سلامت نیوز : یک داروساز در وزارت بهداشت با اعلام این مطالب به خبرنگار فارس، گفت:‌ مدارک و اسناد مربوط به اختصاص ارز به شرکتهای دارویی هم در وزارت بهداشت و هم در بانک مرکزی وجود دارد و کاملاً نشان می دهد که طی 4 ماه اول سال تقریباً هیچ ارز دارویی اختصاص نیافت و تا آخر شهریور فقط 43 میلیون دلار به واردات دارو، تجهیزات پزشکی و شیر خشک از سوی بانک مرکزی اختصاص پیدا کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی ادامه داد: بر اساس این اسناد بعد از پیگیری های مسئولان وزارت بهداشت اختصاص ارز دارویی تقریباً از نیمه دوم سال شروع شد و تا تاریخ 11 آذر امسال در مجموع بانک مرکزی 977 میلیارد یورو برای واردات دارو، تجهیزات پزشکی و شیر خشک اختصاص داد که 79 میلیون دلار آن ارز به شرکتهای متفرقه واردات لوازم آرایشی اختصاص داده شده است.

این داروساز گفت: اختصاص ارز به لوازم آرایشی هیچ ارتباطی با وزارت بهداشت ندارد و در شرایطی که کشور با کمبود برخی اقلام دارویی مواجه شده بود، هیچ توجیهی نداشت.

وی افزود: ‌در مجموع بر اساس اسناد موجود بانک مرکزی تا 11 آذر امسال حدود 900 میلیون یور معادل یک میلیارد و 170 میلیون دلار برای واردات دارو، تجهیزات پزشکی و شیر خشک اختصاص یافت در حالی که وزارت بهداشت میزان ارز مورد نیاز برای این اقلام را 2.5 میلیارد دلار اعلام کرده بود.

این مقام آگاه گفت: بعد از رسانه ای شدن موضوع سوء مدیریت بانک مرکزی در اختصاص ارز دارویی، در نیمه دوم سال مسئولان دولت و بانک مرکزی دست به کار شدند و حدود 200 میلیون یورو دیگر هم به این اقلام اختصاص دادند بعد از آن نیز با تعامل وزیر سابق بهداشت و وزیر نفت قرار شد حدود 600 میلیون دلار دیگر نیز از محل فروش نفت در یکی از کشورها به واردات دارو و تجهیزات پزشکی اختصاص یابد.

وی ادامه داد: بنابراین تا زمان مسئولیت وزیر سابق بهداشت 2050 میلیون دلار یعنی بیش از 2 میلیارد دلار ارز دارو و تجهیزات پزشکی تأمین شده بود و حدود 450 میلیون دلار آن باقیمانده بود که رایزنی برای تأمین این میزان نیز در حال  انجام بود.

وی گفت: مسئولان سازمان غذا و دارو افرادی مسئول و پاکدست هستند و اتهام مافیای دارو به مسئولان این سازمان و وزارت بهداشت کاملاً بی اساس است به خصوص آنکه سرپرست جدید وزارت بهداشت هم همه آنها را در سمتشان ابقا کرد و کسانی که چنین اتهاماتی را به مسئولان وزارت بهداشت می زنند هیچگاه اسامی آنها را نه در زمان مسئولیت وزیر سابق و نه سرپرست جدید اعلام نکرده اند و اگر صداقت دارند اسامی مافیای دارو را اعلام کنند.

این مقام آگاه اضافه کرد: در مورد تخصیص ارز روال کار به این شکل است که وقتی یک شرکت دارویی از خارج دارو و مواد اولیه می خرد، شرکت فروشنده خارجی یک حساب باز می کند و ارز مورد نیاز بعد از پرداخت ریالی آن توسط شرکت داخلی توسط بانک عامل داخلی مستقیم به حساب یک بانک خارجی برای کمپانی فروشنده واریز می کند و در این بین وزارت بهداشت هیچ پول و ارزی دریافت نمی کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha