سلامت نیوز : محمد حسین آیتی در گفت‌وگو با فارس، درباره آیین‌نامه پوشش دانشجویان علوم پزشکی افزود: در ماه رمضان شیوه‌نامه اجرایی این آیین‌نامه تبیین و در معاونت‌های دانشجویی و فرهنگی و آموزشی به صورت مشترک به دانشگاهها ابلاغ شد.

وی با اشاره به اجرای این آیین نامه از ترم تحصیلی آینده افزود: معاونتهای آموزشی دانشگاههای علوم پزشکی کشور مسئول اجرا و معاونت دانشجویی و فرهنگی ناظر بر اجرای این شیوه‌نامه هستند.

آیتی گفت: هر دانشجو در انتهای ترم تحصیلی خود نمره پوشش و رفتار حرفه‌ای از یک تا 4  را به صورت نمره توصیفی عالی، خوب، متوسط یا ضعیف را به همراه نمره آموزشی تئوری یا عملی می‌گیرد. 

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت تصریح کرد: ما معتقدیم دانشجوی علوم پزشکی از جهات مختلف با دانشجوی دیگر متفاوت هستند و حداقل نیمی از دوره‌ تحصیل خود را در بیمارستانها و با بیماران می‌گذرانند و در واقع با بطن جامعه در تماس هستند.

آیتی در مورد جزئیات آئین‌نامه پوشش دانشجویان علوم پزشکی گفت: برای دانشجویان دختر مدل مانتو، شلوار، مقنعه، کفش، کیف و جوراب باید ساده و به دور از مدلهای افراطی باشد، همچنین پوشیدن مانتوی تنگ یا خیلی گشاد، کوتاه یا خیلی بلند، پوشیدن چکمه روی شلوار، دمپایی و صندل و کفش پاشنه بلند مجاز نیست.

معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت افزود: ناخن‌ها باید کوتاه، تمیز، پیراسته و بدون تزئین باشند و انجام هر گونه آرایش و خالکوبی ممنوع است و استفاده از عطر یا ادکلن با بوی تند و غیر متعارف مجاز نیست.

وی گفت: برای دانشجویان پسر نیز استفاده از کراوات و پاپیون ممنوع است و مدل پیراهن، شلوار، کیف، کفش و جوراب باید ساده باشد و پیراهن باید آستین‌دار، کوتاه و خیلی تنگ نباشد.

معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت همچنین با اشاره به آیین‌نامه پوشش رفتار حرفه‌ای نیز گفت: دانشجویان باید از ایجاد هرگونه اخلال به هنگام تدریس مانند خوردن و آشامیدن، بلند صحبت کردن، خندیدن و ایجاد سر و صدا و استفاده از تلفن همراه و سایر وسایل صوتی و تصویری خودداری کنند.

وی افزود: دانشجویان باید از بروز رفتار خلاف شئون اسلامی خودداری کرده و ادب، احترام و فروتنی را رعایت کرده و از توهین و تمسخر زبانی و رفتاری، مشاجره و پرخاشگری بپرهیزند.همچنین مصرف هر نوع محصول دخانی یا مخدر ممنوع است.

آیتی گفت: دانشجویان در محیط بیمارستانی از خوردن و آشامیدن و استفاده از تلفن همراه برسر بالین بیمار خودداری کنند و از لباس فرم مخصوص که طبق استانداردهای تعریف شده از سوی دانشگاه، رفتار کنند.

آیتی گفت: در واقع پوشش و رفتار این دانشجویان مانند یک تابلو وضع دانشجویان علوم پزشکی را در بیمارستانها نمایان می‌کند.

وی با بیان اینکه این آیین‌نامه علاوه بر کلاسهای دانشجویی عمدتاً در فضای بیمارستانی لازم‌الاجرا گفت: این دانشجویان با گروهی از جامعه در تماس هستند که دچار تعاملات روحی بوده و در وضعیتی به سر می‌برند که رعایت اخلاق حرفه‌ای بسیار اهمیت دارد.

آیتی تأکید کرد: دانشجویان علوم پزشکی علاوه بر داشتن تبحر علمی لازم است با بیماران رفتار خوب و انسانی داشته و شئون اخلاقی را رعایت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha