وزیر رفاه و تامین اجتماعی در نخستین همایش سراسری پزشک خانواده خواستار واقعی شدن سرانه بیمه درمان روستاییان شد.

وزیر رفاه خواستار واقعی شدن سرانه بیمه درمان روستاییان شد

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازمهر ، عبدالرضا مصری در این همایش گفت: در حال حاضر سرانه بیمه روستائیان 40 درصد سرانه بیمه شهرنشینان است که این عدد باید توسط مجلس و دولت بررسی و واقعی تر شود و این انتظار از نمایندگان مجلس می رود که نظام خصوصی و نظام دولتی را از یکدیگر تفکیک کنند.

وی پیشنهاد کرد: رشته حقوق پزشکی برای دفاع از حقوق پزشکان و بیماران تاسیس شود.

وزیر رفاه با اشاره به لزوم ارتباط صحیح بین بیمار و پزشک و همچنین معنوی بودن این رابطه گفت: باید سعی شود پرداخت از جیب مردم کاهش یابد و شفاف سازی در پرداخت ها صورت گیرد و این گونه نباشد که برای یک خدمت پزشکی عباراتی چون "در چارچوب بیمه " و "خارج از بیمه" مطرح شود.

وی با اشاره به تصویب طرح پزشک خانواده در سال 74 اضافه کرد: کمیته امداد اولین نهادی بود که طرح پزشک خانواده را اجرا کرد، در صورتی که تمامی مراکز به دنبال طرح در مجلس پنجم آن را تایید کردند.

مصری یکی از اشکالات این طرح را نرسیدن بازخورد از سوی پزشکان سطح دو و سه به پزشک خانواده عنوان کرد و گفت: پزشک خانواده در این طرح از بازخورد ارجاعی که داده است ، مطلع نمی شود و پزشکان سطح دو و سه باید موظف باشند نتایج بررسی ها را به پزشک خانواده اعلام کنند.

وزیر رفاه و تامین اجتماعی ، پزشک خانواده را "سرباز جنگ بین سلامت و بیماری" توصیف کرد و گفت: در روستاها پزشک خانواده از نظر جغرافیایی نقطه ای را انخاب کرده که خط مقدم جبهه جنگ است.

مصری در ادامه گفت: باید نظام های بیمه ای به طور جداگانه بررسی شود، چرا که این نظام ها در شرایط و زمان های مختلف ایجاد شده اند و پیوند مناسبی با یکدیگر ندارند.

به گفته وزیر رفاه ، 22 میلیون نفر ظرف مدت کوتاهی در روستاها بیمه شده اند و نظام پزشک خانواده برای آنها استقرار یافته است و این در هیچ کجای دنیا سابقه ندارد، به طوری که قریب به 28 میلیون نفر از خدمات سازمان تامین اجتماعی و 37 میلیون نفر از خدمات بیمه درمانی استفاده می کنند.

وی همچنین در این همایش از تصویب لایحه ای برای ارائه خدمات تامین اجتماعی به مردم خبر داد و افزود: به استناد این لایحه خدمات تامین اجتماعی در 27 حوزه از محل صرفه جویی مصرف بنزین در کشور ارائه می شود.

وزیرفاه و تامین اجتماعی با اشاره به اینکه بر اساس این تصمیم 10 هزار میلیارد ریال صرفه جویی از محل بنزین برای تامین اجتماعی به صورت عام هزینه خواهد شد.

وی اقشاری از جامعه که تحت پوشش هیچ بیمه ای قرار ندارند را در اولویت این برنامه ذکر کرد و گفت: بخش عمده ای از این مبلیغ برای کمک به اقشار مختلف جامعه که بیمه نیستند و توان پرداخت هزینه بیمه را ندارند، صرف خواهد شد.

مصری گفت: بیمه رانندگان در این راستا انجام می شود و 10 درصد هزینه بیمه را دولت و 17 درصد را راننده می پردازد.

وی معتقد است، اجرای این طرح باعث می شود ریزش افراد نیازمند به سمت نهادهای حمایتی کمتر می شود بطوریکه شأن افراد ومنزلت انسانی آنها در نظر گرفته خواهد شد.

وزیر رفاه و تامین اجتماعی با اشاره به افرادی که از مزیت های چند بیمه سود می برند، گفت: هم اکنون در کشور برخی افراد تحت پوشش چند بیمه هستند، در حالی که عده ای از افراد از مزیت های هیچ بیمه ای برخوردار نیستند.

وی نگاه دولت را نگاه توسعه ای توام با اجرای عدالت توصیف کرد و گفت: در این لایحه که به مجلس ارائه شده، مسئله عدالت کاملا مشهود است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha