سلامت نیوز : کارشناس‌ مسئول دفتر پیشگیری از معلولیت‌های بهزیستی استان زنجان، گفت: سمینار یک‌روزه غربالگری، تشخیص و مداخله به‌هنگام شنوایی توسط دفتر پیشگیری از معلولیت‌های معاونت امور فرهنگی و پیشگیری، 21 دی‌ماه در سالن کنفرانس بهزیستی استان زنجان برگزار می‌شود.

آمنه صفری‌نیاری در گفت‌وگو با (ایسنا) ، افزود: یکی از راه‌های ارتقای سلامت عمومی جامعه و کاهش هزینه‌های بهداشتی و درمانی، غربالگری در دوره نوزادی است که از موارد مهم آن غربالگری شنوایی است.

وی تصریح کرد: برنامه غربالگری، تشخیص و مداخله به‌هنگام شنوایی نوزادان و شیرخواران به منظور کشف مشکلات شنیداری و انجام مداخله زودهنگام طراحی شده و مشتمل بر سه بخش غربال، تشخیص و مداخله است که هر بخش باید به ترتیب تا یک ماهگی، سه ماهگی و شش ماهگی شیرخوار انجام شود.

کارشناس‌مسئول دفتر پیشگیری از معلولیت‌های بهزیستی استان زنجان در ادامه، یادآور شد: متأسفانه سن تشخیص ناشنوایی در کشور بین 2.5 تا 3 سالگی است و در این سن اقدامات طبی و توان‌بخشی نتایج چندان مثبتی به همراه ندارد و فرد دچار مشکلات زبانی و ارتباطی و به دنبال آن مشکلات تحصیلی، اجتماعی، روانی و شغلی، فرهنگی و اقتصادی شده و بالطبع بار سنگین اقتصادی و اجتماعی بر جامعه وارد می‌کند.

این مسئول با بیان اینکه اقدام به موقع همیشه جواب داده است، ابراز کرد: در این برنامه با استفاده از دستگاه‌های الکتروفزیولوژیک، نوزادان متولد شده مورد غربالگری شنوایی قرار گرفته و کودکان دارای اختلالات شنوایی شناسایی و در صورت لزوم با اقدامات طبی و توان‌بخشی، تحت درمان و بازتوانی قرار می‌گیرند.

صفری‌نیاری اذعان کرد: این سمینار با هدف ارتقای آگاهی و اطلاعات و بازآموزی مجریان طرح غربالگری شنوایی و به منظور هم‌اندیشی با متخصصان اطفال، ENT، زنان و زایمان و کارشناسان شنوایی و گفتاردرمانی جهت اجرای هر چه بهتر این طرح برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha