سه‌شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۱ - ۱۷:۰۸
کد خبر: 64686

سلامت نیوز : کارشناس مادران معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: رعایت برنامه غذایی مناسب و متعادل برای ترمیم و تکامل بافت‌های مادر که عهده‌دار تغذیه و رشد جنین است بسیار مهم است.

آرزو مبارک آبادی در گفت‌وگو با (ایسنا)، خاطرنشان کرد: دوران بارداری تغییرات فیزیولوژیک زیادی را در بدن مادر به وجود می‌آورد و عوامل متعددی در شکل گیری روند صحیح بارداری موثر هستند.

وی با اشاره به این‌که یکی از مهمترین و اصلی‌ترین مورد در دوره بارداری، تغذیه مادر باردار است، ادامه داد: رشد و نمو جنین با تغذیه مادر ارتباط تنگاتنگ دارد؛ در این دوران رعایت برنامه غذایی مناسب و متعادل برای ترمیم و تکامل بافت‌های مادر که عهده دار تغذیه و رشد جنین است بسیار مهم است، زیرا جنین رشد بسیار سریعی دارد و وزن او از یک گرم در هشت هفتگی به حدود 3200 گرم در هفته چهلم می رسد.

این کارشناس افزود: از هفته سوم جنین، هر دقیقه 250 هزار سلول مغزی تکثیر پیدا می‌کند بنابراین جنین برای تکثیر سریع سلول‌های خود نیاز ویژه‌ای به انواع مواد مغزی دارد که باید از طریق تغذیه مناسب مادر تامین شود.

کارشناس مادران معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان خاطرنشان کرد: آنچه که در تغذیه مادر باردار اهمیت دارد، رعایت تنوع و تعادل در مصرف مواد غذایی است.

مبارک آبادی، بهترین راه برای اطمینان از مصرف متعادل و متنوع مواد غذایی در روز را استفاده از همه گروه‌های اصلی غذایی عنوان، و خاطرنشان کرد: مادران باردار باید روزانه 7-11 واحد از گروه نان و غلات، 3-4 واحد از گروه میوه، 4-5 واحد از گروه سبزی‌ها، 3 واحد از گروه گوشت و جانشین‌های آن و سه تا چهار واحد از گروه شیر و لبنیات مصرف کنند.

وی یادآور شد: تعادل به معنی مصرف مقادیر کافی از مواد غذایی است و تنوع یعنی مصرف انواع مواد غذایی که در گروه‌های غذایی قرار دارند؛ در هر گروه غذایی مواد با ارزش غذایی تقریبا یکسان قرار دارند که می‌توان از یکی به‌جای دیگری استفاده کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha