اگر بخواهیم از شاخص های جدید که مدنظر وزارت بهداشت است، برای سنجش میزان گازهای آلاینده استفاده کنیم گازهای آلاینده موجود در هوای شهرها دوبرابر میزان فعلی محاسبه خواهد شد و باید هر روز پایتخت تعطیل شود.

سنجش آلاینده های هوا براساس استانداردهای ۱۱سال قبل است

سلامت نیوز : قائم مقام سازمان حفاظت از محیط زیست با اشاره به پنج برابر بودن آلاینده بنزن در بنزین های تولید داخل در مقایسه با استانداردهای جهانی، گفت: بررسی و سنجش وضعیت گازهای آلاینده در حال حاضر بر اساس استانداردهای 11 سال قبل انجام می شود.دکتر محمد علی شاعری در نشست خبری روز گذشته خود که به مناسبت هفته هوای پاک برگزار شد گفت: اگر بخواهیم از شاخص های جدید که مدنظر وزارت بهداشت است، برای سنجش میزان گازهای آلاینده استفاده کنیم گازهای آلاینده موجود در هوای شهرها دوبرابر میزان فعلی محاسبه خواهد شد و باید هر روز پایتخت تعطیل شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ وی تصریح کرد:از 11 سال پیش تا به امروز، میزان آلاینده های هوا در شهرها با شاخص های پی اس آی و آکیو آی سنجیده می شود و براساس توافقی که بین سازمان حفاظت از محیط زیست، شرکت کنترل کیفیت هوای تهران و مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت شده همچنان میزان گازهای آلاینده با شاخص های گذشته سنجیده می شود. وی خاطرنشان کرد:شاخص های مد نظر وزارت بهداشت از دقت بیشتری برخوردار است و در صورت استفاده از این شاخص ها میزان گازهای آلاینده موجود در هوای کلانشهرها دوبرابر میزان فعلی محاسبه خواهد شد و در بسیاری از روزهای زمستان بالاتر از مرز هشدار قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به کاهش 20درصدی روزهای دارای هوای نامطلوب در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته گفت:سال گذشته 60درصد از روزها دارای وضعیت نامطلوب ازنظر میزان آلاینده های هوا بوده که این میزان در سال جاری به 40درصد رسیده است.

آلاینده  بنزن در بنزین های تولید داخل ۵ برابر استاندارد جهانی

وی از 5برابر استاندارد بودن میزان آلاینده بنزن در بنزین های تولید داخل خبر داد و گفت:در حال حاضر میزان بنزن موجود در بنزین های تولید داخل 5درصد است که برای رسیدن به استاندارد باید حدود یک درصد باشد و تنها راه حل برای رفع این مشکل ارتقای کیفیت بنزین به استانداردهای یورو 4است. شاعری میزان گوگرد موجود در گازوئیل های تولید داخل را نزدیک به استاندارد و مدیریت شده اعلام کرد.

تذکر محیط زیست به وزرای نفت و نیرو درباره فعالیت 4نیروگاه

وی درباره صنایع آلاینده موجود درتهران و کلانشهرها و توقف فعالیت این صنایع در شرایط وارونگی هوا گفت: بیش از 100واحد صنعتی آلاینده در تهران و اطراف آن در این شرایط تعطیل شده است و تنها نیروگاه های شهید منتظر قائم ،بعثت،شهید منتظری و شهید رجایی در تهران با وجود استفاده از سوخت مازت به کار خود ادامه می دهند. وی افزود: رئیس سازمان محیط زیست به وزرای نفت و نیرو در این باره تذکر داده است، با این حال به علت فصل سرما و امکان افت فشار در شبکه گاز رسانی شهری امکان استفاده این نیروگاه ها در این فصل سال از گاز طبیعی وجود ندارد.

۷۰ درصد آلودگی هوای تهران مربوط به صنعت و خودرو است

وی منشاء 70درصد از ذرات معلق موجود درهوای کلانشهرها به ویژه تهران را صنعت و خودرواعلام کردو گفت:30درصد نیز به فعالیت های عمرانی شهرداری مربوط می شود که در همین راستا فعالیت کلیه کارخانه های آسفالت سازی،بتن سازی و معادن استخراج شن و ماسه در شرایط وارونگی هوا به حالت تعطیل درآمده است.

اخطار به خودروسازان

قائم مقام سازمان حفاظت از محیط زیست به خودروسازانی که تا کنون نسبت به اصلاح استانداردهای تولیدات خود از یورو 2به یورو 4اقدام نکرده اند اخطار داد و گفت:از ابتدای سال 92، هیچ خودرویی با استاندارد یورو2مجوز شماره گذاری نخواهد گرفت. وی تصریح کرد: در حال حاضر تنها خودروهای ال90،تیبا، تیانا ومزدا3 از استاندارد یورو 4پیروی می کنند.

وضعیت ۳ میلیون هکتار از بیابان های کشور بحرانی است

این مقام مسئول در ادامه از کمبود بودجه در حوزه گسترش فضای سبز و جنگل در کشور گلایه کرد و گفت:در مجموع 32میلیون هکتار بیابان در کشور وجود دارد که 3میلیون هکتار آن در شرایط بحرانی است. با این حال با وجود اینکه برای بیابان زدایی، سالانه نزدیک به 4هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است در سال جاری تنها 32میلیارد تومان بودجه به این کار اختصاص داده شده است.وی گفت:برای هر متر مربع جنگل کاری بین دو تا سه میلیون تومان بودجه نیاز است که این رقم برای 500هزار هکتار جنگلی که باید سالانه در کشور ایجاد شود سالانه رقمی معادل هزارمیلیارد تومان می شود.

رتبه دوم ایران در بیابان زدایی در میان کشورهای آسیایی

وی افزود:برای بیابان زدایی 3میلیون هکتار بیابانی که در شرایط بحرانی قرار دارند به ده سال جنگل کاری به وسعت سالانه 200تا 300هزار هکتار احتیاج است که متاسفانه به دلیل کمبود اعتبارات این امر عملی نمی شود. با این حال ایران در بین کشورهای آسیایی رتبه دوم بیابان زدایی را پس از چین به خود اختصاص داده است.قائم مقام سازمان حفاظت از محیط زیست، همچنین از آغاز پایش لحظه ای 900واحد صنعتی در هفته هوای پاک خبر داد و گفت:تا پایان سال هزار و 500واحد صنعتی از لحاظ آلاینده های هوا،خاک و آب به صورت لحظه ای پایش می شود.

طرح تردد زوج و فرد از درب منازل اجرا می شود

قائم مقام سازمان حفاظت از محیط زیست لغو طرح تردد زوج و فرد خودروها از درب منزل را درتهران کاری اشتباه اعلام کرد و گفت:این طرح از امروز تا پایان پنجشنبه هفته آینده در تهران اجرا خواهد شد.دکتر شاعری اجرای طرح زوج وفرد در تهران را از مصوبات کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا دانست و گفت:24راهکار برای کاهش موقتی آلودگی هوا در کلانشهرها در نظر گرفته شده است که اجرای طرح زوج و فرد یکی از این راهکارهاست و تا پایان هفته آینده نیز به دلیل حاکم شدن شرایط پایدار آب و هوایی در تهران اجرا خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha