سه‌شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۱ - ۱۷:۰۵
کد خبر: 64680

سلامت نیوز : پزشک هماهنگ‌کننده‌ی سل شهرستان سنندج گفت: در 9 ماهه‌ی امسال 117 مسلول در استان کردستان شناسایی و درمان شدند.

«شعله جعفری» در گفت‌وگو با (ایسنا)، اظهار کرد: از این تعداد 51 نفر سل خارج ریوی، 46 نفر سل ریوی اسمیر مثبت و 20 نفر اسمیر منفی بودند.

وی سل را بیماری عفونی واگیردار با عامل میکروبی (مایکوباکتریوم توبرکلوزیس) برشمرد که از طریق دستگاه تنفسی وارد بدن شده و ابتدا در ریه‌ها جایگزین و گاهی ممکن است به دیگر اعضای بدن انتقال یابد.

پزشک هماهنگ‌کننده‌ی سل شهرستان سنندج، ادامه داد: سل ریوی بیش از 80 درصد موارد ابتلا به سل را تشکیل داده و در بالغین اغلب همراه با اسمیر مثبت است.

وی اساس تشخیص سل ریوی را آزمایش خلط بیماران مشکوک برشمرد و افزود: سرفه بیش از دو هفته، کم‌اشتهایی و کاهش وزن، تب خفیف، تعریق شبانه و درد قفسه سینه از شایع‌ترین علائم سل است.

به گفته‌ی وی، این بیماری با دوره‌ی درمان دارویی شش ماهه در بیماران جدید و هشت ماهه در موارد معدود درمانپذیر بوده و با توجه به این‌که مهم‌ترین راه کنترل، تشخیص به موقع و درمان کامل بیماران با سل ریوی خلط مثبت است بنابراین مراجعه سریع افراد با علائم مشکوک به نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی درمانی برای بررسی مورد تاکید است.

براساس این گزارش، بیماریابی سریع و درمان به‌موقع، رعایت بهداشت فردی و عمومی، تغذیه مناسب،واکسیناسیون بدو تولد نوزادان از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری و کنترل این بیماری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha