سلامت نیوز : دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: بدترین نوع تومور در دستگاه گوارش مربوط به پانکراس است که در بیشتر موارد، بیمار را از بین می‌برد.

همایون واحدی در گفت‌وگو با (ایسنا)، پانکراس (لوزالمعده) را عضوی حیاتی در دستگاه گوارش دانست و ادامه داد: این عضو پشت معده واقع شده و به ستون فقرات چسبیده است که همه اعضای گوارش به آن نیاز دارند.

وی افزود: ترشحات درون ریز پانکراس، انسولین تولید می‌کنند که برای جلوگیری از دیابت است و ترشحات برون ریز به هضم غذا کمک می‌کنند، بنابراین در صورت نبود پانکراس، احتمال ابتلای فرد به دیابت و اسهال وجود دارد.

واحدی گفت: التهاب حاد یا پانکراتیت حاد و تومورهای سرطانی بیماری‌هایی هستند که به پانکراس آسیب می‌رسانند و حتی ممکن است کشنده باشند.

عضو مرکز تحقیقات گوارش بیمارستان شریعتی در مورد دلایل بیماری پانکراتیت حاد، اظهار کرد: از جمله دلایل این بیماری در خارج از ایران مصرف نوشیدنی‌های الکلی و در ایران بیشتر سنگ‌های صفراوی است، البته بیماری‌های ژنتیکی و مصرف داروهای گیاهی نیز می‌تواند موثر باشد. همچنین درد شکم، دیابت و اسهال از علائم پانکراتیت حاد است.

این فوق تخصص گوارش، تومورهای مربوط به پانکراس را بدخیم و کشنده دانست و گفت: شیمی درمانی در این بیماری کمک چندانی نمی‌کند و تنها می‌تواند تسکین دهنده درد باشد، در عین حال طول عمر افراد مبتلا به تومور پانکراس بسیار پائین است.

واحدی با اشاره به اینکه ممکن است تومور در تنه لوزالمعده یا دم آن وجود داشته باشد، ادامه داد: اگر تومور در تنه پانکراس بوده و به موقع تشخیص داده شود، در صورتی که ضخامت آن کمتر از دو سانتی‌متر باشد، می‌توان با عمل جراحی آن را برداشت، اگر هم در دم پانکراس قرار گرفته باشد، با قطع کردن آن می‌توان در جهت بهبود بیمار گام برداشت.

واحدی در پایان احتمال ابتلای مردها به این بیماری را بیشتر دانست و افزود: سرطان پانکراس بیشتر در مردان بالای 60 سال دیده می‌شود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha