودجه مناسبی برای این موضوع در نظر گرفته شد.

وزیر بهداشت بااشاره به اینكه در حال حاضر پنج هزار و ‪ ۸۰۸‬پزشك و چهار هزار و ‪ ۹۰۰‬ماما در طرح بیمه روستایی همكاری می‌كنند،گفت:با نگاه برنامه‌ای به موضوع بیمه روستایی می‌توان شاهد دستاوردهای قابل توجهی بود.

وی با قدردانی از پزشكانی كه وزارت بهداشت را در بحث بیمه روستایی یاری كرده‌اند، كاهش مرگ و میر نوزادان، كودكان بین یك ماه تا پنج سال و مادران باردار، ارتقای شاخص‌های بهداشتی و شناسایی و غربال گری برخی بیماری‌های شایع همچون فشار خون را از جمله دستاوردهای نگاه برنامه‌ای به بیمه روستایی برشمرد.

لنكرانی گفت:كنترل ارجاع بیماران به پزشك و كاهش هزینه‌های پزشكی و تحت پوشش بیمه‌ای قرار گرفتن بیش از ‪ ۲۴‬میلیون نفر ار مردم كشور از دیگر آثار بیمه روستایی بوده است.

وزیر بهداشت در عین حال به ضعف‌های موجود در نظام بیمه روستایی از جمله ارایه خدمات لازم به پزشكان فعال در این طرح همچون بیمه پزشكان ، مرخصی و ادامه تحصیل آنها اشاره كرد و گفت: درصدد هستیم با همكاری وزارت رفاه این مشكلات را برطرف كنیم.

نخستین همایش سراسری بزرگداشت جایگاه پزشك خانواده در مركز همایش‌های صدا و سیما در حال برگزاری است.

در این همایش ‪ ۲۰۰‬نفر از پزشكان خانواده، روسای دانشگاه‌های علوم پزشكی كشور و معاونین بهداشت و روسای كمیسیون بهداشت ودرمان واجتماعی مجلس حضور دارند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha