سلامت نیوز : در حالی‌كه هنوز دانش‌آموزانی كه در آتش‌سوزی مدرسه شین آباد مجروح شده‌اند بهبودی كامل نیافته‌اند، با انتشار دو خبر گازگرفتگی دانش‌آموزان مدرسه ای در شهریار و آتش‌سوزی در مدرسه‌ای در اردبیل، خاطره ناخوشایند مجروحیت و حتی مرگ دانش‌آموزان در اذهان ایرانی‌ها زنده شد. معاون اداری و مالی اداره آموزش و پرورش شهریار با تایید خبر گازگرفتگی 9 نفر از دانش‌آموزان پسر مدرسه ای درشهریار گفت:با حضور به موقع اورژانس، دانش‌آموزان بهبودی کامل یافتند و روانه منازل خود شدند. به منظور تهویه هوا و خروج گازهای موتورخانه، در این مدرسه نیاز به تعبیه دو دودکش بود که در اثر اهمال معمارو پیمانکار در مجموع یک دودکش کار گذاشته شده بود. دوستی ادامه داد:با توجه به اینکه این مدرسه مجهز به شوفاژ و موتورخانه است، این مسئله منجر به خروج گازهای تولیدی موتورخانه و انتشار آن در نمازخانه مدرسه شده که تعدادی از دانش‌آموزان در این محل حضور داشتند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ این مسئول گفت: البته این انتشار و پراکندگی گاز در سال‌های گذشته نیز وجود داشته اما میزان آن کم بوده كه در سال جاری به دلیل عملیات تعمیرات، نشت گازهای تولیدی موتورخانه به نمازخانه افزایش پیدا کرد. این در حالی است كه یعقوب سیری، مدیر حراست آموزش و پرورش شهرستان‌های تهران این رخداد را تكذیب كرد و گفت: اخبار منتشر شده مبنی بر گاز گرفتگی تعدادی دانش‌آموز در مدرسه شهریار کذب بوده و در بررسی های صورت گرفته مشخص شد که سیستم گرمایشی این مدرسه مجهز به شوفاژ است. در برخی از سایت های خبری فارسی زبان ضدانقلاب اخباری مبنی بر گازگرفتگی تعدادی از دانش‌آموزان مدرسه ای در شهریار اعلام شده است که به هیچ عنوان این خبر صحت و سقم ندارد. وی افزود: در چهارشنبه هفته گذشته 13 دی ماه، مراسمی‌در مدرسه معاد شهریار برگزار شد و تعدادی از دانش‌آموزان پس از مراسم دچار سردرد شدند که در این میان برخی از افراد سودجو شایعه ای مبنی برگاز گرفتگی دانش‌آموزان را ایجاد کردند. سیری تصریح کرد: کارشناسان آموزش و پرورش شهر تهران موضوع را بررسی کرده و متوجه شدند که مدرسه معاد مجهز به سیستم گرمایشی شوفاژ است و احتمالا این دانش‌آموزان به دلیل طولانی بودن مراسم دچار سردرد شده‌اند. به گفته مدیر حراست آموزش و پرورش شهر تهران برخی افراد همواره درصدد شایعه پراکنی بوده تا وضعیت مدارس کشور و دانش‌آموزان را خطرناک و نامطلوب جلوه دهند.

یك بخاری در مدرسه روستایی در اردبیل آتش گرفت

در حالی اخبار آتش‌سوزی در مدرسه روستایی مشگین شهر اعلام شد که پیش از این مسئولان آموزش و پرورش تمامی نهادهای مسئول و شهروندان را از سلامت و استاندارد بودن بخاری های مدارس استان مطمئن كرده و نبود حتی یک بخاری غیراستاندارد را نوید داده بود. رسانه‌ها در حالی از آتش‌سوزی در مدرسه روستای «مازافا» از توابع بخش مرادلوی مشگین شهر خبر می‌دهند که با وجود تایید نماینده مشگین شهر در مجلس و سکوت اولیه مسئولان استان، وقوع این رخداد پس از دو روز توسط آموزش‌و‌پرورش اردبیل تکذیب شد. طبق اظهارات اولیه آتش‌سوزی در مدرسه «وحدت» روستای «مازافا» شهرستان مشگین شهر پس از شعله‌ور شدن بخاری نفتی چکه ای اتفاق افتاده و با تلاش معلم مدرسه و مهار آن دانش‌آموزان از شعله های آتش نجات یافته‌اند. خبرها حاکی از آن است که این آتش‌سوزی به دلیل غیراستاندارد بودن بخاری و استفاده از بخاری چکه ای نفتی اتفاق افتاده و پس از شعله‌ور شدن بخاری با تلاش معلم آتش مهار شده و آسیب جانی متوجه دانش‌آموزان نشده است. احمد محمودزاده به عنوان مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل در اظهارات اخیر خود با بیان اینکه تمامی بخاری های مدارس استاندارد است، تاکید کرده است که حتی در انبارهای آموزش و پرورش یک بخاری غیر استاندارد نداریم. اظهارات این مدیر در حالی است که در آخرین جلسه کمیته بحران اردبیل، مدیر کل نوسازی و تجهیز مدارس استان اردبیل با ابراز نگرانی از استاندارد نبودن بخاری های نفتی از اعضای کمیته بحران طلب مساعدت و همکاری کرده است.

یاور وحدتی پور در این جلسه تاکید کرده بود که با توجه به فرا رسیدن فصل سرما حادثه مدرسه پیرانشهر درس عبرتی است تا زمینه بروز حادثه در مدارس استان کنترل شود. در عین حال آموزش و پرورش استان یک روز بعد از وقوع حادثه با ارسال فکس به واحد خبر صدا و سیما مرکز اردبیل به دلیل اعلام این خبر برای اولین بار از رادیو و رونوشت آن به خبرگزاری های استان وقوع آتش‌سوزی را تکذیب کرد. این تکذبیه از سوی مسئول آموزش و پرورش منطقه «ارشق» مشگین‌شهر به آموزش و پرورش استان ارسال شده و سپس با پاراف روابط عمومی این سازمان و به صورت دست نوشته تکذیبیه آورده شده است. در متن نمابر ارسالی تاکید شده که موضوع دقیقا بررسی و هیچ‌گونه آتش‌سوزی در مدارس روستای مازافا اتفاق نیفتاده است، لذا خبر مربوطه تکذیب می شود. این متن اضافه کرده است که تمام بخاری های مورد استفاده در کلاس‌های آموزشی مدارس این منطقه نیز استاندارد است. پس از ارسال این فکس مدیر کل آموزش و پرورش استان یک روز بعد طی مصاحبه‌ای تلویحا وقوع حادثه ای را در این مدرسه تایید و یادآور شده که در این حادثه به علت سرخ شدن شعله بخاری و افزایش دما معلم برای جلوگیری از آتش‌سوزی بخاری را سریعا خاموش کرده است. محمودزاده مجددا در حالی وقوع آتش‌سوزی در این مدرسه را تکذیب می‌كند که نماینده این شهرستان قویا آن را تایید و حتی در گفت‌وگو با سایت رسمی مجلس آن را پیگیری می‌كند. در همین حال نماینده مردم مشگین شهر در مجلس شورای اسلامی با انتشار اخبار آتش‌سوزی مدرسه وحدت روستای «مازافا» این خبر را تایید کرده است، همچنین در گفت‌وگو با خبرنگاران از ضعف عملکرد آموزش و پرورش انتقاد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha