گروهی از دانشمندان آمریکایی با ارائه امیدهای تازه ای در پیوند اعضا برای اولین بار موفق شدند نیمرخی از بیانات ژنتیکی بیمارانی که پس از دریافت پیوند نیاز به مصرف داروهای ضد رد ندارند را شناسایی کنند.

به گزارش سلامت ینوز به نقل ازمهر، بیشتر افرادی که پیوند دریافت می کنند مجبورند تا آخر عمر از داروهای ضد رد پیوند استفاده کنند. به تازگی گروهی از محققان بیمارستان اطفال لوسی پاکارد و مدرسه پزشکی دانشگاه استانفورد موفق شدند با استفاده از یک آزمایش خون ساده نیمرخ بیان ژنتیکی بدست آمده از گروه کوچکی از بیمارانی که سلامتی آنها پس از پیوند بدون مصرف دارو برای سالها تامین شده است را شناسایی کنند.

این کشف پیشنهاد می کند که دریافت کنندگان پیوند که دارای نقشه ژنتیکی مشابهی هستند باوجود این داروهای ضد ردپیوند مصرف می کنند، می توانند دوز این داروها را کاهش دهند و حتی این داروها را بطور کامل قطع کنند.

این نقشه ژنتیکی به علاوه می تواند به پزشکان برای ارائه روشی بهتر برای کاهش دامنه تغییرات اندام دریافت شده  در تمام بیماران پیوندی که دارای این نیمرخ ژنتیکی هستند کمک کند.

در این خصوص "مینی ساروال"، سرپرست این تیم تحقیقاتی که نتایج یافته های خود را در مجله "شرح مباحثات آکادمی ملی علوم آمریکا" منتشر کرده است، اظهار داشت:" این کشف برای بیمارانی که می توانند داروهای خود را قطع کنند، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. درحقیقت با ارائه این نیمرخ بیانات ژنتیکی می توانیم امیدهای تازه ای در خصوص پیوند اعضا بدست آوریم."

این دانشمندان کشف کردند که نیمرخ بیانات 33 ژن می تواند برای پیش بینی 90 درصد از دامنه تغییرات بیمار پس از دریافت پیوند مورد استفاده قرار گیرد.

بیان و عملکرد یک سوم از این 33 ژن توسط مولکولهای تنظیم کننده TGFbeta کنترل می شوند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha