سلامت نیوز : رییس اداره مواد و داروهای تحت کنترل سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت ضمن تاکید بر اینکه نصب برچسب بر روی داروهای تحت کنترل از همان ابتدای طرح اجباری شد، عنوان کرد: اما در ماه‌های اخیر به علت زمانبر بودن این پروسه و جلوگیری از کمبود، اعلام کردیم برخی داروها را بدون نصب برچسب وارد کنند.

دکتر مهدی سلیمانجاهی در گفت‌وگو با (ایسنا)، در پاسخ به اینکه با توجه به اجباری شدن نصب برچسب اصالت بر روی تمام داروهای تحت کنترل، علت ورود برخی از این داروها در مقاطعی از سال بدون داشتن برچسب اصالت چیست؟ عنوان کرد: نصب برچسب اصالت بر روی داروهای تحت کنترل همزمان با سایر داروها صورت پذیرفت.

وی ادامه داد: البته در ابتدا نصب برچسب اصالت بر روی داروهای معمولی تا مدتی اختیاری بود، اما نصب برچسب بر روی داروهای تحت کنترل از همان ابتدا اجباری شد. اما در ماه‌های اخیر به علت اینکه پروسه نصب برچسب بر روی داروها کمی زمانبر است و یک هفته تا ده روز به طول می‌انجامد، برای اینکه کمبود نخوریم اعلام کردیم برخی داروها را بدون نصب برچسب وارد کنند.

سلیمانجاهی با بیان اینکه در حال حاضر اگر کمبودی نداشته باشیم، اکثر دارو برچسب وارد بازار می‌شوند، گفت: در واقع وضعیت موجود را مدیریت می‌کنیم تا با مشکل مواجه نشویم.

رییس اداره مواد و داروهای تحت کنترل سازمان غذا و دارو همچنین درباره نقش برچسب‌های اصالت در جلوگیری از توزیع و گسترش داروهای قاچاق و تقلبی، اظهار کرد: این مسئله در جلوگیری از ورود قاچاق دارو تاثیر بسزایی ندارد اما در خصوص کنترل داروهای تقلبی اثرگذار بوده است. در حال حاضر نوع تقلبی برخی داروها در بازار آزاد زیاد است.

وی در ادامه ضمن ارائه توضیحی درباره داروهای تحت کنترل گفت:‌ داروهای تحت کنترل هم وارداتی هستند و هم تولید داخل دارند. می‌توان گفت در مجموع 15 درصد داروهای تحت کنترل وارداتی‌ هستند.

سلیمانجاهی افزود: بر اساس کنوانسیون‌های دارویی 1961،1971 و 1988، در حال حاضر 15 تا 20 قلم ماده مخدر، 300 تا 400 قلم داروی تحت کنترل نظیر ترامادول و 70 تا 80 قلم مواد شیمیایی چون پلی‌اتیلن که برای ساخت دارو به کار می‌روند وجود دارد.

رییس اداره مواد و داروهای تحت کنترل سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه گاهی با مشکلات جدی در تامین دارو مواجه می‌شدیم گفت: به همین خاطر تا بخواهیم به داروهای وارداتی برچسب بزنیم یک هفته تا 10 روز طول می‌کشد، بنابراین برای مدیریت بازار وضعیت را کنترل می کنیم. به عنوان مثال درخصوص بوپرنورفین این مشکل ایجاد شد اما بزودی حل شد.

سلیمانجاهی در باره اینکه واردات کدام گروه از داروها با مشکل مواجه شده است، گفت: در زمینه برخی داروهای کمک بیهوشی مشکل داشتیم که اکنون حل شده است به طور کلی مشکل حاد نداریم و در صورت نیاز نیز از داروهای جایگزین استفاده می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha