سه‌شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۱ - ۱۷:۰۳
کد خبر: 64676

سلامت نیوز : کارشناس برنامه سرطان مرکز بهداشت خوزستان گفت: برنامه غربالگری و تشخیص زودرس سرطان کولورکتال در استان خوزستان و بیمارستان گلستان اهواز در حال اجرا است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر شهرام ابراهیمی اظهار کرد: این برنامه با توجه به اهمیت بیماری سرطان و این‌ که امروزه سرطان‌ها به عنوان سومین عامل مرگ و میر در کشور مطرح هستند، اجرا می‌شود. همچنین برابر آمارها، شیوع سرطان کولورکتال (روده بزرگ و راست روده) در کشور رو به افزایش و به عنوان یکی از مهم‌ترین بدخیمی‌ها در هر دو جنس (زن و مرد) مطرح است.

وی با اشاره به اهمیت نقش پیشگیری در بروز این سرطان، عواملی از جمله تغذیه نامناسب (مصرف غذای پرچرب و کم‌فیبر و مصرف کم سبزی‌ها ومیوه‌ها)، کم‌تحرکی، افزایش سن (با هر ده سال افزایش سن خطر ابتلا دو برابر می‌شود)، ارث و ژنتیک را در ایجاد این بیماری دخیل دانست و بر اهمیت اصلاح عوامل خطر تاکید کرد.

ابراهیمی گفت: از آنجا که همانند بسیاری از سرطان‌ها، تشخیص زودرس و درمان مناسب و به موقع سرطان کولورکتال از اهمیت بسزایی برخوردار است و با توجه به بارز بودن انتقال فامیلی در بروز سرطان روده بزرگ به ویژه در کشور، برنامه غربالگری سرطان کولورکتال در فاز اول برای خانواده بیمارانی که هم اکنون تشخیص داده شده‌اند، اجرا می‌شود.

وی با اشاره به این‌ که پیشگیری و تشخیص زودرس، کلید مبارزه با سرطان است، از همه خوزستانی‌هایی که مشمول این برنامه هستند دعوت کرد به محل اجرای طرح مراجعه کنند.

کارشناس برنامه سرطان مرکز بهداشت خوزستان ادامه داد: برنامه استراتژیک غربالگری کانسر کولورکتال در محل بیمارستان گلستان و توسط تیم اجرایی شامل فوق تخصص گوارش، کارشناس ژنتیک و کارشناس مدارک پزشکی، در روزهای شنبه و یکشنبه ساعت 10 صبح جنب واحد آندوسکوپی بیمارستان گلستان اهواز در حال انجام است. در این برنامه بخشی از آزمایش‌هایی که در حالت عادی بسیار گران هستند، به صورت رایگان انجام می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha