پنجشنبه ۲۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۰
کد خبر: 64719

اگر سرطان دهانه رحم در مراحل قبل از تهاجمی شدن شناسایی شود درمان بسیار ساده‌ای دارد و اغلب با حفظ قدرت باروری بیمار می‌تواند انجام شود.

کولپوسکوپی چیست و چگونه انجام میشود؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مایوکلینیک، کولپوسکوپی روشی برای بررسی دقیق دهانه رحم، واژن و فرج شما از نظر علائم بیماری است. در طول کولپوسکوپی، پزشک از ابزار خاصی به نام کولپوسکوپ استفاده می کند.

در صورت غیر طبیعی بودن نتیجه تست پاپ، پزشک ممکن است کولپوسکوپی را توصیه کند. اگر پزشک شما ناحیه ای غیرعادی از سلول ها را در طی کولپوسکوپی پیدا کند، می توان نمونه ای از بافت را برای آزمایش آزمایشگاهی (بیوپسی) جمع آوری کرد.

ممکن است قبل از معاینه کولپوسکوپی دچار اضطراب شوید. دانستن آنچه در طول کولپوسکوپی باید انتظار داشته باشید ممکن است به شما کمک کند احساس راحتی بیشتری داشته باشید.

چرا کولپوسکوپی انجام می شود؟

اگر آزمایش پاپ یا معاینه لگنی ناهنجاری‌ها را نشان دهد، ممکن است پزشک کولپوسکوپی را توصیه کند.

از کولپوسکوپی می توان برای تشخیص موارد زیر استفاده کرد:

  • زگیل ناحیه تناسلی
  • التهاب دهانه رحم (سرویکسیت)
  • تغییرات پیش سرطانی در بافت دهانه رحم
  • تغییرات پیش سرطانی در بافت واژن
  • تغییرات پیش سرطانی فرج

خطرات کولپوسکوپی

کولپوسکوپی خطرات بسیار کمی دارد. به ندرت، عوارض بیوپسی گرفته شده در طول کولپوسکوپی ممکن است رخ دهد، از جمله:

  • خونریزی شدید
  • عفونت
  • درد لگن

علائم و نشانه هایی که ممکن است نشان دهنده عوارض باشند عبارتند از:

  • خونریزی شدیدتر از آنچه معمولاً در طول قاعدگی خود تجربه می کنید
  • لرز
  • تب
  • درد شدید شکم

در صورت مشاهده هر یک از این علائم و نشانه ها پس از کولپوسکوپی با پزشک خود تماس بگیرید.

آماده شدن برای کولپوسکوپی

برای آماده شدن برای کولپوسکوپی، پزشک ممکن است به شما موارد زیر را توصیه کند:

  • از برنامه ریزی کولپوسکوپی خود در طول دوره پریود خودداری کنید
  • یک یا دو روز قبل از کولپوسکوپی از رابطه واژینال خودداری کنید
  • یک یا دو روز قبل از کولپوسکوپی از تامپون استفاده نکنید
  • دو روز قبل از کولپوسکوپی از داروهای واژینال استفاده نکنید
  • قبل از مراجعه به کولپوسکوپی از مسکن‌های بدون نسخه مانند ایبوپروفن (ادویل، موترین IB، سایرین) یا استامینوفن (تیلنول، دیگران) استفاده کنید.

مقابله با اضطراب قبل از کولپوسکوپی

زمانی که منتظر معاینه کولپوسکوپی هستید، ممکن است دچار اضطراب شوید. اضطراب می تواند باعث شود که به طور کلی احساس ناراحتی کنید. ممکن است به سختی تمرکز کنید و ممکن است به مشکل بخوابید.

اگر در مورد کولپوسکوپی خود بسیار مضطرب هستید، ممکن است در طول این عمل نسبت به افرادی که راه هایی برای کنترل و مدیریت اضطراب خود پیدا می کنند، درد بیشتری را تجربه کنید.

بپذیرید که وقتی منتظر قرار ملاقات خود هستید، کمی احساس می‌کنید و راه‌هایی برای کنار آمدن با آن بیابید. برای مثال:

  • از پزشک خود بروشور یا جزوه در مورد کولپوسکوپی و آنچه می توانید انتظار داشته باشید بخواهید.
  • هر گونه سوال یا نگرانی در مورد این روش را یادداشت کنید و از پزشک خود بخواهید قبل از شروع کولپوسکوپی آنها را با شما بررسی کند.
  • فعالیت هایی مانند ورزش، مدیتیشن و بودن در کنار دوستان و خانواده را پیدا کنید که به آرامش شما کمک می کند.
  • از پزشک خود بپرسید اگر در حین معاینه به موسیقی گوش دهید، مشکلی ندارد.

آنچه می توانید در طول کولپوسکوپی انتظار داشته باشید

کولپوسکوپی معمولاً در مطب پزشک انجام می شود و معمولاً 10 تا 20 دقیقه طول می کشد. شما به پشت روی میز دراز می کشید و پاهای خود را تکیه گاه می کنید، درست مانند معاینه لگن یا تست پاپ.

پزشک یک اسپکولوم فلزی را در واژن شما قرار می دهد. اسپکولوم دیواره های واژن شما را باز نگه می دارد تا پزشک بتواند دهانه رحم شما را ببیند.

پزشک کولپوسکوپ را در چند اینچ دورتر از فرج شما قرار می‌دهد. سپس پزشک نور روشنی را به واژن شما می تاباند و از عدسی کولپوسکوپ نگاه می کند، گویی از دوربین دوچشمی استفاده می کند.

دهانه رحم و واژن شما با پنبه پاک می شود تا هر گونه مخاط از بین برود. پزشک شما ممکن است محلول سرکه یا نوع دیگری از محلول را روی ناحیه مورد نظر بمالد. این ممکن است باعث احساس سوزش یا گزگز شود. این راه حل به برجسته کردن هر ناحیه از سلول های مشکوک کمک می کند.

در طول بیوپسی

اگر پزشک ناحیه مشکوکی را پیدا کند، ممکن است نمونه کوچکی از بافت برای آزمایش آزمایشگاهی جمع آوری شود. برای جمع آوری بافت، پزشک از ابزار بیوپسی تیز برای برداشتن یک قطعه کوچک از بافت استفاده می کند. اگر چندین ناحیه مشکوک وجود داشته باشد، پزشک ممکن است چندین نمونه بیوپسی بگیرد.

پزشک شما ممکن است یک محلول شیمیایی برای محدود کردن خونریزی در ناحیه بیوپسی استفاده کند.

بعد از کولپوسکوپی

اگر پزشک شما در طول کولپوسکوپی نمونه بیوپسی نگرفت، پس از اتمام معاینه، هیچ محدودیتی برای فعالیت خود نخواهید داشت. ممکن است در یکی دو روز بعد لکه بینی یا خونریزی بسیار خفیف از واژن خود را تجربه کنید.

اگر در طول کولپوسکوپی نمونه بیوپسی گرفته شده باشد، ممکن است موارد زیر را تجربه کنید:

  • درد واژن یا فرج که یک یا دو روز طول می کشد
  • خونریزی خفیف از واژن که چند روز طول می کشد
  • ترشحات تیره از واژن شما

برای گرفتن خون یا ترشح از یک پد استفاده کنید. تا یک هفته پس از بیوپسی یا تا زمانی که پزشک به شما دستور داده است از تامپون، دوش و آمیزش واژینال خودداری کنید.

نتایج کولپوسکوپی

قبل از اینکه قرار ملاقات کولپوسکوپی خود را ترک کنید، از پزشک خود بپرسید که چه زمانی می توانید انتظار نتایج را داشته باشید. همچنین شماره تلفنی را بخواهید که در صورت عدم پاسخگویی به پزشک در مدت زمان مشخص، می توانید با آن تماس بگیرید.

نتایج کولپوسکوپی شما مشخص می کند که آیا به آزمایش و درمان بیشتری نیاز دارید یا خیر.

هدف اصلی از انجام پاپ اسمیر تشخیص مراحل پیش سرطانی و سرطان اولیه دهانه رحم است

دکتر فریبا بهنام فر عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در گفت وگو با ایسنا ، گفت: هدف اصلی از انجام پاپ اسمیر تشخیص مراحل پیش سرطانی و سرطان اولیه دهانه رحم است، در زنانی که هیچ گونه علائمی ندارند وقتی تست پاپ اسمیر آنها مشکوک گزارش می شود قدم بعدی دیدن دهانه رحم با استفاده از دستگاه کولپوسکوپی است. این دستگاه با بزرگ نمایی که انجام می‌دهد ضایعات پیش سرطانی و سرطان دهانه رحم را شناسایی می کند.

وی گفت: اگر سرطان دهانه رحم در مراحل قبل از تهاجمی شدن شناسایی شود درمان بسیار ساده و اغلب با حفظ قدرت باروری بیمار می‌تواند انجام شود. اگر بیماری در مرحله‌ای که علایم ایجاد کرده باشد شناسایی شود اغلب پیشرفته شده و نیاز به درمانهای سنگین پرعارضه دارد و منجر به از دست رفتن باروری می شود.

بهنام فر با بیان اینکه هم اکنون 90 درصد ابتلا و مرگ و میر سرطان دهانه رحم در کشورهای آسیایی اتفاق می‌افتد، تصریح کرد: یکی از علل آن غربالگری ضعیف و وجود فاکتورهای خطر در برخی از این کشورها است.

این فلوشیپ آنکولوژی زنان اظهار کرد: در کشور ما شیوع بیماری با توجه به کم بودن رفتارهای پرخطر بالا نیست ولی متاسفانه بیش از نیمی از موارد با بروز علایم و در مراحل کاملا پیشرفته تشخیص داده شده و گاها قابل درمان نیستند. انجام پاپ اسمیر در تمام خانم‌های بالای 20 سال به طور سالانه تا 30 سالگی و درصورت طبیعی بودن نتایج آزمایشی هر سه سال یکبار از 30 تا 65 سالگی توصیه می شود.

وی خاطرنشان کرد: تاثیر انجام پاپ اسمیر در کاهش خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم بسیار موثر است، اگر خانمی در طول عمر حتی فقط یک پاپ اسمیر انجام داده باشد ابتلا به سرطان دهانه رحم برای او به نصف می رسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha