سلامت نیوز : یک آزمایش جدید روی 774 مرد نشان داد که مصرف داروهای «بازدارنده – بتا» در کاهش خطر ابتلا به زوال عقل موثر است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ این دارو برای درمان فشار خون بالا که از عوامل خطرزای شناخته شده در بروز زوال عقل است، استفاده می‌شود.

در این مطالعه که شرح آن در نشست سالانه آکادمی نورولوژی آمریکا ارائه شده معلوم شد مردانی که از داروی «بازدارنده – بتا» مصرف می‌کنند کمتر دچار تغییرات مغزی می‌شوند که از مشخصه‌های ابتلا به زوال عقل هستند.

با این حال کارشناسان می‌گویند هنوز خیلی زود است که مصرف این داروها را برای مقابله با زوال عقل توصیه کنیم و انجام مطالعات بیشتر در این زمینه ضروری است.

آنها تاکید دارند که این یافته در مرحله ابتدایی است و باید مطالعات بیشتری روی زنان و مردان از نژادهای مختلف انجام شود تا بتوان به طور قطع این داروها را برای پیشگیری و کاهش خطر زوال عقل تجویز کرد. بالا بودن فشار خون می‌تواند به عروق کوچک و ظریفی که خون را به مغز می‌رسانند، آسیب وارد کند. خون اکسیژن و ریزمغذی‌های حیاتی را به مغز می‌رساند و بدون وجود آنها، سلولهای مغزی به تدریج از بین می‌روند.

زوال عقل عروقی، دومین عامل شایع زوال عقل پس از بیماری آلزایمر است و اگر جریان خون به مغز کاهش پیدا کند، فرد در معرض خطر ابتلا به این عارضه قرار می‌گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha