سلامت نیوز : محمد وجگانی در گفت‌وگو با فارس، افزود: ما کشوری هستیم که به مدت 30 سال است که زیر بار تحریم‌ها قرار گرفته‌ایم،اگر چه این تحریم‌ها کم و زیاد شده است اما همیشه وجود داشته و در عرصه آزمایشگاهی بیشتر احساس شده است.

وی ادامه داد: اما این تحریم‌ها به معنی ناامیدی نیست و با بهره‌گیری از استعدادهای داخلی و توانمندی‌های موجود بر بخشی از مشکلات غلبه کرده‌ایم.

تشکیل جلسه در وزارت بهداشت برای حل مشکلات آزمایشگاهها

وجگانی گفت: هفته گذشته جلسه‌ای در وزارت بهداشت با حضور مسئولان آزمایشگاه مرجع سلامت برگزار شد که در آن تولید‌کنندگان به مشکلات موجود اشاره کردند و آنچه که مطرح شد تأکید بر افزایش تولیدات در عرصه تحصیلات تکمیلی، پایان‌نامه‌های دانشجویان در مقطع دکترا و ارشد بود.

رئیس جامعه علمی آزمایشگاهیان ایران گفت: به میزان زیادی تجهیزات مورد نیاز در کشور را تأمین می‌کنیم و از نظر نرم‌افزاری در وضعیت مناسبی قرار داریم اما برای رسیدن به مرحله بهره‌مندی از این توانمندی‌ها به برنامه‌ریزی نیازمندیم.

وی تصریح کرد: آزمایشگاه‌ها باید حمایت شوند و سازمان‌های بیمه وظیفه خود را در مقابل آزمایشگاه‌ها انجام دهند تا این آزمایشگاه‌ها به خودکفایی برسند.

فقط 30 درصد هزینه آزمایشگاه‌ها را بیمه می‌دهد

وجگانی گفت: طبق قانون 70درصد هزینه آزمایشگاههای تشخیصی را بیمه‌ها باید بدهند در حالی که هم اکنون فقط 30 درصد هزینه‌ها را پرداخت می‌کنند و این امر مانع خودکفایی آزمایشگاه‌ها می‌شود.

گرانی؛ هر هفته 4 آزمایشگاه را به تعطیل می‌کشاند

وی با بیان اینکه هزینه‌های آزمایشگاهی در حال حاضر بسیار بالا و کمرشکن است، تصریح کرد: با توجه به آمارها در هر هفته 4 آزمایشگاه به تعطیل کشانده می‌شود.

رئیس جامعه علمی آزمایشگاهیان ایران اظهار کرد: بنابراین اگر در هر آزمایشگاه 10 نفر نیروی تحصیلکرده کار کنند با این وضعیت بیکار شده و ارائه خدمات در آزمایشگاهها که برای رفع نیاز ایجاد شده‌اند ، به آزمایشگاه‌های دیگر سرازیر می‌شوند.

وی در مورد کیفیت کیت‌های آزمایشگاهی نیز گفت: برخی از کیت‌ها در کشور تولید می‌شود اما متأسفانه به دلیل کم توجهی مسئولان به تولیدات داخل و عدم تأیید مراجع ذیربط استفاده نمی‌شوند.

وجگانی گفت: در صورتی که مراجع ذیربط کیفیت این کیت‌ها را تأیید کنند و در صورتی که از حداقل استانداردها برخوردار باشند می‌توانند به راحتی و با اطمینان بالا در جامعه استفاده شوند.

وجگانی با تأکید بر تزریق یارانه به حوزه آزمایشگاهی و حمایت از تولید‌کنندگان گفت: هم اکنون تولیداتی داریم که به آنها توجهی نمی‌شود و این درحالی است که در 6 ماه گذشته قیمت هر کیت آزمایشگاهی خارجی بیش از 3 برابر شده است و این هزینه‌های طاقت‌فرسا رمق تولید‌کنندگان را گرفته است.

رئیس جامعه علمی آزمایشگاهیان ایران ادامه داد: اما اگر آزمایشگاه مرجع سلامت که وظیفه‌اش تأیید کیت‌های داخلی است آنها را تأیید کند و به جامعه اطمینان بدهد، می‌توان از تولیدات داخل بهره‌مند شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha