یکشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۲
کد خبر: 64710

چهارم اسفند ماه ششمین دوره انتخابات سراسری نظام پزشكی برگزار می شود، انتخابی كه بی‌شك مهم‌ترین رویداد در تعیین سرنوشت حرفه‌ای جامعه پزشكی و از عوامل تأثیرگذار در نظام سلامت كشور است در این میان بازار شایعات در رسانه ها و بحث و جدل ها نشان می دهد ششمین دوره انتخابات نظام پزشکی تحت تاثیر انتخابات ریاست جمهوری قرار گرفته است.

سلامت نیوز : این روزها حوزه سلامت به اندازه کافی با مشکلاتی مانند کمبود دارو و یا در اولویت قرار نگرفتن آن برای تخصیص ارز مواجه بوده، اما انگار همه چیز حتی انتخابات ریاست جمهوری هم دست به دست هم داده تا انتخابات نظام پزشکی نیز از حرف و حدیث های سیاسی در امان نباشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از حمایت ؛ دامنه شایعات در این زمینه به جایی رسیده که تکذیبیه ها از سوی افراد مختلف همچون وزیر سابق بهداشت و رییس جمعیت هلال احمر مبنی بر شرکت نکردن در این انتخابات یکی یکی اعلام می شود.

چهارم اسفند ماه ششمین دوره انتخابات سراسری نظام پزشكی برگزار می شود، انتخابی كه بی‌شك مهم‌ترین رویداد در تعیین سرنوشت حرفه‌ای جامعه پزشكی و از عوامل تأثیرگذار در نظام سلامت كشور است در این میان بازار شایعات در رسانه ها و بحث و جدل ها نشان می دهد ششمین دوره انتخابات نظام پزشکی تحت تاثیر انتخابات ریاست جمهوری قرار گرفته است. انتخاباتی که تا پیش از این با روندی معمول و بدون حاشیه پیگیری می شده ،حالا تبدیل به میدان رقابتی بین جناح های سیاسی شده است.
یک کارشناس رسانه حوزه سلامت معتقد است با وضعیت فعلی به نظر می رسد پزشکانی که در این دوره رای آورند به گونه ای می توانند تعیین کننده نتیجه بزرگترین رویداد سیاسی پیش روی کشور یعنی انتخابات ریاست جمهوری باشند.

جناح بندی در انتخابات نظام پزشکی

حبیب احسنی پور کارشناس رسانه ای در حوزه سلامت، با بیان اینکه جو حاکم بر این دوره انتخابات نظام پزشکی پیش درآمدی برای ورود به حال و هوای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده است، گفت: تا قبل از دوره پنجم چنین حواشی‌ای برای برگزاری این انتخابات نبود اما در روزهای گذشته یک روزنامه دولتی اسامی پزشکان را در دسته بندی های سیاسی موجود کشور معرفی کرد. در همین زمینه دکتر هوشنگ زعیم، معاون هماهنگی و توسعه جهاد دانشگاهی مطالب عنوان شده در این روزنامه را تکذیب می‌کند و می افزاید در این باره دو نکته برای من قابل توجه بود، اول اینکه از بنده در میان ۳۰ نفری که نامزد هستند و قرار است در انتخابات به آنان رای بدهند نام برده شده در حالی که من اصلا برای این انتخابات ثبت نام نکرده‌ام!

 دوم اینکه مرا در طیف اصلاح طلبان قرار داده‌اند در صورتی که در سوابق بنده در بسیج و سایر نهادها گرایش سیاسی من مشخص است. نام دکتر یادگاری را نیز در میان اسامی طیف اصلاح طلب نوشته‌اند در صورتی که ایشان از اعضای قدیمی بسیج اساتید است و ریاست یک نهاد انقلابی را بر عهده دارد. در واقع این جناح‌بندی اصلا برای من قابل قبول نیست و متوجه نمی شوم که چرا چنین کاری انجام شده است؟

شایعه پراکنی با اعلام اسامی دروغین

وی در ادامه با بیان اینکه بنده با ۸ نفر از افرادی که از آنان اسم برده شده صحبت کردم و آنان هم ابراز تعجب کردند، می گوید: در واقع برخی از این افراد اصلا ثبت نام نکرده‌اند! دکتر دستجردی، دکتر لاریجانی، دکتر قاضی‌زاده، دکتر زاکانی و دکتر لنکرانی اصلا در این انتخابات ثبت نام نکرده‌اند. جالب است که نام دکتر گورابی که به لحاظ رشته تحصیلی عضو نظام پزشکی نیست و یا دکتر ابوالحسن فقیه رییس فعلی جمعیت هلال احمر در این مطلب دیده می‌شود!

اهداف سیاسی و ایجاد انشقاق

دکتر زعیم درباره اهداف انتشار چنین مطالبی گفته من فکر می کنم هدف از این کارها ایجاد انشقاق میان قشر متدین و مسلمان است. شاید هم می خواهند سیاه‌نمایی کنند و نشان دهند که تعداد زیادی از افراد اصولگرا و حزب‌اللهی می‌خواهند به صورت سازمان یافته نیروهای خود را برای انتخابات بسیج کنند در صورتی که این طور نیست و افرادی که از آنان نام برده شده در این انتخابات حضور ندارند و نقشی هم در انتخابات ندارند و افرادی مانند نویسنده این مطلب می‌خواهند فضای انتخابات را تیره و تار جلوه دهند.

یک تکذبیه دیگر

از سوی دیگر پویا حاجیان مدیرکل روابط عمومی جمعیت هلال احمر نیز ورود رییس این نهاد را به انتخابات نظام پزشکی کذب خوانده و گفته: نوشته این روزنامه را پیگیری می‌کنیم.وی با بیان اینکه نمی‌دانیم چرا نام رییس جمعیت هلال احمر در فهرست انتخابات نظام پزشکی قرار گرفته گفته: ابوالحسن فقیه به هیچ عنوان در انتخابات نظام پزشکی ورود پیدا نکرده است و ما این موضوع را پیگیری می‌کنیم. وی اعلام کرده جمعیت هلال احمر، مراکز درمانی در داخل کشور ندارد که بخواهیم از لحاظ تعداد پزشکان تاثیرگذار باشیم.

اطلاعات مطرح شده غلط است

معاون هماهنگی دانشگاه بقیه الله هم در واکنش به گزارش اخیر این روزنامه گفته بسیاری از اطلاعاتی که مطرح شده، غلط است چه برسد به تحلیلی که انجام داده‌اند. متاسفانه با چاپ این مطالب منزلت یک روزنامه دولتی را تا یک شب نامه پایین آورده‌اند. دکتر ابراهیم متولیان گفته: مطالبی که در خصوص نامزد شدن برخی افراد در این گزارش به آن اشاره شده است کاملا دروغ است. فهرست نامزدها موجود است. دکتر دستجردی و چندین نفر دیگر که در گزارش به نامشان اشاره شده است داوطلب نیستند. همچنین دکتر زاکانی تاکنون اعلام نکرده‌اند که می‌خواهند نامزد شوند.

پرهیز پزشکان از ورود به مناقشات سیاسی

در این میان دكتر سید تقی نوربخش عضو شورای عالی نظام پزشكی و عضو هیئت مدیره نظام پزشكی تهران نیز گفته: اگر سه ضلع نظام سلامت را مردم، جامعه پزشكی و دولت فرض کنیم، طبق الزامات قانونی، نظام پزشكی تنظیم‌كننده اصلی تعاملات این اضلاع است. بنابراین باتوجه به تاثیرگذاری این سازمان در سلامت جامعه، شأن نظام پزشكی از یك سندیكای حرفه‌ای، احزاب سیاسی مجامع علمی بالاتر است و نمی‌تواند محلی برای منازعات و جناح‌بندی‌های سیاسی باشد. وی می افزاید: متاسفانه سازمان در مقاطعی شاهد مداخلات سیاسی بوده كه همین موضوع نیز باعث اختلال در اقتدار سازمان شده است.

یكی از مصادیق موضوع مورد اشاره، بیانیه رییس كل در سایت رسمی سازمان نظام پزشكی است كه به بهانه تحلیل یك سایت فیلتر شده، منتشر شده، نویسنده این بیانیه به صراحت عنوان کرده كه این انتخابات سیاسی‌ترین انتخابات است. بدیهی است این‌گونه تحلیل‌ها به‌دلیل پرهیز جامعه پزشكی از ورود به مناقشات سیاسی، ضمن اینكه عاملی منفی در ترغیب بسیاری از پزشكان در سراسر كشور به عنوان نامزد دارد، از مشاركت جامعه پزشكی نیز خواهد كاست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha