سلامت نیوز : به گفته یک عضو شورای عالی نظام پزشکی، در حال حاضر همه عقلای جامعه پزشکی کشور به دنبال جلوگیری از جناح‌بندی و صف‌بندی سیاسی در نظام پزشکی هستند و ترکیب منتخبین ارکان مختلف سازمان، در ادوار مختلف نیز گواه این بوده است که جامعه پزشکی به دنبال نفوذ تفکرات جناحی و سیاسی نبوده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر داریوش طاهرخانی با بیان اینکه ترسیم یک «صف‌بندی سیاسی در انتخابات پزشکان» جایگاهی در میان آحاد جامعه پزشکی ندارد، گفت: جامعه پزشکی کشور پیوسته درصدد انتخاب افرادی توانمند، در جهت تقویت صنف بوده است تا از حقوق حقه ایشان صیانت نمایند و هرگز در آرای خود به دنبال انتخاب تفکرات سیاسی و صف‌بندی‌های جناحی افراد نبوده‌اند.

وی با اشاره به گزارش یکی از روزنامه‌های کشور تحت عنوان «آرایش گروه‌های مختلف برای انتخابات نظام پزشکی»، عنوان کرد: این گزارش فضای قانونی سال‌های قبل از 83 را برای خواننده ترسیم نموده است.

عضو شورای عالی نظام پزشکی افزود: در ماده 7 قانون تشکیل سازمان نظام پزشکی که در دی‌ماه 74 به تصویب رسید، به شورای عالی نظام پزشکی این اختیار داده شده بود تا سه نفر پزشک جهت انتصاب در بالاترین مقام اجرایی سازمان به ریاست جمهور پیشنهاد نمایند و مطابق تبصره همان ماده اگر رئیس جمهور در بین افراد پیشنهادی فردی را برای ریاست سازمان مناسب تشخیص نمی‌دادند، به شورای عالی تکلیف شده بود تا ظرف یک هفته افراد دیگری را پیشنهاد نماید.

رییس نظام پزشکی شهرستان تاکستان ادامه داد: اما در کمتر از ده سال، قانونگذار برای ایجاد یک فضای دموکراسی کامل و در جهت احترام به نظر و رای آحاد جامعه پزشکی در سال 83 قانون فوق را مورد بازنگری قرار داد و در ماده 9 قانون جدید تصویب نمود که رئیس کل سازمان از طرف مجمع عمومی از بین منتخبین هیأت مدیره سراسر کشور برای مدت چهار سال انتخاب و به رئیس جمهور جهت صدور حکم معرفی شود. هر چند در تبصره یک همین ماده این اختیار به مجمع عمومی داده شده است تا بتواند انتخاب و معرفی رئیس کل را به شورای عالی منتخب خود واگذار نماید.

طاهرخانی اظهار کرد: در همین مصوبه سه نکته بسیار مهم در راستای ایجاد یک فضای دموکراتیک و مردم سالار لحاظ شده است.

اول اینکه مجمع عمومی به عنوان بالاترین رکن که با عضویت نمایندگان هیأت مدیره نظام پزشکی شهرستان‌های کشور، «پارلمان پزشکی کشور» را تشکیل می‌دهد، به طور مستقیم رئیس کل سازمان را انتخاب نماید.

دوم، رییس کل باید عضو هیأت مدیره نظام پزشکی باشد، به عبارت دیگر باید منتخب جامعه پزشکی باشد و سوم اینکه تشخیص مناسب بودن رییس کل، به جامعه پزشکی کشور واگذار شده است و رییس جمهور حکم منتخب جامعه پزشکی را تنفیذ می‌نمایند.

وی تصریح کرد: نکته دیگر قابل تعمق آن است که کلیه مصوبات و قوانین کشور در راستای سیاست‌های کلی نظام می‌باشد و همانطور که مقام معظم رهبری در دوره انتخابات سال گذشته در خطبه نماز جمعه عنوان فرمودند، عدم احراز صلاحیت افراد جهت کاندیدا شدن در انتخابات مجلس شورای اسلامی به معنای عدم صلاحیت این افراد برای تصدی در سایر مشاغل و جایگاه‌های کشور نیست و لذا بررسی صلاحیت در حیطه انتخابات‌های مختلف با یکدیگر متفاوت است و با این اوصاف موضوع عنوان شده مبنی بر آنکه افراد محروم شده از انتخاب شدن به عنوان نماینده مجلس، حق نامزد شدن برای انتخابات در ارکان سازمان را ندارند، وجاهتی ندارد. مضاف بر آن که در هیچ یک از قوانین و آیین‌نامه‌های مرتبط با نظام پزشکی چنین تبصره‌ای به چشم نمی‌خورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha