سلامت نیوز : كلانشهرهای ایران امروزه دروضعیت هشدار هوای ناسالم هستند و درتهران نیز طبق معمول هر روز خبر حالت هشدار را از سوی رسانه‌ها پیاپی شنونده هستیم.راستی چه باید كرد؟ این هم سوالی است كه در گزارشات چند رسانه‌ای مسئولان و شهروندان از یكدیگر می‌پرسند و به نوعی نه كافی پاسخگو هستند. دراین یادداشت مجالی شد طنزآمیز كه به آخرین رویكرد بدبینانه پس از عصر ماسك به آن بیندیشیم.ماسك‌ها هم‌‌اكنون از نوع رنگ و شكل متنوع شده‌اند و به نوعی عمومی در كنار سایر اقلام مد مثل كلاه، عینك،گوشی مورد استفاده ساكنین نگران شهر هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ جوانان نیز سعی می‌كنند آن‌را با شال‌های رنگی به اصطلاح یكدست كنند تا خوب جلوه كند.بله امروزه ماسك هم جزو پوشاك تهرانی‌ها شده و به نوعی در زمره وسایل قابل حمل و نقل و ملزوم ساكنین شهر تهران شده است.

متاسفانه فرهنگ ناخوشایند ماشینی كه درقرون گذشته دركشورهای صنعتی نكوهش شده بود.درزمانه ما خوبه فرهنگی شده است.به یاد دارم كه یك گروه دانشجوی آلمانی كه سال پیش مهمان تهران بودند از دیدن ترافیك بزرگراه‌حكیم تا سیدخندان شگفت‌زده شده بودند و پیاپی با دوربین‌هایشان عكس می‌گرفتند و همزمان سرفه می‌كردند.

سوزش چشم،گلودرد و سرفه‌های مداوم به همراه سردرد از آثار ناگوار این آلودگی است كه به مصرف داروهای متنوع،دستمال كاغذی، آبنبات‌های ویتامین ث هم در این راستا دركنار ماسك باید اشاره كرد.در سال‌های آتی به نظر می‌آید به خاطر شدت آلودگی دیگر ماسك كارساز واقع نشود و كپسول‌های اكسیژن در ماشین‌ها و اماكن عمومی جایگزین آن شوند.

اكسیژن ماده‌ای است كه در شهر من كمیاب شده و همه به‌دنبال آن می‌گردند.از این تلخ طنز كه بگذریم باید هرروز و هر ساعت به اثرات آلودگی اندیشید و سعی كرد با توسل به هر ایده‌ای، ذره‌ای از آن كاست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha