سه‌شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۱ - ۱۷:۰۴
کد خبر: 64679

سلامت نیوز : یک کارشناس تغذیه و رژیم درمانی گفت: قسمت اعظم مواد مغذی موجود در گوشت و سبزیجات در خونابه و شیرابه آنها می‌باشد، لذا باید قبل از فریز کردن مواد غذایی به خوبی شسته شوند تا در زمان مصرف نیاز به شست و شوی زیاد نباشد و ارزش غذایی آنها حفظ شود.

فرزاد بابایی در گفت وگو با (ایسنا) ، فریز کردن را یکی از روش‌های نگهداری خارج از فصل مواد غذایی عنوان و ابراز داشت: فریز کردن مواد غذایی یکی از مرغوب‌ترین و سهل الوصل ترین راه‌های طولانی کردن دسترسی به مواد غذایی است که قابلیت نگهداری مواد غذایی را افزایش می دهد.

وی نحوه آماده سازی قبل از انجماد و خارج کردن از حالت انجماد را دو فاکتور اصلی و مهم در فریز کردن مواد غذایی عنوان و اذعان داشت: آماده سازی مواد غذایی معمولا به دو شکل صورت می گیرد، به این ترتیب که آماده سازی مواد غذایی یا توسط کارخانجات بسته بندی مواد غذایی صورت می گیرد یا اینکه توسط فرد و در منزل این آماده سازی انجام می شود.

بابایی ادامه داد: در کارخانجات تهیه مواد غذایی معمولا اصول صحیح بسته بندی مواد غذایی و فریز کردن آنها مورد توجه قرار می گیرد، ولی در منزل اصول خاصی مورد توجه قرار نمی گیرد و مواد غذایی در حین آماده شدن دچار تغییراتی می شوند.

بابایی تاکید کرد: در روش‌های خانگی معمولا مواد غذایی به علت پخته شدن بیش از حد دستخوش تغییراتی می شوند که ساختمان این مواد را به هم می ریزد و ارزش غذایی آنها را به میزان زیادی پایین می آورد، تا آنجا که میزان زیادی از ویتامین «سی» موجود در میوه‌ها و سزیجات به علت پخته شدن بیش از حد از بین می روند.

به گفته این کارشناس تغذیه و رژیم درمانی، با توجه به اینکه روش انجماد در فریزرهای خانگی از نوع آهسته است و در این روش از انجماد، یخ زدن به آهستگی و کریستال های یخ بزرگ در ملکول ماده غذایی ایجاد می شود که این کریستال‌های یخ بزرگ سبب می شوند خونابه و شیرابه بیشتری از مواد غذایی خصوصا گوشت ها خارج شود.

بابایی تاکید کرد: قسمت اعظم مواد مغذی موجود در گوشت و سبزیجات در خونابه و شیرابه آنها می‌باشد و از این حیث توصیه می شود قبل از فریز کردن مواد غذایی به خوبی شسته شوند تا در زمان مصرف نیاز به شست و شوی زیاد نباشد و ارزش غذایی آنها حفظ شود.

این کارشناس تغذیه و رژیم درمانی در ادامه به افراد توصیه کرد: از قرار دادن گوشت فریز شده در آب برای تسریع در روند آب شدن آن خود داری کنند و گوشت فریز شده را از یک روز قبل در طبقه پایین یخچال نگهداری کنند تا کمتر دچار آسیب شود و ارزش های غذایی آن از بین نرود.

وی با تاکید بر اینکه شوک حرارتی و تغییر دمای ناگهانی گوشت سبب تخریب ساختمان آن می شود، اذعان کرد: هرچه آسیب بافتی گوشت بیشتر باشد، کیفیت آن پایین تر می آید.

بابایی گفت: گوشت تا مدت 6 ماه، سبزیجات بین 3 تا 9 ماه و محصولات لبنی بین 4 تا 6 ماه قابل نگهداری در فریزر هستند.

وی در پایان به افراد توصیه کرد: از فریز کردن مجدد مواد غذایی که قبلا فریز شده‌اند خود داری کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha