سلامت نیوز : رییس مرکز تحقیقات قلب دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز گفت: ذرات گرد و غبار در سایزهای متفاوتی هستند اما ذراتی که در استان خوزستان دیده می‌شود در اندازه‌های 2.5 تا 5 میکرون است. این ذرات به جز خاک، حاوی موادی مانند قارچ‌ها، میکروب‌ها و مواد شیمیایی نیز هستند.

دکتر «سید محمدحسن عادل» در گفت‌وگو با (ایسنا) ، اظهار کرد: این مواد از طریق تنفس وارد فضای ریه شده و با ورود آن، تبادل اکسیژن در ریه دچار اختلال می‌شود و اکسیژن کافی به بدن نمی‌رسد. این مشکل سبب می‌شود افرادی که زمینه‌ی بیماری قلبی دارند، به حملات قلبی دچار شوند.

وی ادامه داد: مطالعات در دیگر کشورها نشان می‌دهد که آلودگی‌ها احتمال حملات قلبی، بی‌نظمی، سکته و ایست قلبی را تسریع می‌کند و تعداد مراجعه‌کنندگان به بیمارستان‌ها به علت بیماری‌های قلبی و تنفسی افزایش می‌یابد.

این متخصص قلب و عروق با بیان این‌که در این زمینه پروژه‌ای تحقیقاتی در مرکز تحقیقات قلب و عروق در حال بررسی است، گفت: در این پروژه آمار مراجعه‌کنندگان به بیمارستان‌ها به علت بیماری‌های قلبی در سال‌های 89 و 90 به تفکیک استخراج شد و نیاز داریم که سازمان محیط زیست نیز تعداد روزهای آلوده و اطلاعاتی از این قبیل را در اختیار ما قرار دهد.

وی ادامه داد: با وجود این‌که این طرح از 2 ماه پیش در حال بررسی است تاکنون آمار و اطلاعات مورد نیاز در اختیار ما قرار نگرفته است.

عادل یادآور شد: در این پروژه قرار است تاثیر روزهای آلوده و غبارآلوده بر شمار بیماران قلبی بررسی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha