سلامت نیوز : یک متخصص زنان و زایمان با اشاره به اینکه زمینه ابتلا به بیماری‌های مزمن و سرطان پس از دوران یائسگی مهیا است، بر ضرورت توجه به مسئله یائسگی و تعامل نهادهای علمی، اجرایی، فرهنگی و اجتماعی برای انجام مداخلات لازم در خصوص پیشگیری از بروز عوارض ناشی از آن تاکید کرد.

دکتر حوریه شمشیری در گفت‌وگو با (ایسنا)، با بیان اینکه انسان امروز به یمن پیشرفت‌های پزشکی، بهبود شرایط زندگی و انجام موازین پیشگیری این شانس را پیدا کرده است که نسبت به همنوعان خود در دهه‌های گذشته زندگی بهتری داشته باشد، عنوان کرد: هر چند هنوز در این خصوص مشکلاتی وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به مشکلات پس از دوران یائسگی اشاره کرد.

وی افزود: یائسگی به وقفه در فعالیت غدد جنسی در زن و مرد اطلاق و باعث می‌شود اثرات هورمون‌های جنسی تغییراتی را در بدن زنان و مردان ایجاد کند و بر روی پارامترهای سلامت تاثیر بگذارد که از جمله آنها می‌توان به گرگرفتگی که باعث اختلال بی‌خوابی می‌شود، مشکلات قاعدگی، خونریزی‌های غیر طبیعی، بیماری‌های مزمن، پوکی استخوان، بی‌اختیاری ادراری و مشکلات جنسی در زنان اشاره کرد که از بزرگترین عوارض دوران یائسگی به شمار می‌روند.

شمشیری با بیان اینکه در مردان هر چند در مقایسه با پروسه یائسگی در زنان این امر به تدریج واقع می‌شود ولی بر روی سلامت آنها هم تاثیر عمیقی می‌گذارد، گفت: در مردان مشکلات قلبی-عروقی، سایر بیماری‌های مزمن، مشکلات جنسی، کاهش قدرت، افت انرژی، کاهش حجم عضلات و کاهش قوام استخوان از علایم این وقفه در فعالیت غدد جنسی هستند.

وی افزود: زمینه پس از یائسگی برای ابتلا به بیماری‌های مزمن و سرطان‌ها مهیاست. همچنین علاوه بر عوارض جسمی، مشکلاتی نظیر افسردگی، اختلالات خلقی، اختلالات حافظه، افت اعتماد بنفس را نیز به همراه خود می‌آورد و بویژه در زنان با تحولات ظاهری چون چین و چروک‌ها، تنهایی و ترس از آینده همراه است و زندگی را مشکل‌تر هم می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه کیفیت زندگی در دوران پس از یائسگی کاهش می‌یابد، گفت: علاوه بر این‌ها در این سنین زنان و مردان با یک لانه خالی و ترک فرزندان مواجه می‌شوند و این مخصوصا در مورد زنان اگر از قبل چاره‌ای نیندیشیده باشند و برای مقابله با آن آماده نشده باشند، مشکلاتی را ایجاد می‌کند.

وی افزود: با وجود اینکه برخی زنان تصور می‌کنند بروز بسیاری از این مشکلات پس از سن 50 سالگی طبیعی است و در انتظار آن می‌نشینند، اما این در حالی است که گاهی این ضایعات قبل از شروع سن یائسگی اتفاق می‌افتند. بنابراین یائسگی سن شروع مشکلات نیست بلکه در یائسگی انحرافات از مسیر سلامت در عدم رعایت برخی ضرورت‌های سلامت ریشه در مقاطع مختلف زندگی فرد از ابتدا دارد. عدم آگاهی‌های عمومی و دانش سلامت، زندگی ناسالم و معیوب، عدم مراقبت از خود، برداشت‌های نادرست از یائسگی و عوامل دیگر کیفیت زندگی پس از یائسگی را دستخوش تغییراتی می‌کنند.

شمشیری با اشاره به اینکه امروز ضرورت توجه به مسئله یائسگی احساس می‌شود، اظهار کرد: در این راه تعامل و مشارکت نهادهای علمی، اجرایی، فرهنگی و اجتماعی امری حیاتی است و مدیریت باید به نحوی باشد تا پیشگیری‌ها از اوایل زندگی شروع شود تا به سالم پیر شدن و همچنان مولد بودن منجر شود که در این راستا بایستی مداخلات فوری و زمان‌دار، در نظر گرفته شود.

این متخصص زنان و زایمان افزود: ترویج سبک زندگی سالم در کودکان و نوجوانان، ادغام مراقبت‌ها، تسهیل دسترسی به مراکز درمانی از جمله پوشش بیمه‌ای، ایجاد شبکه‌های حمایت‌کننده، تشکیل گروه‌های همسان و دوستدار،‌ارائه نقشه راه سالم برای زندگی، آموزش و افزایش اطلاعات از یائسگی و موازین مراقبت از خود از جمله این مداخلات است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha