سوال این که اگر واقعا استقرار هیات مرکزی نظارت در محل سازمان نظام پزشکی الزام ماده 1 آیین‏ نامه است، آیا انتخاب یکی از اتاق‏های دفتر رئیس ‏کل به این منظور و به‏ کارگیری مسئول دفتر و همراه شناخته ‏شده وی برای انجام امور دفتری هیات اعم ازدریافت و ارسال مکاتبات،ابتکار خود این عزیزان است؟

سلامت نیوز :دفتر رئیس‏ کل در طبقه پنجم ساختمان نظام پزشکی این روزها میزبان هیات مرکزی نظارت بر انتخابات نظام پزشکی است و ظاهرا قرار است تا پس از برگزاری انتخابات نظام پزشکی این میزبانی ادامه یابد.
به گزارش سلامت  نیوز حدود یک ماه پیش هیات مرکزی نظارت پس از تعیین اعضای آن از سوی مجلس شورای اسلامی، وزیر کشور، وزیر بهداشت و دادستان کل کشور، برابر ماده 1 آیین ‏نامه انتخابات نظام پزشکی و به دعوت وزیر بهداشت، کار خود را «در محل سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران» آغاز کرد. از همان ابتدا محل استقرار هیات مورد بحث بود.
یک نظر این بود که برای حفظ استقلال هیات نظارت ، هیات باید در خارج از سازمان نظام پزشکی مستقر شود. این استدلال بدیهی همچنین با استناد به تبصره 2 ماده 10 آیین‏ نامه انتخابات تکمیل می‏ شد که بیان می‏دارد: «کلیه مکاتبات مربوط به فرایند بررسی صلاحیت کاندیداها در همه مراحل دارای طبقه‏ بندی محرمانه می‏باشد.» واضح است که دریافت و ارسال مکاتبات توسط پرسنل و عوامل یکی از ذی‏نفعان و در محل دفتر وی نمی‏توانست حفظ محرمانگی اطلاعات هیات نظارت را تضمین کند؛ تازه با فرض این که رعایت امانت در رساندن کلیه مکاتبات واصله به دست اعضای هیات را باور کنیم.
اما نظر دیگر تنها با استناد به ماده 1 آیین ‏نامه انتخابات، محل محتوم هیات نظارت را در سازمان نظام پزشکی می‏دانست؛ که البته ظاهرا همین حرف هم بر کرسی نشست.

در این‏جا یک سوال قابل طرح و دو نکته قابل ذکر است.

نکته اول این که در ماده 1 آیین‏ نامه انتخابات آمده: «هیات مرکزی نظارت بر انتخابات طبق مواد 18 و 19 و 20 قانون تشکیل سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران، لازم است حداکثر ظرف مدت یک هفته پس از اعلام رسمی تاریخ برگزاری انتخابات توسط وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به کلیه مشمولین ماده 4 قانون از طریق رسانه‏ های گروهی، بنا به دعوت ایشان در محل سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران کار خود را به ‏منظور انجام انتخابات شروع نماید.»
و تصریح نشده که آیا محل اولین نشست هیات نظارت به دعوت وزیر در سازمان نظام پزشکی است یا الزاما هیات باید تمام جلسات خود و کلیه امور اداری مربوطه را در آن ساختمان انجام دهد. البته با توجه به جایگاه هیات مرکزی نظارت، شاید نظر خود آن هیات در تفسیر این ماده می‏توانست تعیین‏کننده باشد.
نکته دوم این که پیش ‏نویس آیین ‏نامه فعلی انتخابات نظام پزشکی در سال 1387 توسط سازمان نظام پزشکی تهیه و مطابق قانون برای تایید و ابلاغ از سوی وزیر بهداشت، ارسال شد.
در وزارت بهداشت آیین‏ نامه پیش از ابلاغ مورد بررسی قرار گرفت و اصلاحاتی در آن انجام شد. اما مسلما طراحان اولیه آیین‏ نامه، به‏ دلیل تجربه طولانی در عرصه رقابت انتخاباتی در سازمان نظام پزشکی، تسلط بیشتری بر زیر و بم موضوع و اهمیت برخی نکات ریز گنجانده ‏شده در پیش‏نویس داشتند و نهایتا مواردی مانند ابهام موجود در ماده 1 آیین‏ نامه، از چشم وزارت بهداشت دور ماند.
و اما سوال این که اگر واقعا استقرار هیات مرکزی نظارت در محل سازمان نظام پزشکی الزام ماده 1 آیین ‏نامه است، آیا انتخاب یکی از اتاق‏های دفتر رئیس‏ کل به این منظور و به‏ کارگیری مسئول دفتر و همراه شناخته ‏شده وی برای انجام امور دفتری هیات اعم از دریافت و ارسال مکاتبات (!)، ابتکار خود این عزیزان است؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha